سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نیکی هیلی با تاکید بر ضرورت پاسخگو کردن ایران به دلیل اقداماتش در منطقه گفت، رژیم ایران تهدیدی برای ثبات منطقه است.

نیکی هیلی با تاکید بر ضرورت پاسخگو کردن ایران به دلیل اقداماتش در منطقه گفت، رژیم ایران تهدیدی برای ثبات منطقه است.

 

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۶ فروردین ضمن تاکید بر ضرورت پاسخگو کردن ایران به دلیل اقداماتش در منطقه گفته است، آمریکا با همپیمانان اروپایی خود در حال مذاکره برای اصلاح توافق هسته‌ای با رژیم ایران است.

به گزارش رادیو فردا، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد که در دانشگاه «دوک» سخنرانی می‌کرد به موضوع رویارویی آمریکا با تهدیدهای بین‌المللی و مساله توافق هسته‌ای با رژیم ایران، برجام، و برنامه موشکی این کشور پرداخت.

نیکی هیلی گفت، برای سال‌ها نه تنها آمریکا که متحدان اروپایی ما در راستای حفظ توافق هسته‌ای با رژیم ایران، آزمایش موشک‌های بالیستیک رژیم ایران،‌ حمایت از تروریسم و سرکوب مردم ایران را نادیده گرفتند.

رژیم ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ بر سر حل‌ و فصل برنامه هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه آن به توافق رسیدند. ایران در چارچوب این توافق، برجام، پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور برداشته شود.

به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، معماران این توافق هسته‌ای معتقد بودند که در برابر دو گزینه پذیرفتن «توافق بد» یا «جنگ با ایران» قرار داشتند.

نیکی هیلی تصریح کرده است: دولت کنونی (آمریکا) این شهامت را داشته است که این روایت نادرست از گزینه‌ها را به چالش بکشد. ما در همکاری با همپیمانان اروپایی در حال تقویت این توافق هستیم و می‌خواهیم رژیم ایران را به دلیل حمایت از تروریسم در منطقه پاسخگو کنیم.

خانم هیلی اضافه کرده است: رییس جمهوری یک ضرب الاجل تا اواسط ماه مه برای تداوم مشارکت در توافق هسته‌ای با رژیم ایران تعیین کرده است، ورای این که در این توافق بمانیم یا نه، در پیش گرفتن رویکردی محکم برای پاسخگو کردن ایران به دلیل اقداماتش، پیام قوی برای ایران و کره شمالی خواهد فرستاد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا دو ماه پیش ضرب‌الاجلی را برای رفع نواقص و معایب مورد نظر خود در برجام تعیین کرد، و تهدید کرد که بدون رفع این نواقص، رفع تحریم‌های ایران را تمدید نمی‌کند و از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. ضرب‌الاجلی که ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، به پایان می‌رسد.

واشینگتن پست به تازگی نوشته است که آقای ترامپ برجام را رها خواهد کرد؛ این ارزیابی را نخست‌وزیر اسرائیل نیز به تازگی تکرار کرده است.

دولت‌های اروپاییِ درگیر در مذاکرات هسته‌ای با ایران، در دوره اخیر، مذاکراتی را با نمایندگان آمریکا در چند شهر اروپایی با هدف بررسی درخواست‌های دقیق واشینگتن از تغییرات در برجام داشته‌اند؛ آنها همزمان نشست‌هایی با مقامات ایران برگزار کرده‌اند.

👈پیام رویکرد درباره برجام برای کره شمالی

سفیر آمریکا در ادامه به انتقاد در خصوص پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای با رژیم ایران برای کره شمالی پرداخت و اظهار داشت: آنهایی که می گویند خروج آمریکا از برجام یا اصلاح این توافق می‌تواند پیامی به کره شمالی باشد که نمی‌شود به تعهدات (آمریکا) در توافق ها اعتماد کرد، کاملا در اشتباه هستند.

نیکی هیلی تصریح کرد: تاکید بر بازرسی‌های بیشتر، حذف بند غروب و پایان دادن به برنامه موشک‌های بالستیک رژیم ایران، این پیام رابه کره شمالی خواهد داد که آماده معامله‌ هستیم و ما توافق بد را نخواهیم پذیرفت.

سفیر آمریکا در ادامه تاکید کرده است تلاش‌های آمریکا در سازمان ملل برای تشدید فشارهای دیپلماتیک وتحریم ها علیه پیونگ یانگ باعث شد تا رهبری کره شمالی اعلام کند که خواهان مذاکره است.

نیکی هیلی در ادامه گفته است، آنچه که ما در قبال حکومت ایران انجام دهیم، بر مذاکرات با کره شمالی تاثیر خواهد گذاشت.

سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرده است: نشان دادن رهبری قوی در برابر ایران نتایج بهتری را در برابر پیونگ یانگ حاصل خواهد کرد.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده که عبارتند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های دوربرد رژیم ایران؛ زیرا به گفته آقای ترامپ، برنامه موشک‌های دوربرد و برنامه تسلیحات اتمی رژیم ایران «جدانشدنی هستند».

این در حالی است که مقام های نظام حاکم بر ایران هرگونه بازنگری در توافق هسته‌ای را رد کرده اند.