پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ایران، محور گفت‌وگوی تلفنی شاهزاده محمد بن سلمان و ترامپ

ایران، محور گفت‌وگوی تلفنی شاهزاده محمد بن سلمان و ترامپ

شاهزاده محمد بن سلمان و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه ۲۸ فوریه در گفتگوی تلفنی، «نقش رژیم ایران در به هم زدن امنیت و ثبات منطقه» را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کاخ سفید چهارشنبه ۲۸ فوریه با صدور بیانه‌ای اعلام کرد شاهزاده محمد بن سلمان و دونالد ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی خود، علاوه بر بررسی مسائلی از قبیل مبارزه با تروریسم، امور امنیتی و اقتصادی مورد توجه دو طرف، نقش ایران در به هم زدن ثبات و امنیت منطقه را نیز مورد بررسی قرار دادند.

کاخ سفید افزود، ترامپ همچنین در یک گفتگوی تلفنی با شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، «فعالیت های نظام حاکم بر ایران که برهم زننده ثبات و امنیت در منطقه است» را مورد بحث قرار داد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که رئیس جمهور آمریکا در دو گفتکوی تلفنی از شاهزاده محمد بن سلمان ولی عهد سعودی و شیخ محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی به خاطر تمرکز تلاش‌های‌شان برای یافتن راه حل‌هایی که کشورهای خلیج فارس را در برابر فعالیت‌های بر هم زدننده ثبات و امنیت رژیم ایران توانمند سازد، تشکر کرد.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک، ایران را به دلیل نقض تحریم‌های تسلیحاتی بین المللی اعمال شده بر یمن محکوم کردند.

در این بیانیه، چهار کشور عدم پایبندی نظام حاکم بر ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به‌ویژه قطعنامه تحریم‌‎های تسلیحاتی اعمال شده بر یمن صادره در سال ۲۰۱۵ را محکوم کردند.

چهار کشور در بیانیه مشترک خود تاکید کردند که رژیم ایران خطر بزرگی بر صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه ایجاد می‌کند.

این چهار کشور بر ضرورت توقف فوری کلیه فعالیت های نظام حاکم بر ایران که صلح و ثبات در منطقه را به خطر می اندازد تاکید کردند.

از طرفی دیگر،«جوزف وتل» فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا نگرانی کشورش از تهدید شبه نظامیان حوثی بر کشتیرانی بین المللی در تنگه باب المندب را ابراز داشت و بر همکاری واشنگتن و ریاض در تضمین امنیت کشتیرانی بین المللی در تنگه باب المندب تاکید کرد.

این فرمانده نظامی آمریکا در جلسه ای در مجلس نمایندگان آمریکا گفت که فعالیت های ماجراجویانه رژیم ایران در حال حاضر و در بلند مدت تهدیدی برای امنیت و ثبات در منطقه است.