شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی »  فعالیت بزرگترین شرکت کشتی‌رانی جهان در ایران متوقف می‌شود

 فعالیت بزرگترین شرکت کشتی‌رانی جهان در ایران متوقف می‌شود

 

«مرسک»، بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان، می‌گوید با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران، این شرکت دیگر نمی‌تواند با ایران مبادلات تجاری کند.

سورن سوکو، مدیرعامل ابرشرکت مرسک پنج‌شنبه ۱۷ مه / ۲۷ اردیبهشت در کپنهاگ در این‌باره چنین توضیح داد: «با توجه به سیاست تحریم‌های جدید آمریکا [علیه ایران]، اگر شرکتی بخواهد همزمان در آمریکا فعالیت کند، دیگر نمی‌تواند با ایران همکاری کند.»

شرکت کشتیرانی مرسک دانمارکی است و بزرگترین ناوگان کشتیرانی جهان با بیش از ۶۰۰ کشتی باری و ظرفیت ۳,۸ میلیون کانتینر محسوب می‌شود.

بخش بزرگی از واردات ایران، از جمله واردات مواد غذایی و نیز کالاهای مصرفی چون خودرو، از طریق دریا و به وسیله شرکت‌هایی مانند مرسک صورت می‌گیرد و خودداری شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از تجارت با ایران، ممکن است تأمین بخشی از نیازهای غذایی کشور را با مشکل مواجه کند.

شرکت مرسک یک بار در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱)که تحریم‌های جهانی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و اروپا اعمال شده بود، فعالیت خود در ایران را متوقف کرد و یک بار هم پیش از آن در تیرماه ۱۳۹۰ ارائه خدمات در بنادر امام خمینی، بندر عباس و عسلویه را. این اقدام در پی تحریم یک شرکت مدیریت بنادر در ایران به نام «تاید واتر» توسط دولت آمریکا صورت گرفت. آمریکا این شرکت را متهم به همکاری با سپاه پاسداران کرده بود.