جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » علی یونسی: عمده مفاخر ایران و بزرگان ما درویش بودند، اگر دراویش نبودند همه دنیای اسلام، به داعشی‌گری گرایش پیدا کرده بود.
حجت الاسلام علی یونسی مشاور رئیس جمهور

علی یونسی: عمده مفاخر ایران و بزرگان ما درویش بودند، اگر دراویش نبودند همه دنیای اسلام، به داعشی‌گری گرایش پیدا کرده بود.

مشاور حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، خواستار «تبعیض مثبت» برای حضور «اقلیت‌های قومی» و اهل سنت در سمت‌های دولتی شده و محروم شدن اقلیت‌ها از مناصب و موقعیت‌های اجتماعی را خلاف «امنیت و انسجام ملی» خوانده است.

حجت الاسلام علی یونسی در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که روز شنبه ۱۸ فروردین منتشر شد، تصریح کرده است که «باید تبعیضات مثبت را در مورد اقلیت قومی بیشتر مورد توجه قرار دهیم».

وزیر اسبق اطلاعات ایران تأکید کرده که باید «به صورت نمایان فرهیختگان بلوچ، کُرد، عرب، ترکمن و اهل سنت در مناصب مهم» منصوب شوند و افزود در شرایط برابر باید «اقلیت‌های قومی» بر یک «اکثریت ترجیح» داده شوند.

«سپنتا نیکنام‌ها باید شهردار و استاندار شوند»

علی یونسی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با روزنامه شرق تصریح کرده که محروم شدن اهل سنت یا اعضای «یک فرقه مذهبی» مانند دراویش «از مناصب و موقعیت‌های اجتماعی، نمایندگی مجلس، استادی دانشگاه، وزارت، استانداری و…» به صلاح «امنیت و انسجام ملی» نیست.

او افزوده است که «واقعاً به صلاح وحدت و انسجام ملی ماست که امثال سپنتا نیکنام‌ها، نه فقط در شورای شهر باشند بلکه شهردار و استاندار شوند».

سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، به دنبال شکایت علی‌اصغر باقری، رقیب شکست‌خورده اصولگرای او، و به‌دلیل غیرمسلمان بودن، با حکم شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری از عضویت در این شورا معلق شده است.

گرچه برخی از نمایندگان مجلس از پیگیری این موضوع در شورای عالی حل اختلاف قوا خبر داده‌اند، اما با وجود پایان یافتن مرخصی شش ماهه آقای نیکنام از شورای شهر یزد، هنوز وضعیت او مشخص نیست.

در بخش دیگری از گفت‌وگوی آقای یونسی با روزنامه شرق تصریح شده که «فرقه‌های مذهبی» مانند اسماعیلیه یا زیدیه یا دراویش «قطعاً تهدید نیستند» و «ما باید از آنها برای ارتباط با دنیای اسلام استفاده کنیم».

مشاور اقوام و اقلیت‌های قومی حسن روحانی اضافه کرده «آنچه ما را با اسلام آفریقا یا با اسلام در آسیای میانه ارتباط می‌دهد، همین درویشی است؛ زیرا اکثر دنیای اسلام درویش هستند، اکثر علمای دنیای اسلام درویش هستند، عمده مفاخر ایران درویش هستند. عمده بزرگان ما درویش بودند. تشیع هم از دل درویشی در آمده است، صفویه یک فرقه درویشی بودند که کم‌کم از درویشی و طریقت فاصله گرفتند و به فقاهت نزدیک شدند. حالا واژه طریقت هم جذاب‌تر است؛ اهل طریقت‌ها و دراویش و فرق. غالب جهان اسلام این است و اگر این فرصت نبود همه دنیای اسلام، به وهابی‌گری و داعشی‌گری گرایش پیدا کرده بود.

وزیر اسبق اطلاعات همچنین از برخورد با دراویش به عنوان «اشتباهی» یاد کرده که «از طرف بخشی از حکومت و حاکمیت صورت می‌گیرد».

روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۹۶ تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه آقای دکتر نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

پیشتر کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه با اشاره به درگیری بین دراویش گنابادی و نیروی انتظامی اعلام کرده بود که «منشأ بسیاری از حوادث ناگوار در اعتراض‌های خیابانی، حضور و دخالت نیروهای بسیج در صحنه وقوع حادثه است».

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۰۰ درویش گنابادی در درگیری‌های خیابان پاسداران تهران بازداشت شده‌اند و گزارش‌هایی از «ضرب و جرح» شدید دراویش بازداشت شده و «شکستگی سر، فک و چند دندان» و وضعیت جسمی نامناسب تعدادی از آنان منتشر شده‌است.

در همین مورد سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه نهم فروردین منتشر شد از وضعیت دست‌کم ۱۱ درویش زن که در زندان قرچک نگهداری می‌شوند ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.

همچنین وزارت خارجه آمریکا، پارلمان اروپا، بخش حقوق بشر وزارت خارجه آلمان سرکوب دراویش و حصر خانگی آقای دکتر نورعلی تابنده، قطب این سلسله، را به شدت محکوم و خواستار آزادی دراویش زندانی و پایان دادن به حصر خانگی دکتر تابنده شدند.