چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رییس‌جمهور فرانسه در جمع دانشجویان دانشگاه جُرج‌واشینگتن: فکر می‌کنم که ترامپ روز ۱۲ می از برجام خارج خواهد شد

رییس‌جمهور فرانسه در جمع دانشجویان دانشگاه جُرج‌واشینگتن: فکر می‌کنم که ترامپ روز ۱۲ می از برجام خارج خواهد شد

 رییس‌جمهور فرانسه در جمع دانشجویان دانشگاه جُرج‌واشینگتن: فکر می‌کنم که ترامپ به احتمال زیاد روز ۱۲ می از برجام خارج خواهد شد و امریکا تحریم‌های خیلی سختی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

به گزارش «سی بی اس» نیوز، رئیس‌جمهوری فرانسه که برای دیداری سه روزه از آمریکا به واشینگتن رفته است، در دانشگاه جرج واشینگتن اظهار داشت: نمی دانم رییس جمهوری شما چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد، اما به نظرم او به دلایل مسایل داخلی، خود را از این توافق خلاص خواهد کرد و آمریکا تحریمهای خیلی سختی را علیه رژیم ایران اعمال خواهد کرد.

رییس جمهوری فرانسه در ادامه در پاسخ به پرسشی درخصوص این که آیا دونالد ترامپ از برجام خارج خواهد شد، تصریح کرد: بله این طور است. این نظر من است. من اطلاعات خاصی ندارم. چون من خودی نیستم. به نظرم ریسک بزرگی است او این (توافق) را ترک می کند.

 

رییس جمهوری فرانسه اضافه کرد: «درست است که باید گفت این توافق ممکن است به همه نگرانی‌ها و نگرانی‌های خیلی مهم پاسخ ندهد، ولی ما نباید بدون اینکه توافقی مستحکم و بسیار قوی برای جایگزین کردن‌اش داشته باشیم از آن دست بکشیم. موضع من این است».

وی تصریح کرد خواهان توافقی است که چهار موضوع را شامل شود: نخست، از هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ جلوگیری شود. این امر به دلیل وجود برجام محقق شده است. دوم، حصول اطمینان از اینکه ایران در بلندمدت نیز فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سومین موضوع اساسی، متوقف کردن فعالیت‌های موشکی بالیستیک ایران در منطقه است. و چهارمین موضوع، فراهم کردن شرایط برای یک راه حل- یک راه حل سیاسی برای مهار ایران در منطقه- در یمن، سوریه، عراق و لبنان است.

آقای ترامپ در این کنفرانس خبری مواضع پیشین خود را تکرار کرد و گفت: «من خیلی‌ها را مسئول این توافق بد می‌دانم از جمله کنگره آمریکا و خیلی‌های دیگر، و اصلا نباید این توافق به دست می‌آمد. اما می‌گویم اگر ایران ما را تهدید کند، بهایی خواهد داد که تاکنون تعداد کمی از کشورهای جهان پرداخت کرده‌اند».

دونالد ترامپ تا (۱۲ مه) ۲۲ اردیبهشت مهلت داده است که «نقایص برجام» اصلاح شود، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نخواهد کرد.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از«دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالیسیتک ایران.