جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خامنه‌ای: سازمان انرژی اتمی مقدمات ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را فراهم کند

خامنه‌ای: سازمان انرژی اتمی مقدمات ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را فراهم کند

رهبرنظام حاکم بر ایران از سازمان انرژی اتمی خواست که «هرچه سریع‌تر» مقدمات لازم برای دستیابی ایران به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی اورانیوم را «فعلا در چارچوب برجام» فراهم کند.

علی خامنه‌ای که روز دوشنبه ۱۴ خرداد در بیست‌ونهمین سالگرد درگذشت آیت الله روح‌الله خمینی سخنرانی می‌کرد، همچنین از سازمان انرژی اتمی خواست «برخی مقدمات دیگر» که رئیس‌جمهوری ایران پیش از آن دستور آن را داده بود، از فردا آغاز کند.

نیاز ایران به داشتن ۱۹۰ هزار سو (واحد جداسازی ایزوتوپ‌های اورانیوم) یکی از خط قرمزهای رهبر نطام حاکم بر ایران پیش از دستیابی به توافق اتمی وین بود.

با این حال با پذیرش شرایط این توافق، شمار مجاز سانتریفوژهای ایران حداقل تا ده سال بعد از اجرای توافق به جای ۱۲۰ هزار واحد، محدود به پنج هزار و ۶۰ واحد از نوع سانتریفوژهای قدیمی پی -۱ خواهد بود.

رهبر نطام حاکم بر ایران روز دوشنبه همچنین مدعی شد که کشورهای اروپایی «توقع دارند» هم تحریم‌ها باقی بماند و هم محدودیت‌های هسته‌ای.

وی خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «این خواب آشفته تعبیر نخواهد شد، ملت و دولت ایران این را تحمل نخواهند کرد که هم در تحریم و هم در محدودیت و حبس هسته‌ای باشند».

خامنه‌ای گفت: «برخی در کشور درصدد این هستند که یک شکل معیوب از برجام را به کشور تحمیل کنند، یک عده‌ای در داخل می‌گویند این نشود، جنگ می‌شود، نه آقا! این دروغ است، این تبلیغ به نفع دشمن است».

رهبر نطام حاکم بر ایران پیش از این هفت شرط برای باقی ماندن ایران در برجام مطرح کرده بود.

«صدور قطعنامه علیه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل»، «مطرح نشدن برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران در مذاکرات»، «تضمین تجارت با ایران از سوی بانک‌های اروپایی»، «تضمین فروش کامل نفت ایران»، «جبران بدعهدی گذشته» و «مقابله با تحریم‌های آمریکا» شش شرط خامنه‌ای برای ماندن ایران در برجام است.

وی درباره شرط هفتم خود نیز گفت، اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات مطرح شده تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است.

پیشتر مقام‌های رژیم ایران از جمله علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفته‌اند که اگر با اروپایی‌ها بر سر ارائه تضمین‌ها در مورد برجام به توافق نرسند ایران گزینه‌های مختلفی از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در دستور کار دارند.

رهبر نطام حاکم بر ایران روز دوشنبه همچنین گفت که «دشمنان» با هدف «سیطره» بر ایران «سه فشار اقتصادی، روانی و عملی» را بر جمهوری اسلامی وارد می‌کنند.

وی تاکید کرد که آنان با «فشار اقتصادی و تحریم می‌خواهند ملت ایران را به ستوه بیاورند تا نظام اسلامی ناچار بشود، تسلیم زورگویی‌های آنان بشود، نه ملت را شناختند و نه نظام را شناختند».

خامنه‌ای همچنین با اشاره به آن چه «فشار روانی دشمنان» نامید، برنامه موشکی رژیم ایران را «مایه امنیت» ایران دانست و تهدید کرد که «اگر دشمن یک موشک بزند،۱۰ موشک می‌خورد».

وی از کسانی که به گفته او «در داخل با دشمن همراه می‌شوند» و برنامه موشکی رژیم ایران را «بی‌فایده» می‌خوانند، انتقاد کرد.

توقف برنامه توسعه موشک‌های بالستیک یکی از ۱۲ خواسته آمریکا از ایران است.

پیش از خروج آمریکا از برجام، واشینگتن و سه کشور اروپایی اعلام کردند که برنامه موشکی ایران در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست و «منبع بی‌‌ثباتی و ناامنی» در منطقه است.

با این حال رژیم ایران می‌گوید که موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

رهبر نطام حاکم بر ایران روز دوشنبه همچنین «حمایت از نیروهای مقاومت» در برابر اسرائیل را «مایه آبرو» دانست و سردهندگان شعار «نه غره نه لبنان،جانم فدای ایران» در اعتراض‌های سال ۸۸ را «موجوداتی حقیر» خواند.

«دشمن، اشرار و انسان‌های خبیث را وارد اجتماعات» مردمی می‌کند

رهبر نطام حاکم بر ایران روز دوشنبه همچنین ادعا کرد که «سوء استفاده» از اعتراضات مردمی و «ایجاد آشوب» در ایران، «برنامه قطعی دشمنان» است.

وی گفت که «دشمن، اشرار و انسان‌های خبیث به تعداد معدود را وارد اجتماعات» مردم می‌کند تا این اجتماعات را «به حرکت آشوبگرانه تبدیل کنند».