پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رهبر کره شمالی در چین متعهد به خلع سلاح هسته‌ای شد
REFILE - ADDING CITY North Korean leader Kim Jong Un attends a meeting with Chinese President Xi Jinping, as he paid an unofficial visit to Beijing, China, in this undated photo released by North Korea's Korean Central News Agency (KCNA) in Pyongyang March 28, 2018. KCNA/via Reuters ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. REUTERS IS UNABLE TO INDEPENDENTLY VERIFY THIS IMAGE. NO THIRD PARTY SALES. NOT FOR USE BY REUTERS THIRD PARTY DISTRIBUTORS. SOUTH KOREA OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN SOUTH KOREA.

رهبر کره شمالی در چین متعهد به خلع سلاح هسته‌ای شد

 

در نخستین سفر خارجی از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۱، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، به چین رفت و متعهد به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره شد.

به گزارش روز چهارشنبه ۲۸ مارس خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، این تعهد در جریان دیدار کیم جونگ اون با شی جین بینگ رئیس‌جمهوری چین ابراز شده که او نیز در مقابل، متعهد به توسعه روابط با همسایه منزوی‌اش شد.

پس از دو روز گمانه‌زنی، سرانجام خبرگزاری شینهوا اعلام کرد کیم جونگ اون، در سفری غیر رسمی که از یکشنبه تا چهارشنبه به طول انجامید، به چین رفت و با شی جین بینگ، دیدار و گفت‌وگو کرد.

تحلیل‌گران بر این باورند که این سفر به منظور برنامه ریزی برای دیدار احتمالی با سران کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی که از این سفر منتشر کرده، به تعهد کیم جونگ اون به خلع سلاح هسته‌ای و دیدار وی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه مه آینده، اشاره‌ای نکرده است.

روابط چین و کره شمالی پس از آن تیره شد که کره شمالی، اقدام‌های خود را برای دست‌یابی به اسلحه اتمی آغاز کرد. پس از آن چین از تحریم‌های سخت بین‌المللی علیه کره شمالی، پشتیبانی کرد.

«آماده مذاکره با آمریکا هستیم»

خبرگزاری رسمی چین به نقل از کیم جونگ اون گزارش کرده که به شی جین بینگ گفته است، اوضاع در شبه‌جزیره کره در حال بهبودی است زیرا کره شمالی ابتکار عمل را برای کاهش تنش در دست گرفته و پیشنهاد مذاکرات صلح داده است.

بنا بر این گزارش، کیم جونگ اون گفته است: «موضع ما ثابت است، به تخلیه شبه جزیره کره از اسلحه اتمی پایبندیم، اقدامی که با وصیت‌های کیم ایل سونگ رهبر فقید کره شمالی مطابق است».

کیم جونگ اون همچنین افزود که کره شمالی، برای مذاکره با ایالات متحده آمریکا و برگزاری دیدار رهبران دو کشور، آمادگی دارد.

او گفت: «می‌توان برای مساله خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره به نتیجه رسید اگر کره جنوبی و ایالات متحده با تلاش‌های ما با حسن نیت، همراهی کنند. زمینه مناسب را برای صلح و ثبات هم‌زمان با اقدام‌های گام به گام به منظور تحقق صلح، فراهم کردیم».

چین به کره شمالی: دوستی ما در مسیر توسعه است

از سویی شی جین بینگ به کیم جونگ اون گفت که دوستی سنتی دو کشور باید رو به توسعه رفته و به سمت نزدیکی بیشتر پیش رود.

او گفت: «این انتخاب استراتژیک است و با توجه به تاریخ و واقعیت، گزینه صحیحی است. وضعیت کلی روابط چینءکره شمالی، نباید تغییر کند و به دلیل حادثه‌ای در زمان مشخص، تغییر نخواهد کرد».

در این گزارش افزوده است که شی جین بینگ دعوت کیم جونگ اون را برای سفر به کره شمالی، پذیرفت.

شینهوا در گزارش خود نوشته است که کیم جونگ اون، به همراه همسرش ری سول جو، به چین رفته بود.

پیش از این و پس از مشاهده قطاری شبیه قطار رهبر سابق کره شمالی در چین، گمانه‌زنی‌هایی درباره سفر یک جونگ اون به چین، مطرح شده بود.

یک مقام مسئول بلندپایه در کره جنوبی، سه‌شنبه گفته بود که بهبود روابط میان کره شمالی و چین، نشانه‌ای مثبت از نزدیک بودن دیدار رهبران دو کره به علاوه آمریکا است.

کیم جونگ ایل پدر کیم جونگ اون، سال ۲۰۰۰ با جیانگ تسه مین رئیس‌جمهوری وقت چین در پکن دیدار کرده بود و پس از آن در ماه ژانویه همان سال، دیداری میان رهبران دو کره شمالی و جنوبی، برگزار شده بود.

آمریکا: فشارهای ما زمینه گفت‌وگو را فراهم کرد

از سویی کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که چین، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را در جریان سفر کیم جونگ اون قرار داد.

در این بیانیه آمده است: «ایالان متحده آمریکا تماسی نزدیک با دو هم‌پیمانش یعنی کره جنوبی و ژاپن دارد. این تحول را دلیلی جدید بر این می‌دانیم که اعمال فشار از سوی ماه، زمینه را برای گفت‌وگو با کره شمالی، فراهم کرده است».