شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » دانش و تکنولوژی » تحقیق روی تغییرات بدن فضانورد چه فایده ای برای ما روی زمین دارد؟

تحقیق روی تغییرات بدن فضانورد چه فایده ای برای ما روی زمین دارد؟

تحقیقاتی که در ایستگاه فضایی بین المللی درباره وضعیت سلامت فضانوردان انجام می‌شود، نه تنها چیزهایی زیادی درباره بدن انسان به ما می آموزد، بلکه کمک می‌کند با دردهای رایج، یعنی کمردرد مقابله کنیم.

فضانوردان خود را وقف علم می کنند

فضانوردان خارج از کره زمین کار می‌کنند. طی یک روز شاهد ۱۶ بار غروب و طلوع خورشید هستند. طی هفته‌ها و ماه‌ها تغییرات زیادی در بدنشان اتفاق می‌افتد: دچار کاهش حجم توده عضلانی و استخوانی می‌شوند. در واقع جنبه‌های زیادی از سلامتی‌شان تحت تاثیر قرار می گیرد.

لوسیا پارمیتانو، فضانورد آژانس فضایی اروپا می گوید: «ما برای این به فضا نمی‌رویم که از مناظر و زیباییهای آن لذت ببریم. به سفر توریستی نمی‌رویم. فضانورد به خاطر پیشرفت علم و فناوری و البته برای نگهداری از ایستگاه فضایی بین المللی به فضا می‌رود.»

اندازه گیری دمای داخل مغز فضانورد با حسگر

بخشی از پیچیده‌ترین مطالعات مربوط به سلامت فضانوردان در دانشگاه علوم پزشکی «چاریته» در برلین که یکی از بزرگترین بیمارستان‌های دانشگاهی اروپاست، انجام می شود.

محققان این دانشگاه سنسور منحصر به فردی طراحی کرده‌اند که روی سر فضانورد نصب می‌شود و دمای بدن او را کنترل می‌کند.

هانس کریستیان گونگا، استاد فیزیولوژی این دانشگاه می‌گوید: «می‌خواهیم دمای داخل مغز فضانورد را اندازه بگیریم. چون مغز مهمترین عضو بدن است، هم برای فضانورد و هم برای دیگران. »

یکی ازیافته‌های شگفت‌انگیزی که هنوز توضیحی برایش یافت نشده، این است که درجه حرارت بدن فضانوردی که هر روز در فضا ورزش می‌کند بیشتر از دمای بدنش روی زمین است. این تفاوت می‌تواند بر تمام فعالیت‌های او تاثیر بگذارد.

هانس کریستیان گونگا، در این‌باره می‌گوید: «مغز انسان در مقابل تغییر دمای بدن آسیب پذیر است. وقتی دمای بدن فرد بالا است، برای انجام کارهایی نظیر تشخیص دادن، دنبال کردن چیزها و یا تصمیم گیریهای شناختی به زمان بیشتری نیاز دارد.»

محققان دانشگاه علوم پزشکی برلین می‌خواهند سنسوری (حسگری) را که روی سر نصب می‌شود و برای آتش نشانان و یا در اتاق احیا در بیمارستان از آن استفاده می شود، برای فضانوردان به کار ببرند.

هانس کریستیان گونگا می‌گوید:‌ «ما به تجهیزاتی نیاز داریم که غیرتهاجمی باشد، کارکردن با آن آسان باشد، سبک و در عین حال محکم باشد و با باتری کار کند. همه اینها برای فضانوردان در فضا ساخته می‌شود.»

یورونیوز