سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا و فرانسه تهدید به اقدام نظامی علیه رژیم سوریه کردند

آمریکا و فرانسه تهدید به اقدام نظامی علیه رژیم سوریه کردند

هم‌زمان با ارائه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعلام آتش بس فوری در منطقه غوطه شرقی دمشق پایتخت سوریه، دو کشور ایالات متحده و فرانسه تهدید به اقدام نظامی علیه رژیم سوریه کردند.

آمریکا در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود به شورای امنیت خواستار اقدامی فوری برای برقراری آتش بس ۳۰ روزه در دمشق و غوطه شرقی و نجات غیر نظامیان ساکن در این منطقه تحت محاصره نیروهای دولتی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه ۱۲ مارس در یک نشست خبری در هند گفت فرانسه در صورت مشاهده «شواهد غیرقابل‌انکار» مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای کشتن غیرنظامیان توسط رژیم سوریه، علیه این رژیم دست به اقدام نظامی خواهد زد.

وی در ادامه تاکید کرد که در صورت توسل دولت سوریه به حملات شیمیایی، فرانسه مواضع این دولت را هدف قرار خواهد داد. او تاکید کرد: «در این زمینه آماده انجام حملاتی هدفمند علیه هر پایگاهی در سوریه هستیم که از آن برای حملات شیمیایی استفاده می‌شود».

رئیس‌جمهور فرانسه که قبل از آغاز جلسه شورای امنیت درباره سوریه صحبت می‌کرد همچنین مسکو را به قصور و کارشکنی در روند کمک‌رسانی به مناطق تحت کنترل مخالفان سوری در غوطه شرقی متهم کرد.

نیکی هیلی سفیر دائم ایالات متحده آمریکا نیز با اشاره به شکست فراخوان دو هفته پیش شورای امنیت برای آتش بس در سوریه و شدت گرفتن بمباران‌ها و حمله‌های هوایی رژیم سوریه بع غوطه شرقی در حومه دمشق در سایه حمایت های روسیه گفت: «پیش نویس قطعنامه‌ای جدید که روزنه‌ای برای دور زدن آن وجود ندارد را تهیه کردیم» و «اکنون وقت اقدام است».

نیکی هیلی تهدید کرد که اگر شورای امنیت نتواند اقدامی درباره سوریه اتخاذ کند، «کشورها ناگزیر خواهند شد به صورت یک‌جانبه دست به اقدام بزنند». وی تاکید کرد: «ایالات متحده آمریکا آماده است تا در صورت ضرورت در این زمینه اقدام کند».

فرانسوا دولاتر سفیر دائم فرانسه در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد کشورش قبل از انعقاد جلسه روز دوشنبه ۱۲ مارس شورای امنیت، از روسیه خواسته بود تا برای «توقف کشتار» در سوریه اقدامی فوری انجام دهد.

در همین زمینه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد از کشورهای درگیر در بحران سوریه خواست تا فورا به کاروان‌های امدادی و کمک‌های بشر دوستانه اجازه ورود به غوطه شرقی را بدهند. وی ضمن تاکید بر ضرورت انتقال مجروحان و بیماران به خارج از غوطه شرقی بدون اینکه اسمی از روسیه ببرد از «تمام کشورها» خواست برای اجرای قطعنامه شورای امنیت و برقراری آتش بس ۱۵ روزه اعلام شده توسط آن شورا و تسهیل عملیات کمک رسانی و امدادرسانی به غیر نظامیان گرفتار در محاصره، اقدام کنند.