شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دفاع بریتانیا و آمریکا از ‘حق دفاع اسرائیل’؛ سکوت تهران

دفاع بریتانیا و آمریکا از ‘حق دفاع اسرائیل’؛ سکوت تهران

 

آمریکا و بریتانیا با محکوم کردن “حملات ایران”، از “حق دفاع اسرائیل” پشتیبانی کرده‌اند. مقام‌های ایرانی هنوز واکنشی درباره تبادل آتش چهارشنبه شب (۹ مه/۱۹ اردیبهشت) نشان نداده‌اند.

آلمان، فرانسه و روسیه خواهان خویشتنداری ایران و اسرائیل و تلاش برای کاهش تنش شده‌اند.

فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه‌ای گفته است که در حملات اسرائیل سه نفر کشته و یک انبار مهمات و یک پایگاه راداری تخریب شده‌اند.

گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، می‌گوید ٢٣ نیروی نظامی، شامل پنج نیروی سوری و ١٨ نفر دیگر از متحدانشان در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

اسرائیل می‌گوید در پاسخ به حملات راکتی سپاه پاسداران حمله‌ای گسترده به مواضع ایران در سوریه انجام داده است، اما ارتش سوریه می‌گوید چهارشنبه شب به حملات اسرائیل پاسخ داده و با آن تبادل آتش داشته است.

سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای “حملات راکتی تحریک‌آمیز” ایران از خاک سوریه را محکوم کرده و گفته است اسرائیل حق دفاع از خود دارد. آمریکا گفته است: “مسئولیت کامل اقدامات نامسئولانه سپاه پاسداران متوجه این نیرو است.”

بریتانیا هم مسئولیت تبادل آتش را متوجه ایران دانسته و سخنگوی ترزا می، نخست وزیر این کشور، گفته است: “ما حملات ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم. اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند.”

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا هم از ایران خواسته است که اقدامی انجام ندهد. وزیر خارجه بریتانیا گفته است کشورش از روسیه می‌خواهد که از نفوذ خود برای پایان اقدامات بی‌ثبات‌کننده در سوریه استفاده کند.

وزیر خارجه بحرین هم در توییتی از حق دفاع اسرائیل حمایت کرده است.

در مقابل سرگئی لاوروف، خواهان گفتگو برای حل اختلافات شده است.

رهبران آلمان و فرانسه نیز خواهان خویشتنداری طرفین و تلاش برای کاهش تنش شده‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته است که “موقعیت فوق‌العاده پیچیده‌ای” در سوریه و میان ایران و اسرائیل وجود دارد. خانم مرکل گفته است: “تنها می‌توانم از همه طرف‌ها بخواهم که در این شرایط خویشتنداری به خرج دهند.”

در عین حال هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان، از “حق دفاع” برای اسرائیل حمایت کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز خواهان کاهش تنش شده است.( بی بی سی)