پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رایزنی سران کره جنوبی و آمریکا در مورد اعزام هیاتی از سئول به پیونگ یانگ

رایزنی سران کره جنوبی و آمریکا در مورد اعزام هیاتی از سئول به پیونگ یانگ

رئیس جمهوری کره جنوبی روز پنجشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود از برنامه سئول برای اعزام یک نماینده ویژه به پیونگ یانگ در پاسخ به دعوت کیم جونگ اون رهبر کره شمالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، «مون جائه این» و دونالد ترامپ در این گفت‌وگو درباره دیدارهای اخیر مقام‌های بلندپایه کره شمالی در همسایه جنوبی نیز صحبت کردند.

در این بیانیه گفته شده است که آقای مون و پرزیدنت ترامپ همچنین «در مورد ادامه تلاش‌ها برای پیش رفتن به سمت خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره از طریق حفظ گفت‌وگوها بین شمال و جنوب توافق کردند.»

کاخ سفید آمریکا هنوز بطور رسمی در این زمینه اظهار نظر نکرده است.

برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی و حضور کاروان ورزشی و هیاتی از مقام‌های ارشد کره شمالی در آن کشور، از جمله خواهر رهبر کره شمالی، فرصت ارتباط نزدیک بین دو کره را پس از گذشته بیش از یک سال فراهم کرد.

آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای که کره شمالی در حدود یک سال اخیر انجام داده، واکنش های تند ایالات متحده و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعمال تحریم‌های سنگین‌تری را علیه آن کشور به دنبال داشته است.

با این حال، واشنگتن ضمن تاکید بر اعمال فشار بر پیونگ یانگ برای توقف برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود و وادار کردن رهبری آن کشور به آمدن به پای میز مذاکره، همچنان بر راه حل دیپلماتیک نیز تاکید می‌کند.

سئول روز یکشنبه و پس از دیدار رئیس جمهوری آن کشور با هیات کره شمالی از تمایل پیونگ یانگ برای گفت‌وگو با واشنگتن خبر داد. کاخ سفید ضمن استقبال از آن، گفت هرگونه گفت‌وگویی باید به غیرهسته‌ای شدن کره شمالی منجر شود.