جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ریاض، رژیم تهران را وارد دعوی قضایی کرد ! /نقش رژیم ایران در حمله تروریستی یازده سپتامبر

ریاض، رژیم تهران را وارد دعوی قضایی کرد ! /نقش رژیم ایران در حمله تروریستی یازده سپتامبر

شبکه خبری الجزیره بامداد جمعه گزارش داده سعودی‌ها پای رژیم ایران را به یک پرونده قضایی در آمریکا برای رسیدگی به نقش ریاض در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ باز کرده‌اند.

شبکه خبری الجزیره بامداد جمعه گزارش داده سعودی‌ها، رژیم ایران را به یک پرونده قضایی در آمریکا برای رسیدگی به نقش ریاض در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اضافه کرده‌اند.

الجزیره با استناد به اسناد دادگاهی گزارش داده وکلای عربستان در پرونده رسیدگی به نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ روز چهارشنبه ضمن متهم کردن تهران به نقش‌آفرینی در این حملات خواستار تجمیع پرونده و رسیدگی همزمان به نقش رژیم ایران شدند.

در شکایت‌نامه «Dillaber در برابر نظام حاکم بر ایران» که روز ۹ مارس تنظیم شده گفته شده وزارت اطلاعات و امنیت ایران همراه با عربستان سعودی از ۱۹ هواپیماربای این حادثه حمایت کرده‌اند. ۱۵ نفر از هواپیماربایان، شهروند عربستان بودند.

این شکایت‌نامه ادعا کرده ایران، حزب‌الله لبنان و القاعده کمیته‌ای برای نظارت بر عملیات‌های مشترک ضدآمریکایی تشکیل داده‌اند.

همچنین گفته شده که رژیم ایران به تروریست‌های القاعده آموزش می‌دهد، اگرچه این آموزش‌ها افراد دخیل در حادثه ۱۱ سپتامبر را شامل نمی‌شود. شاکیان ادعا کرده‌اند که همین «حمایت رژیم ایران از القاعده» برای مسئول شناختن این کشور کافی است.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۶ قانونی با عنوان «عدالت در برابر حامیان تروریسم» (جاستا) به تصویب رساند که مصونیت قضایی حاکمیتی که دولت‌های خارجی بطور سنتی از آن برخوردارند را برای دولت یا دولت‌های مظنون به مشارکت در حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکا لغو می‌کند.