جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بازداشت یک ایرانی در آمریکا به‌اتهام انتقال غیرقانونی ۱۱۵ میلیون دلار به ایران

بازداشت یک ایرانی در آمریکا به‌اتهام انتقال غیرقانونی ۱۱۵ میلیون دلار به ایران

 

بنا بر گزارش‌ها از آمریکا، یک ایرانی، به اتهام دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و انتقال ۱۱۵ میلیون دلار پول به ایران، بازداشت شده‌است. فرد بازداشت‌شده این پول را تحت عنوان یک قرارداد تجاری با شرکتی در ونزوئلا انتقال داده‌است.

شهروند ایرانی بازداشت‌شده، علی صدر هاشمی نژاد، نام دارد، ۳۸ ساله‌است و آن‌طور که گزارش شده مدیریت بانکی در مالت را برعهده داشته‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آقای صدر هاشمی نژاد این پول را تحت عنوان یک قرارداد تجاری با یک شرکت عمرانی در ونزوئلا، از طریق سیستم مالی ایالات متحده، به ایران انتقال داده‌است.

دادستانی نیویورک می‌گوید خانواده صدر، کنترل شرکتی با نام «استارتوس» را در دست دارند که مجموعه‌ای مالی‌ست و فعالیت‌های اقتصادی بین‌المللی دارد. این گروه مسئولیت یک پروژه برای ساخت هزاران خانه در ونزوئلا را برعهده دارد؛ پروژه‌ای که ناشی از توافقات سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میان تهران و کاراکاس است.

در کیفرخواست علیه صدر هاشمی نژاد گفته شده یک شرکت ایرانی که گروه «استارتوس» از آن با عنوان «شرکت بین‌المللی مسکن ایران» نام می‌برد، در سال ۲۰۰۶ با یک شرکت دولتی در حوزه انرژی در ونزوئلا، برای ساخت هفت هزار خانه در قبال ۴۷۶ میلیون دلار، به‌توافق رسید.

دادستانی می‌گوید صدر عضو کمیته‌ای بود که بر این پروژه نظارت می‌کرد. او اقدام به استفاده از این پروژه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا کرده و با پنهان کرد نقش ایران، گام‌هایی برای انتقال پول از طریق سیستم مالی آمریکا برداشته‌است.

به گفته رویترز بانک پیلاتوس، که علی صدر هاشمی نژاد رئیس آن بود، درگیر یک کشمکش حقوقی با یک خبرنگار مالتی به نام دفنی کاروانا گالیزیا بود، که در اکتبر گذشته کشته شد. این کشمکش حقوقی مربوط به گزارش‌های خانم گالیزیا می‌شد که بانک و علی صدر را متهم به «فساد سیاسی» و «پول‌شویی» کرده بود. بانک پیلاتوس این گزارش‌ها را رد و آن‌ها را «جعلی» توصیف کرده‌است. یکی از کارکنان پیشین این بانک که گفته شده منبع اطلاعاتی روزنامه‌نگار مالتی بود، روز دوشنبه بازداشت شد.

شبکه خبری بلومبرگ می‌گوید علی صدر در دالس، ویرجیینا، بازداشت و به نیویورک منتقل شده‌است. تلاش شبکه بلومبرگ برای تماس با وکیل آقای صدر بی‌نتیجه بوده‌است.(رادیو فردا)