سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » علی یونسی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی در گفتگو با سازندگی از روش برخورد با دراویش می‌گوید

علی یونسی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی در گفتگو با سازندگی از روش برخورد با دراویش می‌گوید

علی یونسی: وزرای اطلاعات و کشور به دستور آقای رئیس جمهور درباره حل غائله برعلیه دراویش بی اعتنایی کردند!

 من به رئیس‌جمهور محترم نامه نوشتم و ایشان هم به وزیر کشور و اطلاعات دستور دادند موضوع را حل کنید. رئیس‌جمهور با لحنی محکم، تاکید کردند که این موضوع باید حل شود و باید هم با مذاکره حل می‌شد اما به نظر می‌رسد شاید به دستور رئیس‌جمهور توجه کافی نشده است.
  نه برای دراویش گنابادی و نه سایر فرقه‌ها استراتژی واحدی نداریم. من معتقدم نوع برخورد با همه فرق باید یک بار برای همیشه حل شود. حاکمیت جای فرقه‌ستیزی نیست. جای مباحث کلامی فرقه ستیزی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هاست. در حوزه اجرا و سه قوه جای این مسائل نیست و حقوق همه باید یکسان مراعات شود.
 برای این موضوع باید استراتژی تبیین شود که افراد تندرو را از یک نهاد جابه‌جا کنند. اصرار بر اینکه یک نفر در فلان پست باشد اصرار غلطی است و کافی است او جابه‌جا شود. آن وقت مسئله حل می‌شود. کارهای زیادی در دولت انجام شده تا با این جابجایی‌ها این قبیل خودسری‌ها رخ ندهد.
  متاسفانه تاکنون گروه اندکی بیشتر به جای اینکه استراتژی جمهوری اسلامی یا نگاه حاکمیت را در نظر بگیرد، نگاه فرقه‌ستیزانه فلان روحانی یا فلان شخص را دنبال می‌کند، سعی کرده فضای حاکم بر فعالیت این فرق را متشنج کند که این نگاهی خارج از حکومت است.
  بی‌جا یک مرجع تقلید را با اطلاعات غلط و دروغ، نگران می‌کنند. بدون تعارف می‌گویم که برخی دروغ می‌گویند. آمار و اطلاعات دروغ می‌دهند و نگرانی برای شخصیت‌ها ایجاد می‌کنند. من بارها چه در دوران وزارت اطلاعات و چه بعد از آن رفتم و این سحر را باطل کردم. توطئه‌ها و نگرانی‌هایی که درست کردند و صحنه‌سازی‌هایی که انجام دادند، همه را باطل کردم. اما این وضعیت همچنان ادامه دارد.
  متاسفانه در دوران احمدی نژاد، بار دیگر به سیاست برخورد خشن و سرکوب در مورد این فرقه‌ها روی آوردند مانند تخریب حسینیه فرقه گنابادی در قم و برخی شهرهای دیگر. متاسفانه این وضعیت همچنان ادامه داشت تا به دولت تدبیر و امید به ارث رسید. تجمعات اینگونه‌ای تنها به فرقه‌ها اختصاص ندارد بلکه در مواردی دیگر هم هست مانند تجمع چند سال اخیر در پاسارگاد که به دلیل عدم مدیریت درست، بی‌جهت به یک مسئله ملی مهم تبدیل شد.  حاکمیت باید استراتژی خودش را روشن کند که درباره فرقه‌ها و گروه‌ها و جریان‌ها به چه نحو می‌خواهد عمل کند.
  آن چیزی که در پاسداران اتفاق افتاد امنیت ملی ما را هدف قرار داد. البته افراد متعصب به هدفشان رسیدند و موفق شدند این دراویش را به اقدامات خشن وادارند.   لحن صحبت‌هایی که برخی از ائمه جمعه یا برخی روحانیون ما در قم و مشهد داشتند که کل جریان درویشی و طریقت را زیر سؤال بردند، همان چیزی است که ما می‌گوییم نباید باشد و درست نیست. حکومت جای حل این مسئله نیست. حل دعواهای کلامی و مذهبی در حوزه علمیه قم است.
  هفته پیش آقای استاندار تهران به من زنگ زد و گفت اینها جمع شدند و می‌گویند اگر یونسی به ما اطمینان دهد که نمی‌خواهند قطب اینها را دستگیر کنند، متفرق می‌شوند. من هم به آنها پیام دادم. به رئیس‌شان پیام دادم این تجمع را محکوم کند و از این کارها و رفتارهای غیرمدنی تبری بجوید و دوم هم بگوید که تجمع پایان یابد.  باز دوباره آنها گفتند چنانچه یک مقام مسئول بگوید نمی‌خواهند ما را دستگیر کنند ما متفرق می‌شویم. با اینکه این حرف غلطی بود اما ما آن‌قدر حسن نیت داشتیم و صبوری کردیم. استاندار و نیروی انتظامی هم در رسانه‌ها اعلام کردند هیچ برنامه‌ای برای دستگیری نداریم. ما هم این پیام را به آقای تابنده منتقل کردیم ایشان هم از مریدانش خواست متفرق شوند و ماجرا تمام شد. جا داشت از این مرحله به بعد ماجرا در مسیر حل، پیش می‌رفت. اما نمی‌دانم چه شد که دوباره غائله تازه‌ای برپا شد.