به گزارش خبرگزاری ایلنا، عبدالله جوادی آملی پنج‌شنبه 26 آوریل 2018 علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به حضور پذیرفت و به او هشدار داد که ” مردم اختلاس‌ها و بی‌عرضگی‌های مسئولان را تحمل نمی‌کند.”

او مشکلات جامعه را به “عقده‌های بدخیم” تشبیه کرد و افزود: «باید بدانیم اگر ملت به‌خاطر همین مسایل نامطلوب شورید دیگر همه را می‌شورد و کنار می‌گذارد. به همین جهت حواس‌تان باشد.»

این مرجع تقلید شیعه درباره آینده ایران هشدار داد و خطاب به وزیر کار ایران گفت: «بدانیم که اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت به همین جهت حواس‌تان باشد. البته بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم. این بی‌عدالتی‌ها و بی‌عرضگی‌های برخی مسوولان قابل تحمل نیست. کشوری که این همه منابع و آب و خاک دارد چرا باید این همه گرسنه داشته باشد.»

جوادی آملی در ادامه سخنانش این سوال را مطرح کرد که «چگونه است که کشور 800 میلیونی که نظامی کمونیستی و بی‌دین دارد می‌تواند کشور خود را اداره کند اما ما یک کشور 80 میلیونی هستیم و این همه امکانات و آب و خاک مناسب داریم در مشکلات خود می‌مانیم؟»

او ملت ایران را “ملتی که ستون فقراتش شکسته” توصیف کرد و گفت: «براساس آموزه‌های دین ملتی که آب و خاک مناسب دارد اما دستش را به سوی دیگران دراز کند از رحمت خداوند دور خواهد شد. حقیقت این است که اگر معنی فقر را می‌فهمیدیم بیشتر تلاش می‌کردیم. فقیر طبق آموزه‌های قرآن کریم یعنی ملتی که ستون فقراتش شکسته، آیا از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ ملتی که ویلچری شد توان مقاومت ندارد. ملتی که جیبش خالی است بدون‌شک زیر بار دیگری می‌رود.»

او بخشی از مشکلات را ناشی از “بی‌عرضگی” دانست و در این‌باره توضیح داد: «کشور هلند با اینکه کوچک‌تر از مناطق شمالی ایران است اما بخش عمده‌ای از لبنیات دنیا را تامین می‌کند اما ما که نمی‌توانیم در این زمینه ظهور و بروز کنیم به خاطر بی‌عرضگی است.»