جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیام وزیر امور خارجه رژیم ایران در ارتباط با برجام: درباره برجام نه مذاکره مجدد می‌کنیم و نه چیزی به آن اضافه خواهیم کرد

پیام وزیر امور خارجه رژیم ایران در ارتباط با برجام: درباره برجام نه مذاکره مجدد می‌کنیم و نه چیزی به آن اضافه خواهیم کرد

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی درباره برجام مذاکرهِ دوباره انجام نخواهد داد و درباره موضوعاتی مانند برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای خود نیز با غرب وارد مذاکره نخواهد شد.

محمد جواد ظریف روز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت در پیامی ویدئویی اعلام کرد که آمریکا با «مانع تراشی» در مقابل کسانی که می خواستند با ایران تجارت کنند، به صورت «مرتب» توافق اتمی وین را «نقض کرده است».

وی همچنین گفت که کشورهای اروپایی قصد دارند برای راضی کردن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، «امتیازات بیشتری» را «از جیب» ایران به این کشور بدهند.

آقای ظریف از جمله این امتیازها را وعده کشورهای اروپایی برای تنظیم توافق نامه جدید با ایران ذکر کرد.

وی اعلام کرد که موضوعات مورد نظر اروپا برای توافق جدید از جمله «توانمندی‌های دفاعی ایران و نفوذ و تاثیر ایران در منطقه» موضوعاتی است که «ما همگی از ابتدای مذاکراتمان تصمیم گرفتیم آنها را وارد مذاکرات نکنیم».

آقای ظریف تاکید کرد: «ما نه امنیت خود را به دیگران می‌سپاریم، نه درباره توافقنامه‌ای که با حسن نیت تاکنون اجرا کرده‌ایم، دوباره مذاکره می‌کنیم یا چیزی به آن اضافه می‌کنیم».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها تاکید کرده‌اند که تهران هیچگونه تغییری در مفاد برجام را نمی‌پذیرد.

با این حال رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان اخیرا ضمن تاکید مجدد بر پایبندی خود به برجام، در بیانیه‌ای مشترک خواستار توافقی تکمیلی با ایران درباره برجام شده‌اند.

این سه کشور متعهد شده‌اند به سایر مسائلی که خارج از چارچوب برجام است رسیدگی کنند، از جمله موشک‌های بالستیک، این که بعد از پایان توافق چه باید کرد، و «نقش ایران در بی‌ثبات کردن منطقه».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، نسبت به تبعات فروپاشی برجام هشدار داد و گفت که نباید این توافق را «پاره کنیم مگر این که جایگزین خوبی داشته باشیم.»

دونالد ترامپ تا ۲۲ اردیبهشت مهلت داده است که «نقایص برجام» اصلاح شود، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نخواهد کرد.

رییس جهوری آمریکا تاکید کرد که اگر ایران برنامه هسته‌ایش را از سر بگیرد با «مشکلات بزرگتری» نسبت به قبل روبرو می‌شود.

با این حال آقای ظریف گفت که جمهوری اسلامی،« از حق خود» برای واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام «آن طور که خود تشخیص می دهد»، استفاده خواهد کرد.

وی اضافه کرد: «تکیه به ادعاهای مضحکی که تکرار ادعاهای بیش از یک دهه پیش است و آژانس بین المللی انرژی اتمی به آنها پرداخته است، با هدف باطل کردن توافقنامه، کسی را نفریفته است».

اشاره آقای ظریف می‌تواند به سخنان نخست‌وزیر اسرائیل باشد که اسنادی را از آرشیو محرمانه برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرده است.

بنیامین نتانیاهو اعلام کرده بود که ۵۵ هزار صفحه مدرک از برنامه هسته‌ای ایران به دست اسرائیل افتاده که نشان می‌دهد ایران در پی ساخت پنج کلاهک هسته‌ای بوده است.

نخست‌ وزیر اسرائیل سپتامبر سال ۲۰۱۷ نیز در دیدار با دونالد ترامپ، از وی خواسته بود که به‌ویژه درباره «بند غروب» برجام اقدام کند.

مطابق «بند غروب»، ایران پس از ۱۰ سال می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

در همین حال حسن روحانی گفته است که آینده برجام پس از سال ۲۰۲۵ میلادی را «مقررات بین‌المللی تعیین می‌کند» و ایران «هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی‌پذیرد».