پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » آخرین تحولات خاورمیانه » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

ادعای ورود دو هواپیمای اسرائیلی به آسمان ایران/تصمیم فرانسه برای اعزام نیرو به سوریه/ ترامپ: خیلی زود سوریه را ترک می کنیم

ورود دو هواپیمای اسرائیلی به آسمان ایران، توئیت ظریف درباره نقش آمریکا در جنگ یمن، خروج هزاران تروریست و خانواده‌های آنها از غوطه شرقی، ورود یک هیات نظامی بلندپایه آمریکایی به ترکیه با «پیشنهاد وسوسه انگیز» و تصمیم فرانسه برای اعزام نیرو به سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه نیز اشاره کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه با اشاره به هزینه هنگفت حضور ارتش این کشور در مناطق مختلف جهان از جمله غرب آسیا، گفت آمریکا به زودی از سوریه خارج می‌شود.

ترامپ که در یک گردهمایی در «ریچفیلد» ایالت «اوهایو» درباره بازسازی زیرساخت‌های آمریکا صحبت می‌کرد، با بیان اینکه حضور نظامی خارجی آمریکا دستاورد اقتصادی‌ای برای این کشور نداشته، گفت: «ما داریم داعش را به درک واصل می‌کنیم. ما خیلی زود سوریه را ترک می‌کنیم، بگذارید بقیه به حساب آنجا برسند.»

وی افزود: «خیلی زود، خیلی زود از آنجا خارج می‌شویم. ما ۱۰۰% آنچه خلافت خوانده می‌شود، اراضی آن‌ها را خیلی سریع پس خواهیم گرفت و خیلی زود خارج می‌شویم و به خانه، به جایی که به آن تعلق داریم، باز می‌گردیم.»

وعده ترک قریب‌الوقوع سوریه در حالی از سوی ترامپ مطرح می‌شود که مقام‌های نظامی آمریکا از جمله ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده قرارگاه مرکزی ارتش آمریکا از احتمال حضور بلندمدت این کشور در سوریه، این بار به بهانه مقابله با «تهدید ایران» و ممانعت از مسلط شدن ایران بر سوریه صحبت کرده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، درباره هزینه‌های نظامی این کشور گفت: «ما تا همین سه ماه پیش، هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم. نه میلیارد یا میلیون، بلکه هفت تریلیون دلار، هیچ‌کس قبلا کلمه تریلیون را نشنیده بود.»

وی افزود: «ما مدام در آنجا مدرسه ساختیم و آن‌ها منفجرش کردند، باز مدرسه ساختیم و باز منفجرش کردند و باز مدرسه ساخته‌ایم، هنوز منفجر نشده، ولی باز هم منفجر می‌شود.»

ادعای ورود دو هواپیمای اسرائیلی به آسمان ایران/تصمیم فرانسه برای اعزام نیرو به سوریه/ ترامپ: خیلی زود سوریه را ترک می کنیم

ترامپ ادامه داد: «اما اگر بخواهیم در اوهایو یک مدرسه بسازیم، یا یک پنجره را تعمیر کنیم، نمی‌توانیم پول بگیریم. یا اگر بخواهیم در سان‌فرانسیسکو یا آیوا یک مدرسه بسازیم، نمی‌توانیم پول فدرال بگیریم. ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم، اما نمی‌توانیم برای ارتش خود بودجه دریافت کنیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به ایده قدیمی‌اش مبنی بر لزوم تصرف چاه‌های نفت و گرفتن منافع نفتی خاورمیانه پرداخت و گفت: «هفت تریلیون دلار خرج کردیم و نفت‌شان را هم نگرفتیم. من زمانی که هنوز یک شهروند عادی بودم مدام می‌گفتم که باید نفت‌شان را بگیریم. اگر گرفته بودیم، مشکلی نبود.»

او افزود: «اگر نفت آن‌ها را گرفته بودیم، داعشی در کار نبود. می‌دانید اکثر نفت آن‌ها دست چه کسی بود؟ داعش. داعش نفت آن‌ها را گرفت و خرج کرد، اما ما نفت را نگرفتیم.»

ورود دو هواپیمای اسرائیلی به آسمان ایران

روزنامه الجریده کویت که رویکردی بشدت ضدمقاومت دارد و عموماً اخبار کذب را در راستای جنگ روانی علیه ایران منتشر می‌کند، در تازه‌ترین ادعا، گفته که دو جنگنده اسرائیلی ماه جاری میلادی وارد حریم هوایی ایران شده‌اند.

الجریده، این خبر ادعایی خود را «نشانه میزان حجم تنش منطقه‌ای» توصیف کرده و در قالب جنگ روانی علیه ایران مرتبط با موضوع خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام)، مدعی شد که در سایه «اطلاعاتی از حمله نظامی آمریکایی اسرائیلی در سوریه که شامل اهدافی ایرانی خواهد شد»، دو جنگنده اف-۳۵ پیشرفته، طی ماه جاری عملیات شناسایی در آسمان ایران انجام داده‌اند.

الجریده کویت این ادعای خود را به «منبعی مطلع» ناشناس منتسب کرد و نوشت که «دو جنگنده [اف-۳۵] از آسمان سوریه و عراق عبور کرده‌ و وارد آسمان ایران شده‌اند و پروازهای شناسایی برای تعیین اهدافی در بندر عباس، اصفهان و شیراز انجام داده و در ارتفاعی بالا بر فراز نقاطی که احتمال داشته با برنامه هسته‌ای ایران در ساحل خلیج [فارس] مرتبط بوده، پرواز کرده‌اند».

ادعای ورود دو هواپیمای اسرائیلی به آسمان ایران/تصمیم فرانسه برای اعزام نیرو به سوریه/ ترامپ: خیلی زود سوریه را ترک می کنیم

این روزنامه کویتی مدعی شده است که دو جنگنده اف-۳۵ «همه رادارهای منطقه از جمله رادارهای روسیه که در سوریه نصب شده‌، دور زده‌اند». این منبع رد کرده است که فاش کند، آیا این اقدام رژیم صهیونیستی با هماهنگی طرف آمریکایی بوده یا خیر.

به گفته این منبع کذایی، هفت جنگنده اف.۳۵ که وارد چرخه خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی شده‌اند، اخیرا برخی حملات به نقاطی در سوریه کرده‌اند و می‌توانند بدون سوخت‌گیری مسیر فلسطین اشغالی تا ایران را بپیمایند و بازگردند. این در حالی است که اخیرا پدافند هوایی سوریه یک جنگنده اف-۱۶ متجاوز اسرائیلی را ساقط کرد.

توئیت ظریف درباره نقش آمریکا در جنگ یمن

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزان مشارکت آمریکا در جنگ یمن را وصف‌ناپذیر عنوان کرد.

ظریف در صفحه توئیتر خود با اشاره به حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از ائتلاف سعودی علیه یمن، نوشت: «ظاهرا ارائه بمب، اهداف و سوخت به جنگنده‌های سعودی کافی نیست».

ادعای ورود دو هواپیمای اسرائیلی به آسمان ایران/تصمیم فرانسه برای اعزام نیرو به سوریه/ ترامپ: خیلی زود سوریه را ترک می کنیم

وی در ادامه افزود: « آمریکا حالا میگوید “برنامه‌ریزی” جنگ یمن را هم بر عهده دارد. حجم مشارکت آمریکا در بزرگترین فاجعه انسانی جهان وصف‌ناپذیر است».

خروج هزاران تروریست و خانواده‌های آنها از غوطه شرقی

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که 5300 نفر از عناصر تروریستی و خانواده‌های آنها روز گذشته از «غوطه شرقی» خارج شده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: شمار افراد مسلح که تسلیم شده‌اند کاهش نیافته و روز 28 مارس 5290 نفر به همراه خانواده‌های خود از غوطه شرقی به وسیله 89 اتوبوس به استان ادلب انتقال داده شده‌اند.

ارتش سوریه اواخر ماه گذشته عملیات آزادسازی غوطه شرقی را آغاز کرده و در حال حاضر تنها بخش کوچکی از این منطقه در اشغال تروریست‌ها قرار دارد.

ورود یک هیات نظامی بلندپایه آمریکایی به ترکیه با «پیشنهاد وسوسه انگیز»

یک هیات نظامی بلندپایه آمریکایی وارد آنکارا شده‌‌اند تا در خصوص نصب سامانه دفاعی موشکی در ترکیه با مسئولان این کشور گفت‌وگو کنند.

رسانه‎های ترکیه‎ای خبر دادند که هیات آمریکایی با «پیشنهاد وسوسه انگیز» نصب پاتریوت و فروش سلاح های آمریکایی، وارد ترکیه شده‌اند.

آمریکا و ناتو با وجود درخواست رسمی چند سال پیش ترکیه، از تجهیز این کشور به این سامانه دفاع موشکی خودداری کرده بودند و همین امر باعث شد که ترکیه به گفت‏‌وگو با روسیه برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» روی بیاورد که این مساله خشم پنتاگون را برانگیخت.

رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند که واشنگتن سعی می‌کند ترکیه را از اس-۴۰۰ روسیه بی‌نیاز کند، اما آنکارا بارها اعلام کرده که می‌خواهد سامانه روسی را به تجهیزات نظامی خود اضافه کند.

هیات آمریکایی قرار است با مسئولان وزارت دفاع ترکیه و مستشاران صنایع دفاعی این کشور دیدار کند. این دیدار دو روز پس از تماس تلنفی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی وی صورت می‌گیرد.

تصمیم فرانسه برای اعزام نیرو به سوریه

یک نشریه فرانسوی روز پنج‌شنبه مدعی شد دولت این کشور قصد دارد «برای حمایت از کردهای سوریه» به شهر «منبج» نیرو اعزام کند.

به نوشته نشریه «ماریان»، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه در پاریس با هیاتی ۶ نفره از سران گروه‌های کردی و عربی سوریه دیدار کرده است.

این نشریه با بیان اینکه ماکرون با این تصور که ائتلاف تحت رهبری آمریکا کردها را تنها گذاشته، مصمم به مقابله با عملیات «شاخه زیتون» ترکیه است که اوایل سال جاری میلادی برای به عقب راندن کردها در خاک سوریه آغاز کرد.

ماریان می‌افزاید: «این خبر مهم اولین بار است که اعلام می‌شود: فرانسه با پشتیبانی نیروهای آمریکایی، به منبج نیرو اعزام خواهد کرد تا از ورود نیروهای ترکیه‌ای به این شهر ممانعت کند.»

دولت فرانسه هنوز ادعای این نشریه را تایید یا تکذیب نکرده، اما این خبر در رسانه‌های کردی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

شهر منبج سوریه که تحت کنترل کردها قرار دارد، هدف بعدی عملیات ترکیه اعلام شده و آنکارا اعلام کرده به زودی کنترل این شهر را به دست می‌گیرد. کردهای سوریه اعلام کرده‌اند برای مقابله با ترکیه روی آمریکا حساب باز کرده‌اند.