پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » گزارشی از وضعیت اسماعیل عبدی معلم زندانی پس از یک هفته اعتصاب غذا

گزارشی از وضعیت اسماعیل عبدی معلم زندانی پس از یک هفته اعتصاب غذا

اسماعيل عبدى ⁩معلم زندانی و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان در نهمین روز ⁧ اعتصاب غذا ⁩ی خود در اوین بيش از ۸کیلو از وزن خود را از دست داده است

 

اسماعیل عبدی معلم زندانی و فعال صنفی معلمان در زندان اوین پس از گذشت نه روز از اعتصاب غذا علیرغم بی توجهی مسئولان همچنان بر تداوم اعتصاب غذا تاکید دارد. وضعیت جسمی او نامناسب عنوان شده است به نحوی که با نوسان فشار خون و سردرد های مداوم رو به رو،  و بيش از ۸کیلو کاهش وزن داشته است.

منیر عبدی همسر اسماعیل عبدی در رابطه با آخرین وضعیت همسرش گفت:« اسماعیل عبدی هر روز تماس تلفنی دارد. فشار خونشان نوسان دارد و مدام دچار سردرد می شوند.بهداری زندان روزهای گذشته قرص فشار خونشان را عوض کردند که حالش بهتر شود اما به دلیل بیماریهای دیگر اسماعیل از جمله آسم و مشکلات ریوی تغییری در وضعیت جسمی او ایجاد نشده است.»
لازم به ذکر است که اسماعیل عبدی، معلم ریاضی و عضو هییت مدیره کانون صنفی معلمان تهران، در نامهای به تاریخ ۲۲ فرودین اعلام کرد که از روز ۲۸ فروردین دست به اعتصاب غذا خواهد زد. اسماعیل عبدی اعتصاب غذای خود را پس از وعده‌های دفتر دادستانی مبنی بر پاسخگویی برای یک هفته به تاخیر انداخت. همسر او اطلاع داده است که در پی عمل نکردن مقامات به وعده‌های‌شان، او از ۴ اردیبهشت اعتصابش را آغاز کرده است.

اعتصاب غذا اسماعیل عبدی واکنش های بین المللی نیز به همراه داشت عفو بین الملل روز ۶ اردیبهشت طی بیانیه خواستار اقدام فوری برای آزادی این معلم زندانی شد.
اسماعیل عبدی برای اولین بار توسط سپاه پاسداران در ۶ تیر ۱۳۹۴ بازداشت و به مدت ۴۰ روز در حبس انفرادی نگاه داشته شد. در اسفند ۱۳۹۴، او بعد از یک محاکمه ناعادلانه توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۶ سال زندان محکوم شد.

فعالیت‌های صنفی مسالمت آمیز اسماعیل عبدی اساس این اتهامات را تشکیل داده‌اند. او به دنبال دو هفته اعتصاب غذا با قرار وثیقه در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ آزاد شد. در مهر ۱۳۹۵ حکم زندان او در دادگاه تجدید نظر تایید شد و او دوران محکومیتش را به دنبال دستگیری مجدد در ۱۹ آبان ۱۳۹۵ شروع کرد. دیوان عالی کشور تا به حال دو بار درخواست‌ اسماعیل عبدی برای اعاده دادرسی را رد کرده است، یک بار در بهمن ۱۳۹۶ و بار دیگر در مهر ۱۳۹۷