پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سعد الحریری در مهمانی سفارت سعودی: عربیت لبنان خط قرمز ماست

سعد الحریری در مهمانی سفارت سعودی: عربیت لبنان خط قرمز ماست

 

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان در مهمانی سفارت پادشاهی عربی سعودی در بیروت حاضر شد و تاکید کرد که عربیت لبنان خط قرمزی است که نباید از آن گذشت و آنچه سعودی می‌خواهد بقای لبنان در دامان جهان عرب است.

سفارت پادشاهی عربی سعودی در لبنان شنبه 19 می 2018 مهمانی افطاری برگزار کرد که مهمانانی از همه گروه‌های سیاسی و مذهبی این کشور در آن حاضر شدند. نخست‌وزیر لبنان و نزار علولا، مشاور سعودی که از این کشور برای شرکت در این مهمانی به لبنان رفته بود، سرشناس‌ترین این مهمانان بودند.

ولید بخاری، کاردار سفارت سعودی، در این مهمانی خطاب به حاضران گفت: «به خانه سعودی در لبنان که خانه همه لبنانی‌هاست خوش‌ آمدید.»

سعد الحریری نیز در این مهمانی سخنرانی کرد و گفت: «خانه سعودی همه لبنانی‌ها را گردهم می‌آورد و تفاوتی بین آنها قائل نمی‌شود. آنچه پادشاهی عربی سعودی از لبنانی‌ها می‌خواهد وحدت و عربیت و پای‌بندی به توافق مذاهب است.»

او در اشاره به مداخله نظامی حزب‌الله لبنان در سوریه افزود: «باید در مقابل اتفاقات کشورهای برادر خویشتنداری کنیم.»

نخست وزیر لبنان تاکید کرد که عربیت کشورش خطر قرمزی است که نمی‌توان از آن گذشت و همه آنچه سعودی می‌خواهد این است که لبنان به عنوان بخشی از جهان عرب باقی بماند.

حریری افزود: «تاریخ روابط سعودی و لبنان مملو از خیر، مهربانی و همکاری است و ما به همراه همه شرافتمندان این کشور، نسبت به این گذشته تاریخی و به استمرار روابط با کشورهای عربی برادر پای‌بندیم. کشورهای خلیج فارس در سخت‌ترین شرایط در کنار لبنان ماندند و هیچگاه خواهان دخالت در امور داخلی لنبان نشدند. در مقابل ما نیز نباید در امور داخلی کشورهای برادر دخالت کنیم. ما عربیت لبنان را خط قرمزی می‌دانیم که نمی‌توان از آن گذشت.»

او در ادامه گفت: «امیدواریم که این دیدار پیام خیر و همبستگی با لبنان باشد و این ماه رمضان خیر و ثبات و صلح را برای کشورمان و امتمان و پادشاهی عربی سعودی به همراه داشته باشد.»

این دیدار که پس از پایان انتخابات لبنان برگزار شد، فرصتی بود تا برندگان انتخابات درباره آینده سیاسی کشور گفتگو کنند. هفته آینده اولین جلسه پارلمان جدید لبنان و آخرین روز کاری دولت فعلی این کشور است.