جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رحمانی فضلی : «یک جرقه کافی است تا شعله‌ور شود»
رحمانی فضلی وزیر کشور

رحمانی فضلی : «یک جرقه کافی است تا شعله‌ور شود»

وزیر کشور ایران در تشریح دلایل و ریشه ناآرامی‌های سراسری دی ماه، گفته عوامل نارضایتی هنوز از بین نرفته و “یک جرقه کافی است تا شعله‌ور شود.”

عبدالرضا رحمانی فضلی، در دو مصاحبه جداگانه با روزنامه‌های همشهری و ایران چاپ تهران، هشدار داده که باید از آن حوادث “عبرت” گرفته شود و به مردم احترام گذاشته شود.

به رغم اظهارات رهبر جمهوری اسلامی و برخی مقام‌های قضایی در انتساب اعتراض‌های سراسری دی ماه به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور، وزیر کشور جمهوری اسلامی اذعان کرد که بررسی‌ها نشان نمی‌دهد این اعتراض‌ها «سازمان‌یافته» بوده یا منشأ بیرونی داشته است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، در گفت‌وگویی با شماره روز شنبه ۲۰ اسفند ماه روزنامه ایران،  تأکید کرد که «ما در تحقیقات خود به هیچ‌وجه به‌ سازمان‌یافتگی اعتراض‌ها نرسیدیم؛ به‌عبارت واضح‌تر به این نتیجه نرسیدیم که یک گروه، طیف و جناح یا معاندین و ضد انقلاب‌ها اعتراض‌ها را از بیرون سازماندهی کرده باشند».

او در عین حال افزود که «این حرف به معنای این نیست که معاندین و مخالفان از اعتراض‌ها سوء‌استفاده نکرده باشند چون هم در تشدید، هم در هدایت و هم برای بهره‌برداری نهایت تلاش خود را کردند».

شورای امنیت وزارت کشور در گزارشی، ریشه ناآرامی‌های اخیر را به رهبر ایران، سران قوا و شورای عالی امنیت ملی گزارش داده است.

وزیر کشور ایران درباره محتوای این گزارش به روزنامه همشهری گفته دو عامل باعث ناآرامی‌های دی ماه شده است؛ یکی “عوامل نزدیک” شامل نارضایتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و دیگر سه “عامل دور” که از نظر او “عمیق‌تر” است و جمهوری اسلامی باید به آن توجه کند:تغییر نسل، تغییر سبک زندگی، و تغییرات تکنولوژیکی.

آقای رحمانی فضلی می‌گوید سبک زندگی مردم، سلیقه، تفریح، روابط و پوشش آنها دچار تغییرات اساسی شده است: “نوع سلیقه و انتخاب آنها به گونه‌ای است که منطق ما [حکومت] را برنمی‌تابد.”

به گفته وزیر کشور ایران، برای دیدن این تغییرات لازم نیست کسی راه دور برود: “داخل خانواده خودمان و در بچه‌های خودمان این تغییرات را می‌توانیم ببینم.”

وزیر کشور ایران درباره واکنش مقام‌ها به گزارش تغییرات اجتماعی و ناراآمی‌های دی ماه گفته “دستوراتی” درباره این گزارش داده شده که دولت مشغول پیگیری آن است.