جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دکتر ملکی؛ از مردم دعوت میکنم که با اتحاد، همبستگی و خواست واحد که «براندازی نظام و تشکیل حکومت ملّی و مردمی است»، به میدان آیند.

دکتر ملکی؛ از مردم دعوت میکنم که با اتحاد، همبستگی و خواست واحد که «براندازی نظام و تشکیل حکومت ملّی و مردمی است»، به میدان آیند.

 

دکتر محمد ملکی که به اذعان جملگی فعالان و آزادیخواهان ایرانی از ایشان با عنوان «پیر دیرِ جنبش آزادیخواهی مردم ایران» نام می برند؛ پس از چند هفته کسالت، در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه جهانی «دُرّ تی وی» با پرداختن به شرایط حاکم بر جامعه ایران و گسترش اعتراضات گفت؛ پیام من به مردم ایران این است که در کنار یکدیگر با اتحاد و همبستگی قرار گیرند و اعتراضات را تا براندازی نظام و مستقر کردن یک حکومت ملی و مردمی ادامه دهند.

دکتر ملکی از فعالان و پرچم داران جنبش آزادیخواهی مردم ایران و نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب مردمی سال ۵۷ در ابتدای این گفتگو با پوزش از مردم ایران بخاطر وقفه پیش آمده در انجام مصاحبه های هفتگی اش با شبکه «جهانی دُرّ تی وی» که ناشی از کسالت برای ایشان عارض شده بود، گفت: «کسالت من را تخت گیر کرد.»

دکتر محمد ملکی در پاسخ به پرسشی در مورد گستردگی اعتراضات و اعتصابات سراسری کشور گفت: درود بر کسانیکه در دیماه سال گذشته تظاهرات عظیم را در کشور راه انداختند و شعارها را تغییر دادند و مسئله حکومت و دولت را از نظر گذرانده و شعارها را متوجه شخص آقای خامنه ای کردند.

دکتر ملکی به نامه نگاری هایی که به شخص رهبر نظام حاکم بر ایران داشته و توصیه هایی که به ایشان در مورد برکناری از سمت رهبری نظام کرده می گوید. دکتر ملکی می گوید: «من به وی بارها توصیه کردم که در این سالهای آخر عمر استعفا دهد و به حوزه بازگردد ولی ایشان گوششان بدهکار نبود».

آقای ملکی می گوید: امروز شاهدیم که مردم هر روز در نقطه ای قیام می کنند و خواهان دسترسی به حقوق اصلی و اساسی شان هستند، مردم در مبارزه با ظلم و فساد و فحشا کارد به استخوانشان رسیده است.

نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب مردمی سال ۵۷، در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به وقایع روزهای اخیر – خبر فرار سعید مرتضوی و تبرئه سعید طوسی قاری متجاوز محبوب رهبری – گفت: این اشخاص با تمام جنایاتی که کرده اند، راست راست راه می روند در حالیکه بهترین جوانان ما در زندان بسر می برند. الآن هم شنیده ایم که ایشان از دست نگهبانان فرار کرده، چطور میشود که کسی نمی داند ایشان(سعید مرتضوی) کجاست؟ اخیرا عکسی از سعید طوسی منتشر شده که در ترکیه از وی گرفته اند که مشاهده این عکس موجبات تأسف و تأثر را فراهم می کند ، گویی ایشان به ریش این ملت می خندد. این اشخاص نه تنها تنبیه نشده اند بلکه تشویق هم شده اند.

دکتر ملکی در واکنش به برخوردهای صورت گرفته با رهبر دراویش گنابادی اظهار داشت: من جناب آقای تابنده را از قبل انقلاب می شناخته ام و مدتی در یک سازمان حقوق بشری با هم کار می کردیم، ایشان شخصی وارسته، فهمیده و فرهیخته است، اهل سیاست نیست و هم اکنون در بازداشت خانگی است، البته از حکومتی که مرتضوی و طوسی را تشویق می کند، این گونه رفتار با جناب تابنده بعید نیست، بهر حال این شرایطی است که هر چه بگذرد بیشتر موقعیت این نظام و ماهیت رهبرش را روشنتر می کند. ما از اینکه این پیر مرد را این مدت محبوس خانگی کرده اند تاسف می خوریم.

آقای ملکی با اشاره به ممنوعیت خروج فعالان مدنی – سیاسی منجمله خود ایشان از کشور می گوید: ما اخیرا وکیلی گرفتیم که رفت دادسرا و با آنها مذاکره و مصاحبه کرده اند و آنها بکل منکر شده اند. آنها می گویند این کار سپاه است. پرسش ما این است که سپاه کجای این ماجرا است و اصولا سپاه در این مملکت چکاره است ؟
نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب مردمی سال ۵۷، معتقد است، فساد و ظلم افسارگریخته مردم را در شهرهای مختلف وادار به اعتصاب و اعتراض کرده است. بنظر میرسد که قرار است در بقیه شهرها هم اعتراضات از سر گرفته شود، و باید با این تظاهرات ها و شعار سرنگونی نظام، به میدان آمد چون راه دیگری وجود ندارد جز اینکه این نظام سرنگون شود و مردم حکومت دلخواه خود را انتخاب کنند.

آقای ملکی در ارتباط با برخوردهای خشن در مواجهه با بانوان معترض به حجاب اجباری افزود: با توجه به پژوهشها و تحقیقات جدیدی که روی اسلام و قرآن صورت گرفته است، اصلا حجاب مربوط به مو نیست، مسئولان این نظام کاری نکرده اند و نمی کنند جز تخریب اسلام و قرآن، یعنی همان اسلام ستیزی.

دکتر ملکی در پایان گفت؛ پیام من برای مردم ایران ، اتحاد و همبستگی توده ها است. مردم باید متحد شوند و خواستشان را یک چیز بکنند؛ و آنهم براندازی این نظام و تشکیل یک حکومت ملی و مردمی است.