پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » همزمان با حضور وزیرخارجه جدید آمریکا در بازدید از عربستان و اسرائیل زلزله حملات بی امان موشکی دیشب، پایگاه توسعه طلبی رژیم ولایت فقیه در خاک سوریه را به لرزه افکند!

همزمان با حضور وزیرخارجه جدید آمریکا در بازدید از عربستان و اسرائیل زلزله حملات بی امان موشکی دیشب، پایگاه توسعه طلبی رژیم ولایت فقیه در خاک سوریه را به لرزه افکند!

ترکش های ناشی از انفجار پایگاه لشکر 47 واقع در ارتفاعات «معرین» که در فاصله 10 کیلومتری مرکز شهر حماه قرار دارد در حومه «ابو الفداء» در شهر حماه و  در روستای «بسرین»  در فاصله هفت کیلومتری این پایگاه، اصابت کرد. ۹ موشک بالستیک شلیک  شده از پایگاه‌های آمریکا و انگلیس در اردن به مراکز نظامی رژیم ولایت فقیه درخاک سوریه، زلزله ۲.۶ ریشتری ایجاد کرد و ۴۰ قربانی و ۶۰ زخمی برجای گذاشت! حداقل  ۱۸ ایرانی در بین جانباختگان شناسایی شده اند!

منابع خبری بامداد دوشنبه از شنیده شدن صدای انفجار پی در پی ناشی ازاصابت 9 فروند موشک به چند مرکز نظامی در حومه حماه و حلب سوریه خبر دادند.

به گزارش «انتخاب»، شبکه خبری روسیاالیوم به نقل از روزنامه ‘تشرین’ سوریه گزارش داد:حمله موشکی شامگاه یکشنبه به حومه حماه و حلب با 9 فروند موشک بالستیک از پایگاه های آمریکا و انگلیس از خاک اردن صورت گرفته است.

به نوشته ایرنا، درهمین حال شبکه اسکای نیوز نیز نوشت: انفجار در یک انبار مهمات وابسته به ارتش سوریه در حومه حماه روی داده است.

اسکای نیوز افزود: پایگاه لشکر 47 ارتش سوریه در حماه هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

در همین حال منابع محلی گزارش دادند: انفجارهای شدید داخل انبار مهمات نیروهای سوری در اطراف شهر سلحب واقع در حومه غربی حماه روی داد.

در همین حال مرکز لرزه نگاری اروپا- مدیترانه اعلام کرد: انفجارهایی که در حومه حماه روی داد، زلزله ای به بزرگی 2.6 در مقیاس ریشتر در این منطقه ایجاد کرده است.

ازسوی دیگر شبکه المیادین نیز گزارش داد: چند موشک به منطقه «المالکیه» واقع در شمال فرودگاه حلب برخورد کرده است.

رسانه های وابسته به تروریست ها نیز وقوع انفجار در حومه حماه و حلب سوریه را گزارش دادند.

منابع محلی در سوریه گزارش دادند: نیروگاه برق حرارتی «زاره» واقع در جنوب حماه نیز هدف تعدادی موشک قرار گرفته و فعالیت بخش هایی از نیروگاه متوقف شده است.

فرودگاه نظامی «تیفور» (T-4) در استان حمص سوریه بامداد دوشنبه 20 فروردین نیزهدف حمله موشکی رژیم صهیونیستی قرار گرفت که در این حمله، شماری کشته یا زخمی شدند.

دولت سوریه با محکوم کردن این حملات هشدار داد که با حملات هوایی رژیم صهیونیستی برخورد خواهد کرد.

تکمیلی /

به گزارش ایسنا، تلویزیون سوریه به نقل از یک مقام نظامی گزارش داد، حملاتی جدید علیه برخی مقرهای نظامی در حومه حماة و حلب صورت گرفت. بدون اینکه هویت عامل این حملات مشخص شود.

فعالان می‌گویند، این حملات بیش از ۴۰ کشته و ۶۰ زخمی در بین نیروهای نظام سوریه و هم‌پیمانان‌شان برجای گذاشت.

منابع محلی و فعالان مدعی شده‌اند، ۱۸ نیروی ایرانی در این حملات کشته و تعدادی از جمله یک فرمانده و مقام مرکز “حیان طلال محمد” در نتیجه اصابت موشک به این مرکز واقع در شهرک سلحب و روستای نهر البارد در حومه غربی حماة زخمی شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، انفجارهای شدیدی مناطق در حومه الحموی و استان حلب را لرزاند که ناشی از حملات موشکی به مقر تیپ ۴۷ در حومه جنوبی حماة و مناطق دیگر در نزدیکی شهرک سلحب بود.

به ادعای اسکای نیوز عربی، در داخل مقر تیپ ۴۷ در حماة نیروهای نظام سوریه و نیروهای هم‌پیمان بوده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان نیز اعلام کرد، موشک‌ها به مقرهای نیروهای نظام و هم‌پیمانان‌شان در منطقه فرودگاه نظامی النیرب و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حلب اصابت کردند.

به گفته برخی منابع، این موشک‌ها به ساختمان‌ها و مراکزی اصابت کرده که احتمال می‌رود انبار تسلیحات بوده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه افزود، این حملات موشکی منجر به آتش‌سوزی در مناطق مورد هدف شدند و تا این لحظه منبع موشک‌ها و تلفات ناشی از آن مشخص نیست.

اما روزنامه تشرین سوریه که روزنامه رسمی این کشور است به نقل از منابع میدانی نوشته است، حمله اخیر به مقرهایی در استان‌های حماة و حلب از پایگاهای انگلیسی و آمریکایی در شمال اردن آغاز شده و ۹ موشک بالستیک در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است.

در عین حال منابع به شبکه المیادین گفتند، موشک‌ها منبع‌شان مشخص نیست اما به منطقه المالکیه در شمال فرودگاه حلب اصابت کرده و تلفاتی هم داشته است.

منابع احتمال می‌دهند، این حملات یا اسرائیلی یا آمریکایی و در واکنش به عملیات و عبور ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان از رود فرات و حرکت به سمت شرق دیرالزور بوده باشد.

نیروهای سوریه در این عملیات پنج روستا را از نیروهای دموکراتیک سوریه هم‌پیمان آمریکا پس گرفتند.