جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه 9 شخص و نهاد ایرانی، حمله داعش به یک پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور، دیدار مشاوران نظامی عربستان با رهبران کُرد در سوریه، رایزنی تلفنی نتانیاهو با پامپئو درباره جنوب سوریه، رایزنی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران و لیبی و اظهارات لاوروف در مورد تقابل تمام عیار آمریکا با ایران، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به جزئیات طرح ترکیه و آمریکا درباره آینده «منبج» سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد، آنکارا و واشنگتن، نقشه راهی در خصوص منبج در شمال سوریه تهیه کرده‌اند که بر اساس آن، گروه یگان‌های مدافع خلق کُرد (YPG) ظرف یک ماه از غرب رود فرات خارج خواهند شد.

این خبرگزاری افزود: این نقشه راه آمریکا و ترکیه هفته گذشته در جریان نشست گروه کاری ترکیه و آمریکا در آنکارا تدوین شد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابعی که در این نشست حضور داشتند، اعلام کرد، توافق نهایی در خصوص منبج در جریان دیدار مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در چهارم ژوئن آینده (۱۴ خرداد) در واشنگتن اعلام خواهد شد.

انتظار می‌رود، توافق فنی خروج عناصر یگان‌های مدافع خلق کُرد از مناطق غربی رود فرات در شمال سوریه، بعد از چهارم ژوئن عملی شود.

بر اساس اطلاعاتی که آناتولی به آن دست یافته است، فرماندهان یگان‌های مدافع خلق کرد خروج از منبج به شهر عین‌العرب (کوبانی) در شمال سوریه را آغاز کرده‌اند تا از آنجا به شهرک “عین عیسی” حرکت کنند.

در مرحله دوم این نقشه راه، نیرو‌های مسلح و اطلاعات ترکیه و آمریکا ۴۵ روز بعد از نشست چهارم ژوئن، مأموریت محافظت از منبج را آغاز خواهند کرد.

پیش از این، وزیر خارجه ترکیه گفت، تا زمان تشکیل دولتی محلی، نیرو‌های آمریکا و ترکیه منبج سوریه را اداره خواهند کرد و در صورت توافق با واشنگتن یگان‌های مدافع خلق تا پایان فصل تابستان از این شهر خارج خواهند شد.

اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه 9 شخص و نهاد ایرانی

خبرگزاری رویترز از واشنگتن گزارش داد: آمریکا روز چهارشنبه 6 ایرانی و 3 نهاد دایر در ایران از جمله زندان اوین را تحریم کرد.

این تحریم ها که از طریق تارنمای خبری وزارت خزانه داری آمریکا اعلام شد، همچنین گروه «انصار حزب الله» و گروه برنامه نویس «هانیستا» را در بر می گیرد.

اسپوتنیک نیز در همین زمینه گزارش داد: «عبدالعلی علی عسگری» رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، «حسین الله کرم»، «عبدالحمید محتشم» و «حمید استاد» رهبران انصار حزب الله، «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران و «عبدالصمد خرم آبادی» مقام قضایی ایران مشمول تحریم های آمریکا هستند.

اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه 9 شخص و نهاد ایرانی/دیدار مشاوران نظامی عربستان با رهبران کُرد در سوریه/لاوروف:‌ آمریکا به دنبال «تقابلی تمام‌عیار» با ایران است/جزئیات طرح ترکیه و آمریکا درباره آینده «منبج»سوریه

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین تحریم های جدیدی را علیه انصار حزب الله، زندان اوین، گروه برنامه نویسی هانیستا، بانک اسلامی البلاد برای سرمایه گذاری و امور مالی و شرکت های هواپیمایی «الناصر» و «دارت» وضع کرد.

واشنگتن از زمان خروج آمریکا از برجام، به تحریم ها برای اعمال فشار بر تهران روی آورده است؛ رویکردی که وزارت خزانه داری ایالات متحده از آن به عنوان کارزار پرفشار علیه سپاه پاسداران یاد کرده است.

حمله داعش به یک پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور

منابع محلی در سوریه از حمله داعش به یک پایگاه ارتش سوریه در دیرالزور خبر دادند.

به گزارش روسیا الیوم، این منابع مخالفان سوریه اعلام کردند، اعضای گروه تروریستی داعش به یک پایگاه وابسته به ارتش سوریه در صحرای “صبیخان” در حومه شرقی دیرالزور حمله کردند.

طبق گزارش این منابع، گروه تروریستی داعش این حمله را با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده آغاز کرد و پس از آن درگیری‌هایی که تقریبا سه ساعت ادامه داشت، به وقوع پیوست.

منابع مذکور همچنین اعلام کردند، نیرو‌های ارتش سوریه در صحرای “البولیل” واقع در شرق دیرالزور نیز در معرض شلیک خمپاره از سوی عناصر گروه تروریستی داعش قرار گرفتند.

ارتش سوریه هنوز بیانیه‌ای درخصوص این حملات صادر نکرده است.

دیدار مشاوران نظامی عربستان با رهبران کُرد در سوریه

سه تن از مشاوران نظامی عربستان سعودی جمعه گذشته در عین العرب سوریه با رهبران کُرد در این منطقه دیدار کرده‌اند.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که سه تن از مشاوران نظامی عربستان سعودی جمعه گذشته در پایگاه نظامی آمریکا در منطقه خراب عشق واقع در جنوب شهر عین العرب (کوبانی) در شمال شرقی سوریه با مسئولان دو حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان و حزب کارگران کردستان دیدار کرده‌اند.

این خبرگزاری ترک می‌نویسد که هدف از این دیدار تأسیس یگان‌های عربی در منطقه با هسته‌ای از گروه‌های الصنادید است که یکی از گروه‌های تحت لوای نیروهای دموکراتیک سوریه است.

این گزارش می‌افزاید که تمامی عناصر این یگان‌ها ماهیانه 200 دلار حقوق می‌گیرند. علاوه بر اینکه نقاطی برای ارتباط میان الحسکة و القامشلی برای استقبال از افراد جدید و ایجاد تسهیلات در کارهای عناصر مسلح این گروه‌ها ایجاد می‌شود.

اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه 9 شخص و نهاد ایرانی/دیدار مشاوران نظامی عربستان با رهبران کُرد در سوریه/لاوروف:‌ آمریکا به دنبال «تقابلی تمام‌عیار» با ایران است/جزئیات طرح ترکیه و آمریکا درباره آینده «منبج»سوریه

منابع محلی عربستان اعلام می‌کنند، این کشور در آوریل گذشته، کمک‌هایی برای حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان در سوریه ارسال کرده است. در همین رابطه، سامر السبهان وزیر عربستان در امور خلیج فارس در اکتبر گذشته از شهر الرقه که تحت نظر این حزب قرار دارد، بازدید و در آنجا با مسئولان آمریکایی دیدار کرده است.

ترکیه هر نوع مداخله بین‌المللی برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه تحت رهبری یگان‌های حفاظت مردمی کرد را رد می‌کند و آنها را یک گروه تروریستی به شمار آورده است. آنکارا مانند اقدامات آمریکا و فرانسه در حمایت از این نیروها در منبج، اقدامات عربستان را نیز اشتباه توصیف کرده است.

رایزنی تلفنی نتانیاهو با پامپئو درباره جنوب سوریه

منابع خبری اسرائیلی از گفت وگوی تلفنی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه آمریکا در خصوص جنوب سوریه خبر می‌دهند.

اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه 9 شخص و نهاد ایرانی/دیدار مشاوران نظامی عربستان با رهبران کُرد در سوریه/لاوروف:‌ آمریکا به دنبال «تقابلی تمام‌عیار» با ایران است/جزئیات طرح ترکیه و آمریکا درباره آینده «منبج»سوریه

طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، نتانیاهو در این گفت وگو خواسته‌های این رژیم در خصوص وضعیت جنوب سوریه را به طرف آمریکایی منتقل کرده است.

رایزنی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه درباره ایران و لیبی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایالات متحده و فرانسه درباره «فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و وضعیت لیبی خبر می‌دهد.

به گفته هیثر نوآرت، مایک پامپئو در گفت وگوی تلفنی با ژان ایوه-لودریان «گام‌های آتی برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده … ایران در منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند؛ این دو همچنین چگونگی همکاری بهتر جامعه بین‌المللی برای حمایت از ثبات در لیبی را مورد بحث و بررسی قرار دادند».

لاوروف:‌ آمریکا به دنبال «تقابلی تمام‌عیار» با ایران است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید، آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای به دنبال «تقابلی تمام‌عیار»‌ با ایران است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، خروج آمریکا از برجام با هدف سازمان‌دهی تقابلی تمام‌عیار با ایران است.

وی همچنین صحنه‌سازی‌های متعدد صورت گرفته درباره ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی دولت سوریه را با هدف تغییر نظام در دمشق می‌داند.

لاوروف افزود: همه نیروهای خارجی باید منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه را ترک کنند.

اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه 9 شخص و نهاد ایرانی/دیدار مشاوران نظامی عربستان با رهبران کُرد در سوریه/لاوروف:‌ آمریکا به دنبال «تقابلی تمام‌عیار» با ایران است/جزئیات طرح ترکیه و آمریکا درباره آینده «منبج»سوریه

وی گفت: «توافقات شناخته‌ ای درباره کاهش تنش در جنوب غرب سوریه داریم و بر سر آن بین روسیه، آمریکا و اردن توافق حاصل شد و اسرائیل از آن آگاه است و منطقه کاهش تنش به منظور تقویت ثبات در آن است و لازم است، تمامی نیروهای غیر سوری از منطقه خارج شوند.»

وزیر خارجه روسیه درباره این توافق گفت: «ضروری است این توافقنامه در سریع ترین زمان ممکن اجرایی شود. ما در این باره به همراه اردنی‌ها و آمریکایی‌ها در حال کار هستیم».