شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » پرونده درویش محمدیاور ثلاث به دیوان عالی کشور رفت

پرونده درویش محمدیاور ثلاث به دیوان عالی کشور رفت

در حالیکه اسناد و مدارک مستدل و کافی بر  عدم دست داشتن درویش محمدیاور ثلاث مبنی بر زیر گرفتن سه مأمور ناجا در حادثه کوی گلستان حکایت دارد، مقامات قضایی سعی دارند با چشم پوشی از ابهامات عدیده در پرونده بنحوی وانمود کنند که مظنون قتل سه مأمور پلیس در خیابان پاسداران «درویش محمدیاور ثلاث» است.
به همین منظور بعد از ظهر امروز – چهارشنبه ۲۲ فروردین – غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران به خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه گفته است که پرونده محمد ثلاث راننده اتوبوسی که مظنون به قتل سه مامور پلیس در خیابان پاسداران تهران است، به دیوان عالی کشور ارجاع شده است.
به گفته این مقام قضایی، پرونده آقای ثلاث پس از حکم دادگاه اولیه مورد تجدیدنظر خواهی هم قرار گرفته است.
رئیس کل دادگستری استان تهران گفته “با توجه به اهمیت موضوع هماهنگی لازم با دیوان بعمل آمده تا انشاالله به صورت ویژه در اولین فرصت رسیدگی بعمل آید”.
درویش محمدیاور ثلاث در هر سه دادگاه بدون حضور وکیل تعیینی تمامی اتهامات انتسابی را اکیداً رد کرده بود.
نواقص عمده و عدیده در پرونده آقای ثلاث :
  • عدم بررسی و کارشناسی آلت قتاله توسط کارشناسان قوه قضاییه
  • تفاوت عمده در دو اتوبوس مورد اشاره با آلاتی که در دادگاه ارائه شده (چوب و چماق و قمه) این آلات به هیچ عنوان توسط محمدیاور ثلاث مورد استفاده قرار نگرفته است.
  • محمدیاور ثلاث از وکیلی تعیینی برخورد نبوده است.
  • عدم بازپرسی عادلانه با حضور وکیل تعیینی
  • عدم تناسب جرم و مجازات
  • چرا در دادگاه به ویدئوهای یگان ویژه حاضر در محل اشاره نشده است، در حالیکه قاضی محمدی کشکولی به صراحت اعلام کرده است که این ویدئوها موجود است ولی بدلیل برخی معذورات نمی توانند آنرا پخش کنند
  • چرا هیچ ویدئو و تصویری از صحنه رانندگی، پیاده شدن و زیر گرفتن مأموران موجود منتشر نمی کنند در حالیکه بنابر استنادات قاضی کشکولی ویدئوهای یگان ویژه موجود است
  • اتوبوسی که بعدها بعنوان اتوبوس دیوانه در سطح شهر فیلمبرداری شده آثار گلوله بر جداره و شیشه های آن نمایان است، در حالیکه اتوبوسی که محمدیاور ثلاث در آن سکونت داشته بدنه گلکاری و نقاشی شده و شیشه هایش با رنگ سفید نقاشی شده است.
  • آثار گلوله های ساچمه ای موجود – سلاح وینچستر مورد استفاده نیروهای ناجا – بر صورت محمدحسین حدادیان بیانگر چیست؟  و شباهت راننده اتوبوس مرگ با موهای مشکی و پرپشت با وی چیست ؟
دکتر سیدمصطفی آزمایش وکیل حقوقدان و اسلامشناس و مدیرمسئول انجمن جهانی حقوق بشر می گوید : «حکم آقای قاضی محمدی کشکولی یک حکم قضایی صحیح نیست و آئین دادرسی کیفری در آن رعایت نشده است.» وی می افزاید : « می خواهند محمد ثلاث را بکشند بالای دار برای اینکه ائمه جمعه خرسند شوند، اینگونه است که اسلام ، قانون و وجدان نقض می شود، انسانیت نقض می شود.»
دکتر عبدالکریم لاهیجی وکیل حقوقدان بین المللی و مدافعان حقوق بشر و خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل وکیل پایه یک دادگستری و از مدافعان حقوق بشر ، در مورد احکام صادره برای آقای محمدیاور ثلاث نظر واحدی دارند و حکم صادره را یک حکم سیاسی بر می شمرند.