پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » فائزه هاشمی: بقای حکومت ایران وابسته به مذاکره با دولت دونالد ترامپ و اصلاحات داخلی است

فائزه هاشمی: بقای حکومت ایران وابسته به مذاکره با دولت دونالد ترامپ و اصلاحات داخلی است

فائزه هاشمی رفسنجانی، با اشاره به  لزوم« مذاکره ایران با آمریکا»، گفت بقای حکومت ایران به گفتگو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و نیز« اصلاحات داخلی» بستگی دارد.

به گزارش فاینانشال‌تایمز، روز دوشنبه ۴ تیرماه، فائزه رفسنجانی، چهره اصلاح‌طلب در مصاحبه‌ای با این روزنامه با انتفاد از حکومت ایران به دلیل «اجتناب از اصلاحات داخلی در طول چهل سال» گذشته، و نیز با اشاره به لزوم مذاکره با آمریکا گفته :« مذاکراتی که باید انجام می‌شد ممکن است زیر فشار بیشتر اتفاق بیفتد».

او با اشاره به اینکه ایران راهی جز مذاکره ندارد افزود که «ما نباید منفعلانه عمل کنیم و باید هرچه زودتر وارد مذاکره با آمریکا شویم، قبل از اینکه وضعیت بدتر شود، ما جایگزینی نداریم».

فائزه هاشمی ضمن انتقاد به عدم روابط دیپلماتیک با آمریکا در دوران جمهوری اسلامی، گفت که «ایران باید در راستای رفع مشکلات فیمابین آمریکا و ایران تلاش کند چرا که عدم روابط با یک ابرقدرت به ضرر ماست».

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر خروج آمریکا از برجام و مشکلات داخلی از جمله اعتراض‌های گسترده مردمی، ضمن رد احتمال سقوط نظام در وضعیت کنونی گفت که البته این امر در صورت عدم حل مسایل موجود ممکن است.

این چهره شاخص سیاسی همچنین تاکید کرد که به رغم «تظاهر رژیم» به حفظ وضعیت در ایران، «بحران به اوج خود رسیده است».

او همچنین از موضع سرسختانه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خصوص مشکلات داخلی و نیز مداخلات منطقه‌ای ایران انتقاد کرد، و افزود که «اظهارات رهبر به مثابه آیات قران نیست».

فائزه هاشمی رفسنجانی ضمن رد مواضع اصول‌گرایان تندرو در خصوص مذاکره با آمریکا گفت که «برای نجات این سیستم سیاسی که من بخشی از آنم اصلاحات ضروری است».

فائزه هاشمی که پیش از این شش ماه به جرم تبلیغات علیه نظام در زندان بوده و از سال گذشته ممنوع‌الخروج است در این مصاحبه همچنین با اشاره به عملکرد حسن روحانی، رئیس‌جمهور گفت که «من فکر می‌کنم که روحانی به مشکلات کشور بی‌تفاوت شده و در مقابل نهادهای زیر کنترل رهبری منفعل است».

فائزه هاشمی در پایان این مصاحبه اشاره کرد که «مذهب (شیعه) ما به ما اجازه می‌دهد تا اسلام را به روز کنیم، پس چرا نتوانیم سیاست‌های خود را به روز کنیم؟». او نیز پیش‌بینی کرد که همانطور در دو مورد آزادسازی گروگان‌های آمریکایی و نیز قبول آتش‌بس با عراق، از مرحله بحرانی عبور کردیم، مذاکره با ترامپ را هم همینطور پایان می‌دهیم». او همچنین افزود «مردم ایران خود در مورد آینده جمهوری اسلامی تصمیم خواهند گرفت».

ایران اینترنشنال