پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بریتانیا شخص پوتین را به مسموم کردن جاسوس سابق متهم کرد

بریتانیا شخص پوتین را به مسموم کردن جاسوس سابق متهم کرد

به دنبال متهم کردن شخص پوتین به صدور فرمان مسموم کردن، جاسوس سابق روسیه در بریتانیا توسط بورس جانسون وزیر خارجه بریتانیا، کاخ کرملین اظهارات جانسون را محکوم کرد.

جانسون گفته است که شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دستور مسمومیت جاسوس سابق روسیه با گاز اعصاب را صادر کرده است. چانسون گفته بود ما هیچگونه دشمنی با روسیه نداریم اما این پوتین است که گاز سمی را در خیابانهای بریتانیا برای اولین بار پس از جنگ جهانی بکار گرفته است.

کاخ کرملین در اطلاعیه اظهارات وزیر خارجه انگلیس را «تکان دهنده و غیرقابل توجیه» توصیف کرد.

دیمیتری پیسکوف، سخنگوی پوتین، در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های خبری روسیه منتشر شده است، گفت:«اظهارات جانسون نقضی آشکار، تکان دهند و غیرموجه و در شان دیپلماتیک نیست».

وی افزود:«ما بارها گفتیم که هیچ ارتباطی با این مسئله نداریم».

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که به احتمال زیاد روسیه مسئول مسمومیت مشکوک «سرگئی اسکریپال»، جاسوس سابق روس در انگلیس است. نخست وزیر بریتانیا دو روز بعد با حضور در پارلمان گفت تحقیقات نشان داد که روسیه در مسمومیت اسکریپال، دست دارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به سخنان نخست‌وزیر انگلیس اظهارات او را به یک نمایش سیرک تشبیه کرد.

«سرگئی اسکریپال» و «یولیا»، دخترش در حالی که بیهوش بودند بر روی نیمکتی در یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند. گفته می‌شود این جاسوس روس و دخترش با گاز اعصاب مسموم شده‌اند و وضعیت جسمانی آنها وخیم اعلام شده است.

اسکریپال در سال ۲۰۰۶ به جرم همکاری با ام آی سیکس، سرویس اطلاعات مخفی انگلیس و در اختیار گذاشتن اسامی نهادهای اطلاعاتی روسیه که در اروپا فعالیت پنهانی دارند، به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

در سال ۲۰۱۰ دیمیتری مدوودف، رئیس جمهور وقت روسیه دستور عفو اسکریپال را امضاء کرد و پس از آن این جاسوس سابق روس به انگلیس رفت.