سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پس از مذاکرات فشرده ایران، روسیه و ترکیه، سه کشور برای عملی کردن توافق آتش بس و کاهش مناطق تنش در شمال سوریه به یک خروجی مشترک رسیدند.

پس از مذاکرات فشرده ایران، روسیه و ترکیه، سه کشور برای عملی کردن توافق آتش بس و کاهش مناطق تنش در شمال سوریه به یک خروجی مشترک رسیدند.

اختصاصی مشرق /توافق جدید مسکو، آنکارا و تهران؛ هفت ایستگاه مراقبتی نیروهای ایرانی در شمال سوریه!

به گزارش مشرق، همکاری کشورهای ایران، ترکیه و روسیه پس از برگزاری چند نشست سه جانبه برای کاهش تنش ها در سوریه و حرکت به سمت مذاکرات سیاسی وارد مرحله جدیدی شده است.

مقامات بلند پایه دولتی تهران، آنکارا و مسکو در ماه‌های گذشته با هوشیاری مانع از کارشکنی‌های جبهه غربی – عربی – صهیونیستی در مذاکرات شده اند و در تلاش هستند روند فعلی را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهند.

به گفته منابع میدانی، این سه کشور پس از مذاکرات فشرده و سخت برای عملی کردن توافق آتش بس و کاهش مناطق تنش در شمال سوریه به یک خروجی مشترک رسیدند.

براساس توافق به دست آمده، نیروهای ایران، ترکیه و روسیه برای عملی کردن آتش بس و کاهش تنش، تحت عنوان نیروهای مراقبت در مناطق پیش بینی شده شمال سوریه مستقر می‌شوند تا از تشدید درگیری‌ها جلوگیری کنند.

حلب (تصویر آرشیوی)

به گزارش مشرق، ۲۹ نقطه مراقبت در استان‌های حلب، ادلب، حماه و لاذقیه تعیین شده و نیروهای ایران، روسیه و ترکیه به ترتیب در ۷، ۱۰ و ۱۲ منطقه مستقر می‌شوند تا مرحله نخست این توافق اجرایی شود.

یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق به جزئیات استقرار نیروهای ایرانی در ایستگاه های مراقبت اشاره کرد و گفت: ۵ ایستگاه مراقبت در استان حلب و ۲ ایستگاه در استان های حماه و لاذقیه برای استقرار نیروهای ایرانی تعیین شده است.

این منبع میدانی با بیان این که غرب شهر حلب و شهرک‌های مایر، الوضیحی، شغیدله و دلامه، پنج ایستگاه مراقبت نیروهای ایران در استان حلب است، افزود: شهرک معرزاف در استان حماه و شهرک بیت جنارو در استان لاذقیه هم دو ایستگاه مراقبت نیروهای ایران در شمال سوریه است.

به گزارش مشرق، موقعیت میدانی و اهمیت هر یک از ایستگاه‌های مراقبت ایران در شمال سوریه به شرح ذیل است:

ایستگاه شماره یک؛ شهرک مایر: در شمال شهرک های نبل و الزهراء واقع شده و علاوه بر نزدیکی با خطوط تماس شبه نظامیان کُرد، از حمله گروه های تروریستی در عفرین و مناطق غربی به شهرک های نبل و الزهراء جلوگیری می کند؛ شهرک مایر، نقطه اتصال شهر حلب با شهرک های نبل و الزهرا است.

– ایستگاه شماره دو؛ غرب شهر حلب: در نزدیکی دانشکده نظامی اسد واقع شده و بر مناطق غربی شهر حلب اشراف کامل دارد و از نفوذ عناصر تروریستی به محله های راهبردی «جمعیه الزهرا، حلب جدید، ضاحیه الاسد، المنصوره، راشدین شمالی، لیرمون، آکادمی تحقبقات علمی و…» جلوگیری می کند؛ غرب شهر حلب در سال های گذشته شاهد درگیری سنگین میان نیروهای سوری و عناصر تروریستی بوده است.

نقشه میدانی شمالغرب سوریه
نقاط مراقبت ایران در مناطق پاکسازی شده مشخص شده است

– ایستگاه شماره سه؛ شهرک الوضیحی: درواه جنوبی شهر حلب محسوب می شود و نقطه اتصال شهر دمشق به شهر حلب است و در شرق شهرک اشغالی خان طومان واقع شده؛ تروریست ها در غرب شهرک الوضیحی (خان طومان، القراصه و معراته» توسط این ایستگاه به طور کامل رصد می شوند.

تروریست ها در دو سال سال گذشته در چند مرحله تلاش کردند با اشغال شهرک الوضیحی، ارتباط نیروهای مقاومت را از مناطق مرکزی کشور با شهر حلب قطع کنند اما ناکام ماندند. خط راه آهن حماه به حلب هم از این شهرک عبور می کند.

– ایستگاه شماره چهار؛ شهرک شغیدله: در شمال شهرک راهبردی «الحاضر» و نزدیکی خط راه آهن حماه – حلب واقع شده است؛ در صورت اشغال این شهرک، راه ارتباطی با شهر حلب قطع می شود.

نیروهای مستقر در ایستگاه، عناصر تروریستی را در محور غربی (خلصه، زیتان، حمیره و…) به طور کامل رصد می‌کنند؛ بزرگراه حماه – حلب هم در غرب این شهرک واقع شده است؛ این ایستگاه همچنین در مقابل ایستگاه مراقبت نیروهای ترکیه در ارتفاع «العیس» است.

نقشه شمال سوریه

– ایستگاه شماره پنج: شهرک دلامه: در جنوب غرب شهرک راهبردی «الحاضر» واقع شده است و نیروهای مستقر در این ایستگاه، عناصر تروریستی را در مناطق «تل ممو، مکحله، زمار، کفرحداد و…» رصد می کنند.

– ایستگاه شماره شش؛ شهرک معرزاف: در شمال استان حماه واقع شده و دروازه جنوبی شهر راهبردی «محرده» محسوب می شود و از محور جنوب شرق با شهر حماه ارتباط دارد؛ تحرکات تروریست ها در شمال استان حماه (جنوب شهرک الطمانه) از این ایستگاه تحت کنترل قرار می گیرد.

ایستگاه شماره هفت؛ شهرک بیت جنارو: در شمال شرق استان لاذقیه و هم مرز با استان ادلب است و در مسیر خط راه آهن لاذقیه -حلب واقع شده است؛ این ایستگاه نقاط تماس میان ارتش سوریه و تروریست‌ها را در مناطق «یونسیه، بداما، ناجیه، جبل سلوم و…» پوشش می دهد و در مقابل ایستگاه مراقبت نیروهای ترکیه در شرق منطقه «العالیه» قرار دارد.

مشرق در گزارش بعدی به معرفی ایستگاه های مراقبت نیروهای ترکیه در شمال سوریه می پردازد.