پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » حدود ۲۰۰ نفر در ناآرامی‌های اهواز دستگیر شده‌اند

حدود ۲۰۰ نفر در ناآرامی‌های اهواز دستگیر شده‌اند

به گزارش “کمپین حقوق‌بشر ایران” در جریان یک هفته اعتراضات مردمی در خوزستان حدود ۲۰۰ نفر دستگیر شده‌اند. تجمع‌های اعتراضی نخست در اهواز آغاز شد و بعد به شهرهای دیگر نیز سرایت کرد.

کریم دحیمی، فعال سیاسی و حقوق بشر خوزستان به کمپین حقوق بشر در ایران گفت در جریان یک هفته اعتراضات مردمی، حدود دویست نفر در استان خوزستان بازداشت شده‌اند و تجمعات در بعضی موارد به خشونت کشیده شده است.

جمعی از مردم استان خوزستان در جنوب ایران در اعتراض به آنچه توهین صدا و سیما ایران به شهروندان عرب استان خوزستان می‌نامند، از روز هشتم فروردین در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. به گفته آقای دحیمی خواسته اولیه معترضان عذرخواهی مسئولان صدا و سیما بوده و پس از سرکوب خشن اعتراضات از سوی پلیس، آزادی معترضان و زندانیان سیاسی نیز به شعارهای این تجمعات افزوده شده است.

کریم دحیمی روز پانزدهم فروردین به کمپین گفت نیروهای انتظامی و اطلاعاتی برای سرکوب اعتراضات و ایجاد جو امنیتی، از استان‌های مجاور به خوزستان منتقل شده‌اند.

یک برنامه سرگرمی تلویزیونی در یکی از قسمت‌هایش نقشه‌ای از قومیت‌های مختلف ایران نشان داده می‌‌شود و بر روی آن عروسک‌های کوچکی قومیت‌های مختلف را نشان می‌دهند ولی در قسمت خوزستان، لباس عروسکی کهاستفاده می‌شود، به مانند بخش‌های مختلف دیگر ایران لباس محلی آن منطقه نیست. آقای دحیمی به کمپین گفت: «فقط این برنامه تلویزیونی نبود، توهین‌های مختلف و سرکوب‌های مختلف در خوزستان و خشم تلنبار شده نهایتا در اعتراض به یک برنامه تلویزیونی خود را نشان داد، این حذف در نقشه نشان‌دهنده تمایل حکومت ایران به حذف فرهنگی اعراب است، اعتراضات مردم به گرایش عرب‌ستیزانه‌ای در ایدئولوژی حکومت جمهوری اسلامی است که به تبعیض، فقر و محرومیت مردم عرب این منطقه منتهی شده است.»

اعتراضات که از روز هشتم فروردین با تجمع روبروی صداوسیمای خوزستان آغاز شد، در روزهای بعد به سایر شهرهای استان کشیده شد. ویدئوهای منتشر شده در اینترنت، معترضانی را نشان می‌دهند که شعارهایی به زبان فارسی و عربی و  پلاکاردهایی به زبان‌های انگلیسی، فارسی و عربی در دست دارند.

کریم دحیمی به کمپین گفت بنا بر شعارها عذرخواهی صدا و سیما و پایان دادن به تبعیض علیه عرب‌ها از مهم‌ترین مطالبات معترضان است. رقص و پایکوبی مردم با لباس بومی عربی، شعارهای دسته جمعی و دخالت پلیس در وید‌ئوها مشهود است و پلیس در نقاطی از گاز اشک آور علیه معترضان استفاده می‌کند.

مقامات صدا و سیما تا کنون واکنشی به اعتراضات نشان نداده‌اند اما محمد زارعان، تهیه کننده برنامه تلویزیون «ببین و بساز» ضمن عذرخواهی از مردم خوزستان گفت این نقشه در طول دوره پخش برنامه تکمیل می‌شود و قرار بوده عروسکی با لباس عربی از روز نهم فروردین به بعد به این نقشه اضافه شود.

ابوالحسن حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز روز دهم فروردین اشتباه پیش آمده را غیرتعمدی خواند و از مردم خوزستان خواست مراقب آنچه او فتنه و توطئه‌های دشمن نامید باشند.

اعتراض عرب های ایران علیه حکومت مرکزی طی دهه گذشته همواره به اشکال مختلف ادامه داشته و تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدنی به دلیل شرکت در چنین اعتراضاتی بازداشت و زندانی شده‌اند.