پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سه تاجر ایرانی- آمریکایی به نقض تحریم‌های ایران متهم شدند

سه تاجر ایرانی- آمریکایی به نقض تحریم‌های ایران متهم شدند

وزارت دادگستری آمریکا سه تاجر ایرانی- آمریکایی را به نقض تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران متهم کرده است. این سه تاجر ساکن کالیفرنیا متهم هستند که از سراسر دنیا قطعات خودرو می‌خریدند و به ایران می‌فرستادند.

سه بازرگان آمریکایی ساکن کالیفرنیا که دارای تابعیت ایرانی نیز هستند به نقض تحریم‌های ایران متهم شدند. بر اساس بیانیه دادستانی شمال کالیفرنیا، این سه بازرگان از “راهکارهایی برای انتقال پول از طریق خدمات بین‌المللی مالی” استفاده می‌کردند تا قطعات خودرو به ایران صادر کنند.

سه بازرگان ایرانی – امریکایی متهم هستنند که با کمک “موسسات مالی ممنوع” درآمد خود را از تهران به آمریکا منتقل می‌کردند. آنها از قرار از سراسر دنیا قطعات خودرو می‌خریدند و به تهران صادر می‌کردند. هنوز روشن نیست که آنها چه قطعاتی به ایران صادر کرده و حجم معاملات آنها چقدر بوده است.

دادگستری شمال کالیفرنیا نام این سه تاجر را صدر عماد واعظ، پوران آزاد و حسن‌علی مشیر فاطمی ذکر کرده است. به گفته مقامات قضایی آمریکا نام این سه نفر به عنوان مدیران اجرایی یک شرکت تولیدی مستقر در تهران ثبت شده‌است. این سه نفر پس از تحققیات وزارت بازرگانی، وزارت امنیت میهن و پلیس جنایی آمریکا بازداشت شدند.

عماد واعظ و پوران آزاد در محل اقامت این سه تاجر در شهر لوس‌آلتوزهیلز واقع در کالیفرنیا و مشرف فاطمی در فرودگاه بین‌المللی سن‌فرانسیسکو اوایل ماه آوریل بازداشت و ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) پس از پرداخت وثیقه به طور موقت آزاد شدند.

نقض مقررات منع معامله و تجارت با ایران

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، شهروندان آمریکایی را از انجام هرگونه معامله و تجارت با اشخاص و موسسات ایرانی منع می‌کند. این محدودیت‌ها، بانک‌های آمریکایی را نیر شامل می‌شود و موسسات مالی این کشور از ارائه خدمات مالی به اشخاص و نهادهای ایرانی، بدون مجوز دولت آمریکا، منع شده‌اند.

اگر اتهام نقض تحریم‌های ایران و قاچاق کالا توسط این سه تاجر ایرانی- آمریکایی ثابت شود، آنها به حداکثر ۳۰ سال زندان و پرداخت مجازات نقدی به مبلغی تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار یورو محکوم خواهند شد. زمان دادگاه این سه تاجر ایرانی- آمریکایی یازدهم ژوئیه (۲۱ خرداد) برگزار می‌شود.