جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » یک نهاد ناظر بین‌المللی تاکید کرد که «بمب‌های سنگی» دلیل دیگری بر دخالت رژیم ایران در یمن و حمایت نظامی تهران از شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی یمن است

یک نهاد ناظر بین‌المللی تاکید کرد که «بمب‌های سنگی» دلیل دیگری بر دخالت رژیم ایران در یمن و حمایت نظامی تهران از شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی یمن است

 

مرکز پژوهش‌های مسلح‌سازی درگیری‌ها در لندن روز دوشنبه ۲۶ مارس ۲۰۱۸ گزارشی منتشر کرد که در آن تصاویر مین‌هایی به شکل سنگ، آمده است. این مین‌های انفجاری پیش از این از سوی حزب‌الله در جنوب لبنان و همچنین در عراق و بحرین استفاده شده و این امر نشان دست داشتن رژیم ایران در ساخت این تسلیحات است.

منابع نظامی یمن در ماه سپتامبر به العربیه خبر دادند که در روستاها و شهرهای ساحل غربی یمن که از دست شورشیان حوثی آزاد شده، مین‌هایی به شکل نامنظم در مسیرها قرار داده شده بود. این مین‌ها که شکلی مانند سنگ‌های معمولی دارند، دارای قدرت انفجاری شدیدی بودند.

بر این اساس، یافتن این مین‌ها به دلیل تشابه با سنگ‌های معمولی در مسیرها مشکل بوده و به شکل نامنظم در مسیرهای مواصلاتی، تپه‌های شنی و دیگر اماکن قرار داده شده‌اند. ارتش یمن به شهروندان این کشور درباره نزدیک شدن به سنگ‌های عجیب و غریب کارگذاری شده در مسیرها هشدار داد.

مرکز پژوهش‌های مسلح‌سازی درگیری‌ها اعلام کرد که بمب‌های مخفی شده در سنگ‌ها را در ماه ژانویه در نزدیک شهر مخا در غرب یمن بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که این بمب‌ها شبیه بمب‌های استفاده شده از سوی حزب‌الله لبنان و همچنین شورشیان عراق و بحرین است.

دولت قانونی یمن، ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی و گزارش‌های بین‌المللی مختلف بارها تاکید و اثبات کرده‌اند که رژیم ایران به شبه‌نظامیان حوثی تسلیحاتی شامل موشک‌های بالستیک می‌دهد. در آخرین مورد حوثی‌ها هفت موشک به سوی اراضی عربستان سعودی شلیک کردند که توسط سامانه‌های دفاع موشکی و پدافند هوایی این کشور رهگیری و منهدم شدند.

تیم میشیتی، رئیس بخش عملیات اقلیمی مرکز پژوهش‌های مسلح‌سازی درگیری‌ها گفت: «اجزای تشکیل‌دهنده این چیزها به توزیع کنندگان ایرانی تعلق دارد و رژیم ایران از این پس نمی‌تواند موضوع را انکار کند».

حوثی‌ها اقدام به استتار تعداد زیادی مین به شکل سنگ و گچ به نحوی که با ساختار زمین و طبیعت پیرامون همخوانی داشته باشد، کردند. اگرچه تعداد زیادی از این مین‌ها در مناطق آزاد شده یافت و خنثی شدند ولی کماکان از شهروندان یمنی قربانی می‌گیرند.

سلطان شمسان رئیس گروه مهندسی لشکر پنجم ارتش یمن توضیح داد که پیکارجویان حوثی از بقایای موشک‌های حرارتی و خمپاره‌های منهدم شده استفاده کرده و آنها را به شکل شبکه‌ای از مین‌هایی که از راه دور کنترل و منفجر می‌شوند، در می‌آورند.

«مرکز پژوهش‌های جنایات رژیم ایران» چندی پیش خبر داد که وزارت دفاع ایران اوایل سال گذشته یک گروه از کارشناسان ساخت مین و گلوله به سرپرستی بهنام رهنما به یمن اعزام کرد که به حوثی‌ها در ساخت اسلحه و فشنگ کمک کند. به گزارش نهادهای اطلاعاتی یمن، این گروه همچنین در ساخت “سنگ‌های مرگ” و استتار مین‌ها و بمب‌های دست‌ساز همکاری می‌کند.