پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بالا گرفتن تنش میان روسیه و اروپا: روسیه ۲۳ دیپلمات بریتانیایی را اخراج می‌کند

بالا گرفتن تنش میان روسیه و اروپا: روسیه ۲۳ دیپلمات بریتانیایی را اخراج می‌کند

وزارت خارجه روسیه با احضار سفیر بریتانیا در مسکو اعلام کرده است که ظرف هفته آینده ۲۳ دیپلمات بریتانیایی از روسیه اخراج می‌شوند.

اعلام اخراج دیپلمات‌های بریتانیایی پس از آن انجام می‌شود که بریتانیا به دنبال مسمومیت یک جاسوس سابق روسیه 23 دیپلمات این کشور را اخراج کرد.

دولت بریتانیا می‌گوید سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق و تبعه کنونی بریتانیا، به همراه دخترش با گاز اعصاب مسموم شده و هیچ گزینه‌ای به جز نقش دولت روسیه مطرح نیست.

وزارت خارجه روسیه همزمان با اخراج دیپلمات‌های بریتانیایی گفته است که شورای فرهنگی بریتانیا در روسیه را می‌بندد و مجوز گشایش کنسولگری بریتانیا در سن پترزبورگ را هم لغو می‌کند.

روز جمه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفت “به احتمال بسیار بالا” شخص ولادیمیر پوتین دستور حمله با گاز اعصاب را داده است.

روسیه تلویحا آمریکا یا بریتانیا را عامل این اقدام معرفی کرده و می‌گوید قابل توجیه نیست که روسیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور، اقدامی بکند که واکنش بین‌المللی علیه روسیه به دنبال داشته باشد.

در داخل بریتانیا هم مواضعی متفاوت از دولت این کشور گرفته شده است، از جمله جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، ضمن محکوم کردن حمله، درباره واکنش عجولانه در این زمینه هشدار داده و گفته است باید شواهد موجود به دقت بررسی شود.

آقای کوربین گفته است شواهد حاکی از احتمال نقش روسیه است، اما همچنان که تجربه حمله آمریکا و بریتانیا به عراق نشان می‌دهد “احساسات و قضاوت عجولانه” می‌تواند مانع از تعقل و تصمیم‌گیری درست در تنش‌های بین‌المللی شود.

(بی بی سی)