سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزهای سرنوشت ساز دوما؛ آتش‌بس یا نبرد خونین
Syrians run for cover following Syrian government air strikes on the Eastern Ghouta rebel-held enclave of Douma, on the outskirts of the capital Damascus on March 20, 2018. Syrian regime and allied forces battled to suppress the last pockets of resistance in and around Damascus while the beleaguered Kurds in the north braced for further Turkish advances. Assad has in recent months brought swathes of territory back under his control thanks to heavy Russian involvement, as well as support from other forces such as the Iran-backed Lebanese Hezbollah militia. Eastern Ghouta's main town of Douma remains under rebel control but even as a trickle of emergency medical evacuations was scheduled to continue, the regime continued to pound the enclave. / AFP PHOTO / HAMZA AL-AJWEH

روزهای سرنوشت ساز دوما؛ آتش‌بس یا نبرد خونین

 

گروه جیش‌الاسلام از گروه‌های مسلح مخالف بشار الاسد دیکتاتور خونریز سوریه که کنترل شهر دوما در منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق پایتخت سوریه را بر عهده دارد، همچنان بر ماندن در این منطقه اصرار می‌کند.

این در حالی است که ذر روزهای گذشته، گمانه‌زنی‌هایی درباره وجود توافق‌هایی میان روسیه و جیش‌الاسلام در رسانه‌ها بازتاب یافت که از احتمال موافقت این گروه با انتقال جنگجویانش به بلندهای قلمون یا درعا حکایت داشت.

این گروه اما تا کنون با کوچ دادن ساکنان منطقه مخالف است و تاکید می‌کند مذاکرات با میانجی‌های روس برای رسیدن به توافقی برای آتش‌بس با نیروهای نظام سوریه، همچنان ادامه دارد.

با این اوضاع، شهر دوما روزهای سرنوشت سازی را سپری می‌کند که به «آرامش پیش از توفان» شباهت دارد. این شهر در انتظار توافقی میان جیش‌الاسلام و روس‌ها است تا برپایه آن، هیچ کدام از ساکنانش ناچار به کوچ نشوند. اما در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، احتمالا دوما، شاهد از سرگیری خشونت خواهد بود. با توجه به تحرکات اخیر ارتش بشار الاسد در تنگ‌تر کردن محاصره دوما، این احتمال بعید به نظر نمی‌رسد.

اکنون جیش‌الاسلام تنها گروهی است که بر ادامه حضور در منطقه غوطه شرقی دمشق تاکید می‌کند. پیش از آن، گروه‌های احرار الشام و فیلق الرحمن که مناطقی دیگر از غوطه را در کنترل داشتند، به توافق‌هایی برای خروج امن جنگوجویانشان به همراه خانواده‌ها و غیرنظامیان داوطلب، از منطقه غوطه به سمت استان ادلب که همچنان در کنترل مخالفان است، دست یافتند.

رژیم اسد خود را برای عملیاتی بزرگ آماده می‌کند
نظام سوریه همچنان نیروهایش را در اطراف دوما بسیج کرده و محاصره این شهر را تنگ‌تر می‌کند. نزدیکان بشار اسد به خبرگزاری رویترز گفتند که «عملیاتی بزرگ» در پیش است.

حدود ۲۰۰ هزار غیرنظامی، ساکن شهر دوماه هستند.

یک مقام مسئول نزدیک به بشار الاسد به خبرگزاری رویترز گفت: «وضعیت به مرحله حساسی رسیده است، دو روز آینده سرنوشت ساز خواهد بود».

نیروهای بشار الاسد دیکتاتور خونریز سوریه طی عملیاتی که ۱۸ فوریه آغاز کرده بودند، توانستند اکثر منطقه غوطه شرقی دمشق را به کنترل خود درآورند. دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داده است که در حملات شدید هوایی و زمینی نیروهای دولتی سوریه به غوطه شرقی، بیش از ۱۶۰۰ تن کشته شدند.

پیش از آغاز بحران سوریه، بیش از دو میلیون تن در منطقه غوطه شرقی دمشق زندگی می‌کردند. این منطقه، مرکزی صنعتی و تجاری بود و منبع اصلی میوه‌جات، سبزی‌جات و لبنیات پایتخت سوریه به شمار می‌آمد.