شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

سفر یک هیأت کرد سوریه به مسکو، نشست روسیه، آمریکا و اردن درباره جنوب سوریه، ادعاهای افشاگر سعودی در مورد وضعیت «محمد بن سلمان»، دیدار «مقتدا صدر» با امیر کویت و پیشرفت‌ محسوس در مذاکرات ایران و اروپا بر سر یمن، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به طرح عربستان برای تشکیل نیرو نظامی در سوریه نیز اشاره کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ رسانه‌های ترکیه از تماس نظامی عربستان و نیرو‌های کُرد سوریه برای تشکیل یک نیروی جدید عربی خبر می‌دهند.

به نوشته وب‌سایت روزنامه «ینی‌شفق»، اخیراً چند مشاور نظامی عربستان به منظور تشکیل یک نیروی نظامی جدید در روستایی در استان حسکه در شمال سوریه با نیرو‌های کُرد این کشور دیدار کرده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری «آناتولی» در استان حسکه نیز گزارش داد، جمعه گذشته سه مشاور نظامی عربستان با نیرو‌های کُرد به نام «یگان‌های مدافع خلق YPG» در روستایی دورافتاده در شمال حسکه دیدار و گفت وگو کردند.

بنا به گزارش ینی‌شفق، گفته می‌شود، هدف این دیدار، تشکیل یک نیروی عربی متشکل از نیروی محلی و قبیله‌ای «جیش الصنادید» بوده تا به نیرو‌های کُرد سوریه کمک کنند. آن گونه که این وب‌سایت ترکیه‌ای نوشته است، عربستان هم‌اکنون پست‌های نظامی در حسکه و قامشلی برپا کرده و افراد داوطلب را ثبت‌نام می‌کند؛ مقامات سعودی وعده داده‌اند به هر فردی که به این نیروی نظامی جدید ملحق شود، ۲۰۰ دلار پرداخت می‌کند.

ینی شفق نوشت: تشکیل این نیروی عربی جدید، بخشی از فدراسیون شمال سوریه است که نیرو‌های کُرد در هفدهم مارس ۲۰۱۶ آن را یک‌جانبه اعلام کردند.

ینی شفق همچنین افزود: عربستان سعودی ماه گذشته از طریق مرز عراق کامیون‌هایی پُر از اقلام مختلف کمکی به منطقه تحت کنترل کُرد‌های سوریه ارسال کرد، بدون آنکه اعلام کند دقیقا کالای این کامیون‌ها چیست و آیا از این طریق مهمات و سلاح را در اختیار نیرو‌های کُرد قرار نداده است.

وزیر مشاور عربستان ـ که مسئول روابط شورای همکاری خلیج فارس با نیرو‌های کُرد سوریه است ـ اکتبر سال گذشته با هدف جمع‌آوری اطلاعات همراه با مقامات آمریکایی از مناطق تحت کنترل نیرو‌های کُرد در استان الرقه بازدید کرد.

سفر یک هیأت کرد سوریه به مسکو

مسئول دفتر روابط خارجه در شورای ملی کرد گفت: این هیأت با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه درخصوص تدوین قانون اساسی جدیدی برای سوریه و همچنین وضعیت در عفرین و مناطق شرق فرات گفت وگو کرد.

هیأت شورای ملی کرد با معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو روز سه شنبه درخصوص اوضاع در عفرین و آینده اراضی شرق فرات و گفت و گوی سوریه و مسأله قانون اساسی مذاکره کرد.

نشست روسیه، آمریکا و اردن درباره جنوب سوریه/طرح عربستان برای تشکیل نیرو نظامی در سوریه/پیشرفت‌ محسوس در مذاکرات ایران و اروپا/ ادعاهای افشاگر سعودی در مورد وضعیت «محمد بن سلمان»

به گزارش اسپوتنیک، مسئول دفتر روابط خارجه در شورای ملی کرد گفت، این هیأت با میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه درخصوص تدوین قانون اساسی جدیدی برای سوریه و همچنین وضعیت در عفرین و مناطق شرق فرات گفت وگو کرد.

نشست روسیه، آمریکا و اردن درباره جنوب سوریه

بالا گرفتن اختلاف درباره کنترل منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه واقع در مرز اردن و رژیم صهیونیستی، سه کشور روسیه، اردن و آمریکا را به برگزاری نشست واداشت.

به گزارش ریانووستی، میخائیل بوگدانف، معاون وزارت خارجه روسیه از توافق این کشور، آمریکا و اردن برای برگزاری نشستی در منطقه کاهش تنش واقع در جنوب سوریه، خبر داد.

گفتنی است، روسیه روز دوشنبه هشدار داد، تنها نیروهای سوری، حق حضور در بخش جنوبی که با اردن و رژیم صهیونیستی هم‌مرز است را دارند.

نشست روسیه، آمریکا و اردن درباره جنوب سوریه/طرح عربستان برای تشکیل نیرو نظامی در سوریه/پیشرفت‌ محسوس در مذاکرات ایران و اروپا/ ادعاهای افشاگر سعودی در مورد وضعیت «محمد بن سلمان»

این هشدار روسیه پاسخی بود به ادعای چند روز پیش آمریکا مبنی بر اینکه اگر دمشق به دنبال نقض آتش‌بس و انجام عملیات نظامی در جنوب‌غرب سوریه باشد، با پاسخ قاطع واشنگتن مواجه خواهد شد.

این تهدید آمریکا نیز در واکنش به ادعایی مبنی بر پیشروی نیروهای دمشق به سمت استان جنوبی درعا و آمادگی آنها برای عملیاتی قریب‌الوقوع مطرح شده بود.

اردن هم روز دوشنبه از رایزنی با واشنگتن و مسکو برای بحث و تبادل‌نظر پیرامون تحولات جنوب سوریه خبر داد و گفت سه طرف برای حفاظت از منطقه کاهش تنش مورد نظر توافق کرده‌اند.

ادعاهای افشاگر سعودی در مورد وضعیت «محمد بن سلمان»

در حالی که وضعیت و سرنوشت «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی همچنان در هاله‌ای از ابهام است، «مجتهد» که پیشتر در مواردی اخبار محرمانه خاندان سعودی را افشا کرده، می‌گوید غیبت او تعمدی است.

او روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود نوشت: «بن‌سلمان» از زمانی که ناپدید شده، در حال خوشگذرانی در کشتی تفریحی خود در دریای سرخ است و گاهی به یکی از قصرهای ساحلی می‌رود.

مجتهد می‌گوید ولی‌عهد سعودی در این مدت با مقام‌های رژیم صهیونیستی در این کشتی دیدار کرده و تمامی اوامر مربوط به بازداشت‌های اخیر و تکذیب اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه را از کشتی تفریحی خود صادر کرده است.

او مدعی است، بن‌سلمان چند روز پیش در کاخی واقع در منطقه «رابغ» بوده، اما نمی‌توان زخمی‌ شدن او در حادثه «الخزامی» را تأیید یا تکذیب کرد.

نشست روسیه، آمریکا و اردن درباره جنوب سوریه/طرح عربستان برای تشکیل نیرو نظامی در سوریه/پیشرفت‌ محسوس در مذاکرات ایران و اروپا/ ادعاهای افشاگر سعودی در مورد وضعیت «محمد بن سلمان»

۲۱ ماه آوریل کاخ پادشاهی در شهر ریاض، پایتخت سعودی، شاهد تیراندازی به مدت چند ساعت بود که برخی در آن موقع از احتمال زخمی‌ شدن ولی‌عهد سعودی خبر داده بودند و بعد از این حادثه بود که غیبت مشکوک بن‌سلمان شروع شد.

مجتهد نوشت: «افراد نزدیک به ولی‌عهد سعودی و یا کسانی که با او در ارتباط هستند، می‌گویند که او عمداً بعد از حادثه تیراندازی از انظار ناپدید شده تا این گونه وانمود شود که او مرده یا زخمی شده است تا از این طریق پسرعموهایش که به دنبال کودتا علیه او بودند، علیه او تحرکاتی کرده و او بتواند با شناسایی این افراد، آن‌ها را از سر راه خود بردارد.»

ولی‌عهد سعودی پیش از حادثه تیراندازی مذکور با وعده‌های تغییر و ایجاد اصلاحات خود در صدر رسانه‌ها بود ولی تداوم غیبت مشکوک او باعث ایجاد گمانه‌زنی‌های گوناگون در مورد وضعیت او شده است.

دیدار «مقتدا صدر» با امیر کویت

«مقتدا صدر» رئیس جریان الصدر عراق و رهبر ائتلاف انتخاباتی «سائرون» به کویت سفر کرد.

روزنامه «الأنباء» کویت نوشت: صدر بعد از ورود به این کشور، عصر سه‌شنبه با «شیخ صباح احمد» امیر کویت در کاخ «دسمان» دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار «صباح الخالد الحمد الصباح»، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر خارجه کویت نیز حضور داشت.

نشست روسیه، آمریکا و اردن درباره جنوب سوریه/طرح عربستان برای تشکیل نیرو نظامی در سوریه/پیشرفت‌ محسوس در مذاکرات ایران و اروپا/ ادعاهای افشاگر سعودی در مورد وضعیت «محمد بن سلمان»

رئیس جریان الصدر عراق بعدازظهر سه‌شنبه به درخواست رسمی کویت با هواپیمای شخصی خود عازم این کشور شده بود.

هفته گذشته نیز «عمار حکیم»، رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی این کشور به کویت سفر و با امیر و ولی‌عهد کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.

پیشرفت‌ محسوس در مذاکرات ایران و اروپا بر سر یمن

منابع خبری روز سه‌شنبه مدعی شده‌اند، پیشرفت‌های خوبی در گفت‌وگوهای میان ایران و کشورهای اروپایی برای پایان دادن به درگیری‌ها در یمن حاصل شده است.

این مذاکرات از ماه فوریه به عنوان بخشی از تلاش‌های کشورهای اروپایی برای جلوگیری از خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای برجام آغاز شدند. یمن اصلی‌ترین محور این گفت‌وگوها را تشکیل می‌دهد.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: «به دلیل بحران انسانی در یمن توافق کرده‌ایم با بریتانیا، فرانسه و آلمان برای پایان دادن به درگیری‌ها همکاری کنیم.»

این مقام ایرانی که اشاره‌ای به نامش نشده اضافه کرده است: «هدف ما حصول اطمینان از آتش‌بس به منظور کمک به غیرنظامیان است. ما از نفوذمان برای آوردن متحدان خودمان بر سر میز مذاکره استفاده خواهیم کرد.»

رویترز به نقل از سه دیپلمات توشته مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و در مسیر صحیح پیش می‌رود.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ یمن را هدف حملات سنگین هوایی، دریایی و زمینی قرار داده است. این حملات به کشته شدن هزاران تن از غیرنظامیان و گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: «ایرانی‌ها می‌گویند آماده‌اند بر سر آتش‌بس همکاری کنند؛ اما می‌گویند که سعودی‌ها آماده نیستند.