جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ژنرال وتل: فعالیت‌های ایران تهدیدی بلندمدت علیه ثبات در خاورمیانه است

ژنرال وتل: فعالیت‌های ایران تهدیدی بلندمدت علیه ثبات در خاورمیانه است

ژنرال جوزف وتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، می‌گوید هرچند ایالات متحده در خاورمیانه به پیروزی‌هایی علیه تروریسم دست پیدا کرده، «اما اشتباه نباید کرد که رفتار مخرب ایران، تهدیدی بلندمدت علیه ثبات در این منطقه است».

به گزارش رادیو فردا، ژنرال وتل، هشتم اسفند ماه، در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است: ما به عنوان یک نیروی نظامی، در همکاری با دیگر سازمان‌های فدرال و همکاری با متحدان خود، اقدام به خنثی کردن و مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر منطقه خاورمیانه، می‌کنیم.

آقای وتل گفته است ایران «تهدید اصلی علیه منافع آمریکا و متحدانش» در منطقه تحت فرماندهی او است و رقابت میان تهران و ریاض نیز به شرایط دشوار امنیتی در سراسر منطقه دامن زده‌است.

ژنرال وتل در بخشی دیگر از سخنانش گفته ایران نفوذ خود را در سراسر منطقه با استفاده از گروه‌های نیابتی، گسترش داده‌است. او در این رابطه، از جمله به حزب‌الله لبنان «که در کشورهای مختلف فعالیت می‌کند» یا «گروه‌های شبه‌نظامی افراطی شیعه در عراق و سوریه» اشاره کرده‌است. ژنرال وتل همچنین گفته «این حمایت ایران بود که به فعالیت حوثی‌ها [در یمن] انجامیده‌است».

به گفته فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، نتیجه علمکرد ایران در یمن «ادامه یافتن جنگ داخلی» در آن کشور و «تهدید عربستان سعودی، امارات، و خطر گسترش جنگ به یک کشمکش منطقه‌ای» است.

این فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده گفته‌است برنامه موشکی ایران تهدیدی جدی برای منافع آمریکا و همچنین هم‌پیمانان ایالات متحده در منطقه است. او می‌گوید ایران به انتقال این فناوری به حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن دست زده‌است.

طی ماه‌های گذشته، مقام‌های سیاسی و نظامی ایالات متحده، بارها از آن‌چه فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه غرب آسیا می‌نامند، انتقاد کرده و هشدار داده‌اند با این اقدامات مدارا نخواهند کرد.

ژنرال وتل در بخشی دیگر از سخنانش در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از عملکرد مسکو در سوریه نیز انتقاد کرده‌است. او گفته روسیه از سویی می‌خواهد وانمود کند که قصد میانجی‌گری در سوریه را دارد اما از سوی دیگر برای تقابل با نفوذ دیپلماتیک واشینگتن به جنگ داخلی در آن دامن می‌زند.

به گفته ژنرال وتل، روسیه همراه ایران تلاش می‌کند حکومت بشار اسد در سوریه را تقویت کند و از سویی به روابط استراتژیک طولانی‌مدت ایالات متحده و ترکیه آسیب بزند.

مقام‌های ایرانی حمایت خود از شورشیان حوثی در یمن را پنهان نمی‌کنند. اخیرا یک مقام ارشد نظامی ایران از «کمک‌های مستشاری» به حوثی‌ها نیز سخن گفته‌است. تهران ارسال جنگ‌افزار برای حوثی‌ها را رد کرده‌است. جمهوری اسلامی می‌گوید حضورش در سوریه و عراق، به درخواست دولت‌های مرکزی این دو کشور صورت گرفته‌است. مقام‌های ایران هنوز واکنشی به سخنان تازه این فرمانده آمریکایی نشان نداده‌اند.