جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » دستگیری الکسی ناوالنی در تظاهرات ضدپوتین در روسیه / در اعتراضات ۹۰ شهر روسیه، بیش از ۱۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

دستگیری الکسی ناوالنی در تظاهرات ضدپوتین در روسیه / در اعتراضات ۹۰ شهر روسیه، بیش از ۱۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

 

رهبر مخالفان پوتین در میدان پوشکین مسکو بازداشت شد. تظاهرکنندگان با شعار “ما تزار نمی‌خواهیم” به فساد دولتی و سانسور اینترنت اعتراض کردند. پوتین دو روز دیگر برای بار چهارم، سوگند ریاست جمهوری یاد می‌کند.

الکسی ناوالنی، یکی از رهبران اپوزیسیون روسیه روز شنبه (۵ مه/۱۵ اردیبهشت) در مرکز شهر مسکو دستگیر شد. هر چند پلیس، تجمع ضددولتی در این روز را ممنوع اعلام کرده بود، اما هزاران نفر از هواداران ناوالنی با شعار “ما تزار نمی‌خواهیم” گردهم آمدند. تظاهرکنندگان علیه فساد مالی و سانسور اینترنت در روسیه نیز شعار ‌دادند.

در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در ماه مارس، ولادیمیر پوتین با حدود ۷۷درصد آرا دوباره در مقام ریاست جمهوری ابقا شد. او که از سال ۲۰۰۰ بر اریکه قدرت نشسته است، دوشنبه ۷ مه، برای یک دوره ۶ ساله دیگر ریاست جمهوری سوگند خواهد خورد.

الکسی ناوالنی قصد داشت در انتخابات ماه مارس، حریف پوتین شود اما به خاطر “سوءسابقه”، اجازه کاندیداتوری نیافت. دستگاه قضایی روسیه او و برادرش اولگ را در سال ۲۰۱۴ به کلاهبرداری متهم کرده است.

ناوالنی وکیل است و زمانی مشاور فرماندار شهر کیروف بود. در کیفرخواستی که دادستان مسکو علیه او و برادرش اقامه کرد، دزدی و فروش ۵۰۰هزار دلار چوب و اختلاس ۴۰۰هزار یورویی از یک شرکت محصولات بهداشتی قید شده است. این دو نخست به ۵ سال زندان محکوم شدند که سپس به سه سال و نیم حبس تعلیقی کاهش یافت.

 تظاهرات در ۹۰ شهر

علاوه بر مسکو، ده‌ها شهر دیگر روسیه شاهد اعتراضات مردمی علیه خودکامگی سیاسی، فساد مالی و سانسور دولتی بوده‌اند. در کراسنویارسک، ولادی‌وستوک یا ایرکوتسک تظاهرات به آرامی انجام گرفت. مخالفان می‌گویند که پلیس بیش از ۱۵۰۰ نفر را دستگیر کرده است. ستاد الکسی ناوالنی اعلام کرده که اعتراض‌ها در ۹۰شهر روسیه جریان داشته است.

ناوالنی پس از محرومیت از کاندیداتوری، انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تحریم کرد. او در سال ۲۰۱۶ به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت برد که به خاطر انتقام‌جویی‌های سیاسی، قربانی بی‌عدالتی و پرونده‌سازی شده است. دادگاه اروپا حق را به جانب ناوالنی داد اما دیوان‌عالی روسیه حکم تعلیقی سه سال و نیمه او و برادرش را تایید کرد.