پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها

اخبار ویژه روزنامه‌ها

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که شبتاب در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

بزک برجام با سفیری که ارز قاچاق می‌کرد

برخی کانال‌ها و شبکه‌های مجازی بزک‌کننده آمریکا، از قول سفیر کره جنوبی به تمجید از توافق برجام پرداختند.

این رسانه‌ها از قول کیم سئونگ هو که دوره سفارتش را به پایان رسانده، نوشته‌اند: «آخرین روزم در تهران با دیدار تاریخی رهبران دو کره مصادف شد. تنها یک سال قبل، دو کره برای نمایش توانمندی خود و اثبات عزمشان در نابودی یکدیگر، مشغول پرتاب موشک بودند. عکسی که از دیدار رهبران دو کره دیدم، مرا یاد عکسی انداخت که فوراً بعد از انتصابم به عنوان سفیر کره جنوبی در ایران دیدم؛ عکسی مربوط به مراسم امضای برجام که در آن وزرای خارجه قدرتمندترین کشورها در کنار هم بودند در حالی که دکتر ظریف در وسط این صف ایستاده بود. آن عکس مرا تکان داد. به عنوان یک دیپلمات، به خوبی می‌دانم که چقدر برای یک کشور سخت است که حتی یک به یک با ابرقدرت‌ها مذاکره کند. به خودم گفتم این ایرانیانی که با موفقیت کشورهای قدرتمند را متقاعد کردند، همتایان من خواهند بود. احساس ضعف کردم. همچنین با حسادت نه تنها آنچه به دست آورده بودند را، بلکه چگونگی رسیدن به آن را تحسین کردم. ایران از طریق تعامل به این موفقیت دست پیدا کرد.»

شعبده‌بازی رسانه‌های طرفدار شیطان بزرگ در حالی است که همین جناب سفیر، چندی پیش در کنفرانس بورس فاینکس، زیرآب برجام را زد و تصریح کرد برخلاف مفاد برجام، نمی‌تواند هزینه‌های سفارت کره جنوبی در تهران را از طریق سیستم مالی و بانکی بین‌المللی به تهران بیاورد و مجبور به قاچاق است.

او گفته بود: کسانی که برجام را پذیرفتند باید اکنون بانک‌های خود را مجاب کنند که پول‌های ایران را به این کشور انتقال دهند و مانع شدن از این موضوع اکنون غیرقانونی است این تأسف‌آور است که سفارت کره جنوبی با وجود اجرایی شدن توافق برجام هنوز پول سفارت خود را از طریق قاچاق به ایران می‌آورد.

کناره‌گیری شرکت‌های خصوصی از اینکه نمی‌خواهند وارد تجارت شوند قابل تأمل است. این نگرانی برای شرکت‌ها وجود دارد که به آنها حمله شود و منهدم شوند.

یادآور می‌شود بنابر تصریح دکتر ظریف، 2 سال بعد از اجرای برجام، هنوز امکان افتتاح یک حساب در انگلیس وجود ندارد. به گزارش نیوزویک، این مشکل مراودات مالی درباره کشورهای دیگر اروپایی نیز صادق است.

آخرین بار رئیس‌جمهور تصریح کرد: در 4 سال گذشته، ارز کاغذی را با هواپیما و با مشکل می‌آوردیم؛ عده‌ای ماشین مسلح می‌بردیم، ارز را تحویل می‌گرفتیم، چند کارمند، ارزها را با گونی می‌بردند، تقسیم می‌کردند بین صرافی‌ها. من از این سیستم راضی و خشنود نیستم.

مرعشی: تعجب می‌کنم گلایه‌های روحانی، متوجه خود اوست

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران با ابراز تعجب از گلایه‌های گاه‌به‌گاه روحانی نسبت به کابینه خود می‌گوید این گونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر است.

حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران به روزنامه اعتماد گفت: در 5 سال گذشته آقای روحانی ما و هوادارانش را به سخنرانی‌های خوب خود عادت داده است. زمانی مواضع انتقادی ایشان متوجه نهادهای خارج از دولت بود. آن سخنرانی‌ها نشان می‌داد رئیس‌جمهور از طرف افرادی خارج از دولت تحت فشار قرار دارند. اما وقتی رئیس دولت درباره وزرایی که خود انتخاب کرده منتقد است کمی تعجب برانگیز است زیرا رئیس‌جمهور در عزل و نصب وزرا بنابر قانون اختیار تام دارد.

وی در پاسخ این سؤال که به نظر شما مخاطب سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور چه کسانی هستند؟ گفت: با توجه به شناخت و اطلاعاتی که من در اختیار دارم، بخش عمده گلایه‌مندی بیشتر وزرا مربوط به سازمان برنامه و بودجه است زیرا معتقدند این سازمان از وزارتخانه‌های متبوع هر وزیر پشتیبانی لازم را انجام نمی‌دهد. به ترتیب اولویت پس از سازمان برنامه و بودجه، بیشتر انتقادها و گلایه‌ها متوجه بانک مرکزی است. مردم از هر تغییری که توسط رئیس جمهور انجام شود استقبال می‌کنند. دست رئیس‌جمهور برای تغییر کابینه باز است و این مهم موضوع پیچیده‌ای نیست.

اجازه دهید خاطره‌ای جالب در این باره تعریف کنم. زمانی که من در کرمان استاندار بودم، یکی از وزرا به این استان آمد. در جلسه پیرامون مسائل مختلف صحبت شد و در انتها وزیر گفتند که من این موضوعات را منعکس می‌کنم. در همان لحظه معاون من به شوخی به ایشان گفت: شما خودتان وزیر هستید؛ به چه کسی می‌خواهید این موضوعات را منعکس کنید؟ حکایت این روزهای رئیس‌جمهور حکایت همین خاطره‌ای است که برایتان تعریف کردم. رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی هر اختیاری را دارا نباشد، اختیار تغییر وزرا را دارد.

مرعشی تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم تغییراتی در راه باشد زیرا اگر نیاز به تغییرات باشد رئیس‌جمهور با استفاده از اختیارات قانونی خود این کار را انجام می‌دهد و دیگر نیازی به سخنرانی‌هایی از این دست نیست. در صورت بروز تغییرات، رئیس‌جمهور باید علت تغییر را به مردم گزارش دهد. من خیلی دلم می‌خواهد آقای روحانی همین جدیتی که در بیان مطالب دارند را در عمل هم داشته باشند و از این مهم استقبال می‌کنم.

وی در پاسخ این سؤال که به نظر شما صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور چه پیام سیاسی دارد؟، می‌گوید: اینگونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر بوده و نمی‌توانم درباره آن اظهارنظر کنم. من نمی‌توانم درک کنم که فردی از خود انتقاد داشته باشد. وزرای دولت دوازدهم توسط شخص رئیس‌جمهور انتخاب شدند و کسی این افراد را به آقای روحانی تحمیل نکرده است. اگر فردی نا امید یا ناتوان است، رئیس‌جمهور باید او را برکنار کند.

روحانی با کنایه‌گویی فضا را مسموم نکند

یک عضو کارگزاران می‌گوید رئیس‌جمهور با کنایه‌گویی و بدگویی از دولت، فضا را برای افکارعمومی، مسموم‌تر از آنچه هست نکند.

علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی کارگزاران در روزنامه آرمان نوشت: مدت‌هاست رئیس‌جمهور از ایهام و کنایه در سخنان خود بهره می‌برند دو مورد اخیر درباره اعضای کابینه بوده است. بار اول اظهار داشتند: بعضی از وزرا روزه سکوت گرفته‌اند و یکشنبه گذشته نیز اعلام کردند اعضای کابینه به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته‌ای ناامیدند و از یأس و نومیدی دم می‌زنند و بخشی امیدوارند و از آینده خوب صحبت می‌کنند. با عنایت جایگاه رفیع و بسیار موثر اظهارات و مواضع اعضای کابینه برکل یا بخشی از کشور اولا سکوت وزرا و یا اظهارنظرشان می‌باید براساس استدلال، علمی و با رعایت تدبیر باشد. ثانیا در قرآن، سنت و منابع دین اسلام و فرهنگ و ادب فارسی، بر کم و گزیده‌گویی، به موقع صحبت کردن و پرهیز از دروغ، اغراق و سخن بدون پشتوانه عملی سفارش بسیار شده است. ثالثا اعضای هیئت دولت دائما در حضور و کنار آقای  رئیس‌جمهور هستند و منطقی و اخلاقی است که تذکر، انتقاد و یادآوری عیب می‌یابد ابتدا به صورت خصوصی و محرمانه به خود فرد باشد و نه از طریق رسانه‌ها اگر ترتیب اثری داده نشد راه نهایی برکنار کردن است. نشانه‌ها حکایت از آن دارد که مشکلات کشور و ملت زیاد است و روز به روز بر آن نیز افزوده می‌شود و دیگر خود رئیس‌جمهور و کابینه بر مسمومیت فضای کشور نیفزایند.

دو مورد از ویژگی‌های حکمرانی خوب، برنامه‌محور و قانون‌محور بودن است. همه تصمیمات و اقدامات مسئولان باید مبتنی بر برنامه‌های اعلام شده و با رعایت کامل قانون صورت گیرد. یک ایراد بزرگ که به مقامات وارد می‌باشد، زیاد سخن گفتن است. همین موضوع است که مشکلاتی از نوع سابق‌الذکر را به وجود می‌آورد و البته به گفته هم کمتر توجه می‌شود. البته گاها چنین سخنانی به منزله فرستادن سیگنال‌هایی به جامعه برای نظر آنها در مورد تغییر در کابینه است. اگر ریاست محترم‌جمهور به دنبال نظرخواهی از جامعه هستند که آیا لزومی به تغییر در کابینه از نظر آنها وجود دارد، به‌طور یقین اصلاح‌طلبان به‌عنوان مهم‌ترین حامی رئیس‌جمهوری‌خواهان ایجاد تغییرات بنیادین در وزارتخانه‌های گوناگون هستند. هر چند به نظر می‌رسد ایجاد تغییرات به منظور شوک درمانی در اقتصاد و سیاست و فرهنگ به هیچ‌وجه مدنظر جریان اصلاحات نیست و آنها همواره اصلاحات در ساختاری‌های اقتصادی، سیاسی را خواستار هستند.

وقتی سر عارف را زیر آب می‌کردید یاد «اصلاح‌طلب پفکی» نبودید؟!

اصلاح‌طلبان در سال 92 برای پیروزی در انتخابات عارف و هویت اصلاح‌طلبی خود را کنار گذاشتند و عملگرایی را پیشه کردند، حال برخی از نیروهای این جریان تمایل به دولت را «اصلاحات پفکی» می‌نامند.

جهان‌نیوز در این زمینه نوشت: «اصلاح‌طلب بدلی»، «اصلاح‌طلب امنیتی» و حال «اصلاح‌طلب پفکی و نمایشی»؛ اینها اسامی است که برخی از اصلاح‌طلبان برای مخالفان درون جناحی خود به کار برده‌اند.

اخیرا «ابراهیم اصغرزاده» در گفت‌وگو با روزنامه شرق از «بوروکرات» شدن اصلاح‌طلبان صحبت کرد. وی درباره این دسته از اصلاح‌طلبان گفت: «به نظرم، اصلاح‌طلبان در درون دچار شکاف شده‌اند. گروهی که «اصلاح‌طلبان بوروکرات» هستند- یعنی اصلاح‌طلبانی که در هر شرایطی می‌خواهند وضع موجود را توجیه کنند- اینها معتقد هستند ما باید با همان فرمانی که جامعه را به دو دسته تندرو و کندرو یا افراطی و اعتدالی تقسیم می‌کند، جلو برویم. این گروه در دولت هستند و روزه سکوت هم گرفته‌اند. برخی فکر می‌کنند اصلاح‌طلبی یعنی به نوعی وضع موجود را توجیه کردن. اینها بیشتر اصلاح‌طلبان پفکی و نمایشی هستند.»
اصغرزاده در حالی جریان اصلاح‌طلبی را دچار انشقاق می‌بیند و برخی را محافظه‌کار و بوروکرات می‌نامد که در سال 92 اصلاح‌طلبان در یک حرکت قابل تامل به سبب منفعت جناحی، کاندیدای خود یعنی «محمدرضا عارف» را مجبور به کناره‌گیری کردند و به کاندیدای غیر اصلاح‌طلب روی آوردند.

این ائتلاف به نظر بسیاری از ناظران سیاسی یک عمل کاملا پراگماتیسی و عمل‌گرایانه و نشانه قربانی شدن ایدئولوژی به پای عمل‌گرایی بود. اینکه اصلاح‌طلبان هویت اصلاح‌طلبی خود را کنار بگذارند و تنها به پیروزی در انتخابات فکر کنند، سبب شد تا به ائتلافی فکر کنند که نوعی پشت پا زدن به گذشته ایدئولوژیک و هویت‌شان بود.

با این اوصاف آنچه اصغرزاده از آن به عنوان بوروکرات شدن برخی اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید، چندان در گروه خاصی از اصلاح‌طلبان قابل محدود شدن نیست؛ بلکه به طور یکپارچه و در تمامی جریان اصلاحات در دو انتخابات سال 92 و 96 به وضوح قابل مشاهده و لمس کردن است.

در این ماجرا، فقط طیف خاصی از اصلاح‌طلبان مشارکت نداشتند و از رئیس دولت اصلاحات گرفته تا اعضای شورای مشورتی اصلاحات که شامل هسته اصلی این جریان هستند، چنین نظری را در کل جریان اصلاحات اعمال کردند و با نظر اصغرزاده نه تنها یک طیف خاص بلکه همه جریان اصلاحات از سال 92 تا به امروز «پفکی» شده‌اند.

البته مشخص است که چرا اصغرزاده چنین برچسبی را مورد استفاده قرار داده است. نگاهی به جریانات سال 92 مشخص می‌کند که هرگاه اصلاح‌طلبان انحصارطلب که جزو این طیف اغلب مشارکتی‌ها حضور دارند درصدد تخریب کردن عده‌ای با توجه به اهداف سیاسی آینده خود هستند دست به اصطلاح‌سازی و تفکیک خود از بقیه می‌زنند.

ی کنار نهادن عارف با برچسب‌هایی نظیر «اصلاح‌طلب بدلی» و «اصلاح‌طلب امنیتی» سعی کردند وی را در نزد افکار عمومی و بدنه جریان خود تخریب کنند اما حال، همان جریانی که هویت اصلی اصلاح‌طلبی را فراموش کردند، اصلاح‌طلبانی که به دولت تمایل دارند را «پفکی و بوروکرات» می‌نامند.

موضوعی که کماکان درباره عارف در حال اجراست و به نظر برخی حضور او در مجلس نیز برای تخریب وجهه و پایین آوردن وزن سیاسی وی بوده است.

بعدها این اصطلاح یعنی «اصلاح‌طلب بدلی» درباره نواصلاح‌طلبان به کار برده شد. بعد از اینکه واژه نو اصلاح‌طلبی به ادبیات سیاسی اصلاحات اضافه شد، مشارکتی‌ها بیش از هر طیف دیگری نسبت به تشکیل احزابی مانند «ندای ایرانیان» انتقاد کردند. در این میان حتی برخی از اعضای حزب مشارکت با دادن القابی چون «تجدیدنظرطلب» سعی کردند ماهیت این طیف سیاسی را مخدوش کنند.

اصلاح‌طلبان و سلبریتی‌ها در کمای سرکوبگری پلیس فرانسه

«پلیس ضد شورش فرانسه، سلبریتی‌ها و اصلاح‌طلبان را به کما برد».

وبسایت مشرق با انتشار این مطلب نوشت: همزمان با روز جهانی کارگر، شورش و ناآرامی شهر پاریس را فراگرفت. اتحادیه‌های کارگری فرانسه طی ماه‌های گذشته بارها مخالفت خود را با سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرده‌اند. بر همین اساس تجمع گسترده اعضای اتحادیه‌های کارگری به تخریب بانک‌ها و فروشگاه‌ها و پرتاب اشیا و بمب دستی آتش‌زا به سمت پلیس منتهی شد. در مقابل پلیس ضد شورش اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش کرد. پلیس فرانسه در پی درگیری روز جهانی کارگر در پاریس بیش از 200 نفر را دستگیر کرد. شماری از مردم از جمله خبرنگار شبکه خبر نیز در این درگیری‌ها مجروح شد.

نکته قابل تامل اینجاست که این موضوع مهم هیچ جایی در صفحات اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب نداشت. علاوه بر این سلبریتی‌های ایرانی نیز هیچ واکنشی به این موضوع نداشتند!

فعالان فضای مجازی در واکنش به این رویکرد تامل‌برانگیز به نکات قابل توجهی اشاره کردند، از جمله: «میگن سی نفر از فعالان سیاسی فرانسه نامه زدن به ترامپ که مردم ما رو تحریم کن. کانال فرانسوی زبان «ژوآمد ژینیوز» هم متن نامه رو پوشش داده».

«الکی شلوغش نکنین این مدلی حساب نیست، پلیس فرانسه خبرنگار ایرانی رو فقط در حد رفتن تو کما زده. اگر جیغ می‌زد و بیماری قلبی داشت و یکی اون پشت فیلم می‌گرفت حساب بود و می‌شد پلیس رو محکوم کرد. #گشت ارشاد»

«واقعا متاسفم براتون خیلی ناشکرید. چه افتخاری بزرگتر از این که پلیس فرانسه# توحیدیان(خبرنگار ایرانی) رو با گلوله زده؟ واقعا کی فکرشو می‌کرد که این سعادت نصیب ما بشه که گلوله فرانسوی بخوره تو سر خبرنگارمون؟ [از عشق به غرب تشنج می‌کند]».

«یه کوچولو دموکراسی فرانسه خورد به# توحیدیان، رفت کما!!».
«مگه فرانسه هم پلیس ضد شورش داره؟ به ما گفته بودند تو مهد دموکراسی فقط مردم رو ناز می‌کنند».

«اونجا پلیسشون حتی به خبرنگار هم رحم نمی‌کنه، ولی اسمش می‌شه مهد آزادی و دموکراسی و کوفت و زهرمار. اینجا یه مشت وحشی، پلیسو با ماشین زیر می‌گیرن، اسمش می‌شه سرکوب و خفقان، تازه بازم یه عده طلبکارن هنوز…».

«مگه مردم فرانسه شورش می‌کنن؟ که پلیس ضد شورش داشته باشن که پلیس ضد شورش خبرنگار ما رو با گلوله بزنه. که سلبریتی‌هاشون بخوان حرف مفت بزنن.ها؟».

«هنوز کسی نگفته برای کتک خوردن #توحیدیان خبرنگار ایرانی از پلیس فرانسه و به کما رفتنش، چراغای برج ایفل‌رو خاموش کردن برای همدردی؟ دیشب کسی تو فرانسه نرفته بود جلوی سفارت ایران شمع روشن کنه؟!».

خراسان

ضرب الاجل یک ماه روحانی برای توسعه دولت الکترونیکی

بر اساس آیین نامه مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات که طی روزهای اخیر به تایید و توشیح حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور نیز رسیده،کارگروهی با حضور مستقیم هشت مجموعه دولتی و چهار نهاد حاکمیتی تشکیل شده است و موظف شده اند ظرف مدت یک ماه از زمان ابلاغ مصوبه ، به «تعیین متولی اصلی» ارائه هر یک از خدمات مصوب الکترونیکی در چارچوب ارتقای تعامل پذیری دولت الکترونیکی، بر اساس فهرست خدمات و شناسنامه تعیین شده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و نقشه مجوزهای کسب و کار وزارت اقتصاد اقدام کنند.

مدیران دولتی مراقب پرداخت حق ماموریت به بازنشستگان باشند

با توجه به ابهامات و سوالاتی درباره امکان پرداخت فوق العاده ماموریت روزانه به کارمندان بازنشسته ای که وفق مقررات قانونی، مجدد در دستگاه های دولتی به کار گرفته شده اند، یک مقام مسئول با صدور بخشنامه ای تاکید کرده است با توجه به این که ادارات دولتی صرفا حق استفاده پاره وقت و ساعتی از این افراد را دارند، از این رو چنان چه نیاز به خدمات آن ها در محلی غیر از محل خدمت شان باشد، جبران خدمت انجام شده صرفا در قالب قرارداد منعقد شده به صورت حق الزحمه و با رعایت سقف تعیین شده کلی برای پرداخت به بازنشستگان (حداکثر یک سوم پرداختی به کارمندان رسمی همان شغل) خواهد بود.

ایران

مخالفت 56 درصد مردم امریکا با خروج از برجام

نظرسنجی انجام شده توسط شرکت «مورنینگ کانسالت» و «پولیتیکو» نشان داد که اکثر امریکایی‌ها مخالف خروج کشورشان از توافق هسته‌ای با ایران هستند. به گزارش جماران طبق این نظرسنجی 56 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند امریکا باید در برجام باقی بماند و فقط 26 درصد آنها مخالف این توافق هستند.

بر اساس این نظرسنجی، 68 درصد دموکرات‌ها و 51 درصد افراد مستقل گفتند که از برجام حمایت می‌کنند. این در حالی است که 46 درصد از شرکت‌ کنندگان طرفدار حزب جمهوریخواه از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و 42 درصد آنها با برجام مخالف هستند.  این رقم‌ها تقریباً بالاترین رکورد حمایت از مردم امریکا از توافق هسته‌ای ایران هستند.

تصمیم عجیب دادگاه فدرال امریکا در محکوم کردن ایران

دادگاه فدرال امریکا طی حکمی ایران را به پرداخت غرامتی به مبلغ ۶ میلیارد دلار به خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر محکوم کرده است. به گزارش عصر ایران به نقل از یورونیوز، قاضی «جرج دانیلز» در حکم خود «جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و بانک مرکزی» را در مرگ بیش از هزار نفر از قربانیان که خانواده‌های آنان اقدام به شکایت قضایی کرده بودند، مجرم شناخته است.

دادگاه امریکا مقرر کرده است که ایران باید به همسران قربانیان نفری ۱۲.۵ میلیون دلار، والدین قربانیان ۸.۵ میلیون دلار، کودکان آنها ۸.۵ میلیون دلار و خواهران و برادران آنها نفری ۴.۲۵ میلیون دلار بپردازد. این مبلغ شامل بهره پول از زمان رخداد حادثه نیز می‌شود.

نیویورک‌تایمز: اظهارات نتانیاهو حقه‌بازی بود

روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله خود اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران را «حقه‌بازی» توصیف کرده است. به گزارش فارس، نتانیاهو شامگاه دوشنبه در نمایش تبلیغاتی جدید خود، زونکن‌ها و لوح‌های فشرده‌ای که به ادعای وی «اسناد و مدارک جدید» از برنامه هسته‌ای ایران بودند را نشان داد و مدعی شد تهران بعد از امضای برجام به صورت مخفیانه بُعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

نیویورک‌تایمز در سرمقاله روز سه‌شنبه خود با عنوان «حقه‌بازی نتانیاهو درباره ایران» نوشته است: «نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو مدت‌ها است به استفاده از ابزارهای تصویری برای گوشزد کردن خطرات ایران و توافق هسته‌ای عادت دارد، حتی اگر آن خطرات گاه زاییده ذهن باشند.» روزنامه امریکایی با یادآوری اینکه نتانیاهو قصد «کشتن» توافق هسته‌ای را دارد، نوشته او قصد داشته «دونالد ترامپ»، رئیس ‌جمهوری امریکا را به خروج از این توافق مجاب کند.

خوشحالی برخی کشورهای عربی از قطع روابط مغرب با ایران

برخی کشورهای عربی از قطع روابط دیپلماتیک مغرب با ایران ابراز خوشحالی کردند. روز سه‌شنبه مغرب، ایران را به حمایت از گروه نظامی-سیاسی «جبهه پولیساریو» متهم کرد و به همین بهانه از قطع روبط دیپلماتیک خود با تهران خبر داد. «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات عربی متحده، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی، وزارت خارجه قطر، «خالد بن حمد» وزیر خارجه بحرین و «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن از این اقدام دولت مغرب استقبال کرده‌اند.

آرمان

دستور روحانی به یک استاندار

رئیس دفتر رئیس جمهور به نمایندگی از سوی رئیس جمهور در تماس تلفنی با علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جریان تازه‌ترین گزارش وضعیت امداد رسانی و رسیدگی به زلزله‌زدگان این استان قرار گرفت و دستورات رئیس‌جمهور را برای تسریع در روند امدادرسانی، ابلاغ کرد. محمود واعظی در این تماس تلفنی گفت: دکتر حسن روحانی به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط دستور داده است تمام امکانات موجود کشور و به‌خصوص استان‌های همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان، خدمات درمانی، بهداشتی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شوند.

استقبال از کتاب عروس امام

کتاب « اسرار عبادات» اثر نفیس و ارزشمند دکتر فاطمه طباطبایی در زمستان 1396 توسط انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی منتشر شد. در این کتاب افزون بر احادیث و روایاتی که از معصومان علیهم‌السلام مطرح بوده به بیان نظرات عالمانی همچون هجویری، محمد غزالی، ابن‌عربی، سیدحیدر آملی، ابن‌ترکه، شهید ثانی، صدرالدین شیرازی، فیض کاشانی، قاضی سعید قمی، سبزواری و امام خمینی پرداخته شده است.

باوری به اقتصاد اسلامی نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئولان اقتصادی یا باور خود به مکتب نئوکلاسیک را تغییر دهند یا زودتر کنار بروند. مصباحی مقدم گفت: دولت باوری به اقتصاد اسلامی ندارد، وقتی باوری هم نباشد عزم جدی برای پیاده کردن آن نیست و من معتقدم کسانی که دست اندرکار اقتصادی هستند یا باید زودتر کنار بروند و کسانی که اعتقاد به اقتصاد اسلامی دارند سر کار بیایند، یا نوع تفکر خود را تغییر بدهند. وی مهم‌ترین مانع برای پیاده سازی آموزه‌های اقتصاد اسلامی را عدم باور به آن دانست و افزود: مهم‌ترین مانع باور نداشتن افرادی است که دست‌اندر کار فعالیت‌های اقتصادی کشور هستند، به‌طوری‌که در حال حاضر آبشخور فعالیت‌های اقتصادی دولت اندیشه اقتصادی نئوکلاسیک است و بس.

دولت بر کارخانه‌ها نظارت کند

امام جمعه مشهد با تاکید بر لزوم نظارت بر فعالیت‌های تولید گفت: دستگاه‌های تولیدی که ایجاد می‌شوند و براساس مجوزی که در چارچوب موافقت اصولی می‌گیرند، تسهیلاتی از بانک‌ها به آنها تزریق می‌شود. دولت می‌تواند در این باره اعمال نفوذ کنند و جریانی نظارتی از طریق وزارت تعاون برای تامین امنیت شغلی کارگران ایجاد شود. این نظارت، نظارت مچ‌گیر نیست بلکه به عنوان نظارت کمکی مطرح است تا اگر کارخانه‌ای بنا شد به سمت سقوط برود، این دستگاه جلوی مشکل را بگیرد و نگذارد این کارخانه سقوط کند و کارگر ما بیکار شود. آیت‌ا… علم‌الهدی بیان کرد: در نمایشگاهی که از تولید ایرانی برپا شد و رهبری از آن، بازدید کردند، کسانی که اخبار این نمایشگاه و بازدید رهبری را رصد می‌کردند، می‌دانند رهبری به یک غرفه پوشاک رسیدند. آقای وزیر تعاون گزارش داد این غرفه مربوط به هنرمندان کارگر فعال پوشاک در آذربایجان شرقی است که ابتکاراتی در طراحی دارند ولی واردات باعث شده کار آنها رونق پیدا نکند و کار آنها به تعطیلی کشیده شود. وی ادامه داد: آقا برآشفتند و غضبناک به وزیر تعاون گفتند، من جای شما بودم در هیات دولت یقه پاره می‌کردم چرا واردات باید موجب این شرایط شود.

حدود سه میلیون جویای کار داریم

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: حدود سه میلیون جویای کار در کشور وجود دارد که نمی‌توانیم نسبت به بیکاری آنها که اغلب جوان هستند، بی‌تفاوت باشیم. محمود واعظی گفته است: ایجاد شغل اولویت نخست دولت است که با سخنرانی نمی‌توان به آن دست یافت بلکه باید به سوی سرمایه گذاری و ایجاد تسهیلات و اموری از این دست رفت. وی اظهار کرد: منابع صندوق توسعه ملی نیز در همین راستا و در اختیار بخش خصوصی است و این نهاد مالی علاقه‌مند به همکاری در حوزه اشتغال است.

انتقاد از گرانی وام مسکن

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس با بیان اینکه نرخ سود اوراق مسکن در حال حاضر رقمی در حدود 5/17 درصد است، گفت: این رقم برای خانه اولی‌ها و همچنین اقشار آسیب‌پذیر جامعه بسیار بالا است. وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در سیاست تسهیلات دهی به واسطه خرید اوراق، تصریح کرد: کاهش نرخ اوراق و همچنین نرخ سود ناشی از اخذ این نوع وام باید در دستور کار هیاتی از دولت و مجلس قرار بگیرد زیرا این مخالف سیاست های تامین مسکن ارزان است. این نماینده مجلس دهم، با بیان اینکه تامین مسکن ارزان وظیفه قانونی دولت است، گفت: در شرایط فعلی که بسیاری از اقشار ضعیف جامعه توان سپرده‌گذاری یک ساله نزد بانک برای اخذ وام مسکن ندارند باید شیوه دیگری که تحت عنوان خرید اوراق مرسوم است با تسهیل‌گیری همراه شود. بت کلیا با تاکید بر اینکه صرفه اوراق مسکن به نسبت تسهیلات توأم با سپرده گذاری تحویل اسرع وقت آن است، افزود: متاسفانه بالا بودن نرخ سود این نوع تسهیلات نیز به بی‌انگیزگی بسیاری از متقاضیان منجر شده است.

انتقاد از وضعیت حجاب در قم

آیت‌ا… جعفرسبحانی گفت: اسلام ضد علم نیست و پیامبر(ص) در صدر اسلام علم را به ایمان گره‌ زدند چرا که علم باید به ایمان منتهی شود. وی در دیدار با جمعی از خیرین مدرسه ساز با تأکید بر اهمیت کار خیر اظهار داشت: براساس آیات قرآن کریم اگر مومنان قدرت داشته باشند، به اقامه نماز و پرداخت زکات می‌پردازند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند. وی با اشاره به انواع امر به معروف و نهی از منکر افزود: امر به معروف تنها زبانی نیست بلکه آنچه که در امر به معروف و نهی از منکر مهم است، عمل کردن است و مدرسه‌سازی نیز از انواع امر به معروف است که به فرهنگ کشور کمک می‌کند. آیت‌ا…سبحانی در ادامه به انتقاد از وضعیت حجاب بانوان قم پرداخت و گفت: متاسفانه حجاب برخی بانوان در شهر قم مناسب و در شأن جایگاه کریمه اهل بیت(ع) نیست و همین مساله بیانگر ضعف فعالیت فرهنگی در مدارس است.

گفت‌وگو با اروپا درباره برجام ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید گفت وگوها درباره برجام با اروپایی‌ها ادامه دارد و نگرانی‌های خود را با آنها در میان گذاشته‌ایم. هدر نوئرت در نشست خبری خود درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزود: ترامپ و پمپئو (وزیر خارجه آمریکا)ملاقات‌های زیادی در این باره داشته‌اند که برخی از آنها به دلایل امنیت ملی آمریکا پیش از مسئولیت پمپئو در وزارت خارجه انجام شده است، بنابراین وزیر خارجه از جزئیات کامل این موضوع آگاه است. وی ادامه داد: ما در وزارت خارجه نگرانی‌های خود را درباره برجام با سه کشور اروپایی در میان گذاشته‌ایم و این گفت‌وگوها ادامه دارد، البته امکان صحبت در خصوص جزئیات این گفت‌وگوها وجود ندارد اما فقط می‌خواهم به شما اطلاع دهم این گفت‌وگوها بسیار متداول اتفاق می‌افتد.