چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مایک پمپئو اسناد افشاشده توسط نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی ایران را «معتبر» دانست
U.S. Secretary of State Mike Pompeo, speaks during a press conference with Saudi Arabia's Foreign Minister Adel al-Jubeir, at the Royal Terminal of King Khaled airport, in Riyadh, Saudi Arabia, Sunday, April 29, 2018. (AP Photo/Amr Nabil)

مایک پمپئو اسناد افشاشده توسط نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی ایران را «معتبر» دانست

وزیر خارجه ایالات متحده در اولین واکنش به افشاگری نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای نوشت توافق هسته ای ایران به جای باور خوب و شفافیت، بر روی دروغ های جمهوری اسلامی بنا شده است. مایک پمپئو این اسناد را معتبر دانست و گفت آمریکا در جریان جزئیات آن قرار دارد.

واکنش دوشنبه شب ۱۰ اردیبهشت مایک پمپئو به افشاگری بنیامین نتانیاهو در روز دوشنبه است که او گفت بر پایه ۱۱۰ هزار فایلی که از یک آرشیو ایران به دست آورده، ثابت می کند جمهوری اسلامی بر عکس ادعای قبلی، مخفیانه به دنبال سلاح هسته ای بود.

آقای پمپئو در بیانیه خود نوشته است: سالهای زیادی رژیم ایران به جهان گفت که برنامه هسته ای آنها صلح آمیز است. اما اسنادی که اسرائیل از داخل ایران به دست آورده، نشان می دهد که رژیم ایران حقیقت را نمی گفته است.

نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه با کنار هم قرار دادن اسناد مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران قصد داشت قبل از امضای توافق هسته ای، برنامه هسته ای خود را مخفیانه به پیش ببرد.

جمهوری اسلامی ایران هرگونه تلاش برای رسیدن به سلاح هسته ای را نفی می کند. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، نخست وزیر اسرائیل را «چوپان دروغگو» نامید.

مایک پمپئو همچنین ضمن اطلاع از جزئیات ارایه شده از سوی نتانیاهو گفت این اسناد بررسی شده و معتبر هستند.

پیش از این ظهر دوشنبه ۱۰ اردیبهشت پرزیدنت دونالد ترامپ در حاشیه کنفرانس خبری با همتای نیجریه ای خود به سخنرانی نخست وزیر اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران واکنش نشان داد و گفت اظهارات نتانیاهو درستی حرفهای من را نشان داد. او همچنین گفت تصمیم خود را درباره توافق هسته ای فعلی ایران تا ۲۲ اردیبهشت اعلام می کند و «این بدین معنی نیست که ما برای دستیابی به یک توافق واقعی، مذاکره نخواهیم کرد.»

او درباره اینکه آمریکا ۲۲ اردیبهشت از توافق هسته ای خارج خواهد شد یا نه گفت: «الان درباره تصمیمم صحبت نمی کنم. برخی ابراز می کنند که می دانند من چه تصمیم گرفتم اما آنگونه که آنها می‌گویند، نیست. من قبل از ۲۲ اردیبهشت تصمیمم را اعلام می کنم. این بدین معنی نیست که ما برای دستیابی به یک توافق واقعی، مذاکره نخواهیم کرد. توافق کنونی همانگونه که می دانید مخالفان بسیاری دارد. این توافق بدی برای آمریکا بود.»

روز دوشنبه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی که به طور زنده از برخی شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، جمهوری اسلامی را متهم کرد که حتی بعد از توافق هسته‌ای به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای ادامه داده است.

نخست وزیر اسرائیل در این سخنان که دوشنبه اردیبهشت در وزارت دفاع اسرائیل ایراد شد، از پنهان کردن حجم زیادی از اطلاعات فعالیت‌های نظامی هسته‌ای ایران شامل حدود یکصد هزار پرونده در منطقه شورآباد در تهران، خبر داد.

وی گفت: اسراییل به اطلاعاتی دست پیدا کرده که نشان می دهد ایران برای ساخت سلاح هسته ای تلاش می کرده و پس از امضای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ همه اسناد مربوط را در یک مرکز محرمانه در حومه تهران مخفی کرد.

آقای نتانیاهو با اعلام اینکه اسرائیل به بخش زیادی از این اطلاعات در سی دی ها و زونکن ها دست یافته است، گفت: «این اسناد از ایرانی‌ها نشان می‌‌دهد آنها مخفیانه فعالیت هسته ای را پیش می‌برند.»

آقای نتانیاهو با نشان دادن دهها پرونده که در کنار او قرار داشت، گفت که بر اساس این پرونده‌ها، مقام‌های ایران از جمله شمخانی و فخری زاده همان زمانی که توافق هسته‌ای را امضا می کردند، برنامه داشتند که برنامه مخفیانه خود را پیش ببرند.

تنش بین اسرائیل و ایران در سوریه افزایش یافته و اعلام آقای نتانیاهو تنها یک روز بعد از ملاقات با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اسرائیل صورت می گیرد.

تنش ایران و اسرائیل در سوریه

مقام های اسرائیل بارها نسبت به افزایش فعالیت جمهوری اسلامی ایران در سوریه، در نزدیکی مرز با اسرائیل هشدار داده اند.

دو ماه پیش مقام های اسرائیلی گفتند جمهوری اسلامی ایران با ارسال پهپاد جنگی از طریق آسمان سوریه، حریم هوایی اسرائیل را نقض کرده و وارد مقابله مستقیم با اسرائیل شده است.

جدی ترین تنش بین دو کشور، حمله جنگنده‌های ناشناس در روز ۲۰ فروردین به پایگاه تی- ۴ در سوریه بود که دستکم هفت عضو سپاه پاسداران کشته شند. هرچند اسرائیل نقش در این حمله را رد کرد، اما روسیه این حمله را به اسرائیل نسبت داد.

یکشنبه شب پرزیدنت ترامپ با نخست وزیر اسرائیل گفتگو کرد و وزیر خارجه آمریکا که به اسرائیل سفر کرده، روز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو فعالیت‌های ایران در منطقه را به شدت نگران کننده خواند.

روز دوشنبه، در حالیکه رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کرده که فعالیت بی ثبات سازی جمهوری اسلامی باید در قالب توافق هسته ای ایران موسوم به برجام مورد تجدیدنظر قرار بگیرد، رهبر جمهوری اسلامی در تازه ترین اظهارنظر ضمن رد هرگونه تغییر در سیاست خارجی، گفت «کسی که باید از منطقه خارج شود آمریکاست و نه جمهوری اسلامی».

آیت الله علی خامنه ای روز دوشنبه در جمع گروهی از مردم که به محل ملاقات او برده می شوند، مدعی شد آمریکایی‌ها می‌دانند اگر وارد درگیری نظامی با ایران شوند، چند برابر ضربه خواهند دید».

تازه ترین اظهارنظر خامنه ای، واکنش به فشارهای جدید جامعه بین المللی بر تهران برای بی ثبات سازی در خاورمیانه و همچنین برنامه موشکی این کشور است.

پرزیدنت ترامپ به کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی تا دوازدهم ماه مه، یعنی ۲۲ اردیبهشت فرصت اصلاح برجام را داده و اعلام کرده است که اگر این توافق اصلاح نشود، آمریکا از آن خارج می‌شود. خروج آمریکا از توافق، احیای تحریم‌های اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران را به همراه خواهد داشت؛ تحریم هایی که از تیرماه ۱۳۹۴ لغو شده بود.

رئیس جمهوری آمریکا می گوید جمهوری اسلامی ایران به توافق پایبند نبوده است. براساس بندی از قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته ای در شورای امنیت تصویب شد، جمهوری اسلامی ایران از آزمایش موشک بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است. با این حال ایران در دو سال اخیر‌ چندین آزمایش موشک بالیستیک داشته است و موشک های ایران در دست برخی گروه های تروریستی و شورشی منطقه دیده شده است.در دو ماه اخیر سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا با آمریکا برای فشار بر ایران درباره برنامه موشکی تهران متحد شده اند.

مایک پمپئو روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در ملاقات با آقای نتانیاهو اعلام کرده است که ایالات متحده عمیقا نگران جاه طلبی جمهوری اسلامی ایران برای تسلط بر منطقه است.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه بیشتر گفتگوهایش با آقای نتانیاهو بر مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی متمرکز بوده است، گفت: «همکاری با متحدان نزدیک آمریکا مانند اسرائیل در تلاش ما برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و مخرب ایران در سراسر منطقه و همچنین سراسر جهان‌، حیاتی است. ما عمیقا از تهدیدهای فزاینده خطرناک ایران علیه اسرائیل و منطقه و قصد ایران برای سلطه بر منطقه نگرانیم.»

آقای پمپئو اضافه کرد: «آمریکا در این جنگ در کنار اسرائیل می‌ایستد و قویا، از حق حاکمیت اسرائیل در دفاع از خود، حمایت می کند. درباره برجام باید بگویم که پرزیدنت ترامپ واقعا ، موضوع را روشن کرده است. این توافق نقایص بسیاری دارد و پرزیدنت دولت را مامور کرده است که آن را اصلاح کند و به صراحت گفته است که اگر اصلاح نشود، از آن خارج خواهد شد.»

منبع : صدای آمریکا