جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خامنه‌ای: ایران با آمریکا تعامل نمی‌کند زیرا به تعهداتش پایبند نیست

خامنه‌ای: ایران با آمریکا تعامل نمی‌کند زیرا به تعهداتش پایبند نیست

علی خامنه‌ای می‌گوید جمهوری اسلامی نمی‌تواند با آمریکا تعامل بکند زیرا آمریکا به تعهداتش پایبند نیست. او به مسئولان جمهوری اسلامی گفت، اگر می‌خواهید کاری کنید که دشمنی کم شود انجام بدهید ولی راهش نرمش و انعطاف نیست.

 

خامنه‌ای شامگاه چهارشنبه (۲ خرداد/ ۲۳ مه) در دیدار با سران سه قوه و گروهی دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی درباره سیاست جدید آمریکا در برابر ایران سخن گفت.

خامنه‌ای گفت: «از اول انقلاب تا امروز، آمریکا انواع دشمنی‌ها را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی انجام داده است.»  به گفته او همه‌ این کارها با هدف براندازی صورت گرفته است.

خامنه‌ای گفت: «از اول انقلاب تا امروز، آمریکا انواع دشمنی‌ها را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی انجام داده است.»  او اضافه کرد: «همه‌ این کارها هم هدفش براندازی بود و همه‌ این‌ها شکست خورده … مثل گربه‌ی معروف داستان تام و جری؛ و باز هم شکست خواهد خورد.»

خامنه‌ای افزود: «دولت جمهوری اسلامی نمی‌تواند با آمریکا تعامل بکند، چرا؟ برای خاطر اینکه آمریکا پابند به تعهدات خودش نیست. نگویید این‌ها کار این دولت است و کار ترامپ است. نه! دولت قبل آمریکا [اوباما] هم که با ما نشست و صحبت کرد، آن‌ها هم همین‌جور عمل کردند… به شکل دیگری نقض کردند.»

خامنه‌ای سپس در توضیح اینکه چرا جمهوری اسلامی نمی‌تواند با آمریکا تعامل بکند، به تجاربی اشاره کرد که اثبات‌کننده این دیدگاه اوست.

تجربه دیگر به نظر رهبر جمهوری اسلامی “عمق دشمنی آمریکا با ایران است”. او گفت: «دشمنی آمریکا بر محور مسئله‌ای مثل اتمی نیست، بحث فراتر است: نظامی که قد برافراشته و نسبت به آمریکا هیچ ملاحظه‌کاری‌ای نمی‌کند و پرچم اسلام را در دست گرفته است. آمریکا با چنین نظامی عمیقاً مخالف است. آمریکا می‌خواهد مؤلفه‌های قدرت را در جمهوری اسلامی از بین ببرد.»

خامنه‌ای گفت: «تجربه سوم این است که انعطاف در برابر این دشمن، تیغ او را کُند نخواهد کرد بلکه او را گستاخ‌تر خواهد کرد. همان بوش دوم در مقابل انعطاف دولت وقت (دولت دوم خاتمی)، اسم محور شرارت را روی او گذاشت. اگر می‌خواهید کاری کنید که دشمنی کم شود، انجام بدهید ولی راهش نرمش و انعطاف نیست.»

خامنه‌ای تجربه دیگر را “عقب‌نشاندن  آمریکا در اثر ایستادگی” نامید. او گفت: «اینکه سازمان ملل حق غنی‌سازی ما را امروز به رسمیت شناخته، منشأش مذاکره نیست، منشأش پیشرفت ما در زمینه‌ی هسته‌ای است که این‌ها حالا به تب راضی شده‌اند.»

“همراهی اروپا با آمریکا در مسائل مهم”

علی خامنه‌ای تجربه دیگر را که به گفته او موجب می‌شود جمهوری اسلامی با آمریکا تعامل نکند، “تجربه‌ همراهی اروپا با آمریکا در مسائل مهم” خواند. او اضافه کرد: «ما بنای دعوا با اروپا نداریم اما این سه کشور نشان داده‌اند در حساس‌ترین موارد با آمریکا همراهند. حرکت زشت فرانسه در نقش پلیس بد مذاکرات هسته‌ای و کارشکنی انگلیسی‌ها در تهیه کیک زرد از این موارد بود.»

خامنه‌ای “گره نزدن مسائل کشور به برجام و مسائل خارجی” را تجربه دیگر نامید و گفت: «ما نباید مسائل کشورمان را به امری که از اختیارمان خارج است گره بزنیم.»

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد: «نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم و از تجربه‌هایمان استفاده نکنیم و به چیزهای کم‌اهمیت دل خوش کنیم. مثلاً اینکه می‌گویند در این قضیه‌ی برجام، آمریکا از نظر اخلاقی و آبرو شکست خورده … خب بله، اما آیا ما مذاکره کردیم که آمریکا بی‌آبرو شود یا مذاکره کردیم که تحریم‌ها برداشته شود؟»

شروط ایران برای ادامه برجام با اروپا 

خامنه‌ای در مواجه با بحرانی که در ارتباط با برجام برای حکومت به‌وجود آمده، جناح‌های سیاسی را به “وحدت و اتحاد و همدلی” فراخواند. او گفت: «حتماً لازم است که عناصر سیاسی و مطبوعاتی از سرزنش یکدیگر پرهیز کنند. انتقاد منصفانه ایرادی ندارد اما اهانت و هتک حرمت نشود و دوقطبی بر اساس برجام به وجود نیاید. وحدت و اتحاد و همدلی را نقض نکنیم.»

او در ادامه سخنرانی خود شروط جمهوری اسلامی برای ادامه برجام را تشریح کرد. او تاکید کرد: «اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است. وقتی دیدیم برجام فایده‌ای ندارد، یکی از راه‌هایش این است که برویم سراغ بازیافت فعالیت‌های تعطیل‌شده.»

شروط علی خامنه‌ای از این قرار هستند:

− سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) در ۱۳-۱۴سال قبل یک بدعهدی بزرگی کردند در مذاکرات هسته‌ای سال۸۳-۸۴، قول دادند و عمل نکردند، باید ثابت کنند امروز آن بی‌صداقتی و بدعهدی آن روز را نخواهند داشت. در دوسال گذشته آمریکا بارها برجام را نقض کرده است و اروپایی‌ها ساکت مانده‌اند. اروپا باید آن سکوت را جبران کند.

− آمریکا قطعنامه‌ ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند.

− اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد.

− اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد.

− اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند. چنانچه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت ما ضربه بزنند، باید بتوانیم آن مقدار نفت که می‌خواهیم بفروشیم. اروپایی‌ها به‌نحو تضمین‌شده‌ای باید جبران کنند و نفت ایران را خریداری کنند.

−  بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند. ما با این سه کشور دعوا نداریم، اما اعتماد نداریم به آن‌ها؛ آن هم متکی است به سابقه‌شان.