سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بازنشستگی «اجباری» صادق زیباکلام از دانشگاه تهران

بازنشستگی «اجباری» صادق زیباکلام از دانشگاه تهران

صادق زیبا کلام که به تازگی از دانشگاه آزاد اخراج شده بود، بدون اطلاع قبلی از دانشگاه تهران نیز بازنشسته شد. او گفته «اجباری بازنشسته شدم».

حکم بازنشستگی این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اسفندماه سال ۹۶ صادر شده بود اما مراجع ذی ربط از ابلاغ این حکم به او یا دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خودداری کرده بودند. در واقع حکم بازنشستگی زیبا کلام در همان ماهی به امضا رسیده که او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

زیباکلام در خصوص خبر ناگهانی بازنشستگی خود به وبسایت خبر آنلاین گفته «ظاهرا همان زمان که عذرم را از دانشگاه آزاد خواستند، از دانشگاه تهران هم بازنشسته‎ام می‎کنند. حکم بازنشستگی ام را در اسفند ماه صادر کرده‎اند؛ اما نه به خودم اطلاعی دادند و نه به دانشکده حقوق و نه گروه آموزشی در جریان این تصمیم قرارگرفته بودند».

صادق زیباکلام از اصلاح‌طلبانی است که نسبت به وضع موجود مواضع انتقادی دارد اما همواره تلاش کرده که این مواضع را در چارچوب خطوط قرمز جمهوری اسلامی بیان کند.

زیباکلام در اعتراض به این حکم نامه‌ای انتقادی خطاب به محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نوشته و انتقاد کرده «آیا وقتی دانشگاه می‌خواهد یک همکارش را بعد از چهل سال بازنشسته نماید جای آن ندارد که با علم واطلاع و یک احترام صوری به وی و دانشکده‌اش صورت بگیرد؟»

اسفندماه سال ۹۶ دادگاه انقلاب صادق زیبا کلام را به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی محکوم کرد. بر اساس این حکم صادق زیباکلام به مدت دو سال از حق سخنرانی، مقاله‌نویسی، مصاحبه با رسانه‌ها و حضور در فضای مجازی محروم شده است.

صادق زیباکلام از دانشگاه آزاد اخراج شد

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و از چهره‌های اصلاح‌طلب بدون اعلام دلیل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اخراج شد.

صادق زیباکلام به‌شکل پاره‌وقت و به مدت ۱۰ سال در دانشگاه آزاد تدریس می‌کرد.

زیباکلام سه‌شنبه ۸ اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت نه اخراجش از دانشگاه آزاد به او ابلاغ شده و نه دلایل آن. او پس از آن‌که متوجه پرداخت نشدن حقوق ماهیانه‌اش شده از اخراجش باخبر شده است.

صادق زیباکلام از اصلاح‌طلبانی است که نسبت به وضع موجود مواضع انتقادی دارد اما همواره تلاش کرده که این مواضع را در چارچوب خطوط قرمز جمهوری اسلامی بیان کند.

او گفته است که نمی‌داند اخراجش از دانشگاه آزاد «بخشی از جریان اخراج اساتید دگراندیش از این دانشگاه است یا خیر».

او همچنین اعلام کرده که می‌خواهد علیه دانشگاه آزاد به وزارت کار شکایت کند.

علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیأت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی در شهریورماه سال جاری گفته بود که اجازه نمی‌دهد استادانی با «چهره اسلامی» وارد دانشگاه شوند و سپس کار ضد اسلامی انجام دهند.

او با اعلام این‌که استادانی که در دانشگاه آزاد تدریس می‌کنند، می‌بایست در چارچوب نظام باشند، گفته بود: «هر کسی نمی‌خواهد در این چارچوب باشد نیاید، ما کسی را مجبور نمی‌کنیم.»

با مرگ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین هیئت امنای دانشگاه آزاد و رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۱۹ دی ۱۳۹۵، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علی ولایتی، مشاور خود در امور بین‌الملل را به سرپرستی هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد برگزید و ولایتی نیز همفکران خود را به سمت‌های مختلف این دانشگاه منصوب کرد.

منبع : رادیو زمانه