پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

ورود 2500 آمریکایی به اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک/ دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی/ سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران/ موافقت گروه های تروریستی برای خروج از غوطه شرقی سوریه

سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران، درگیری ارتش ترکیه و کردهای سوریه در شمال غرب عفرین، طرح جدید العبادی برای نابودی بقایای داعش در عراق، ورود 2500 آمریکایی به اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک، سفر بن سلمان به عراق و دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به موافقت گروه های تروریستی برای خروج از غوطه شرقی سوریه نیز اشاره کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، گروه های تروریستی مسلح با خروج از غوطه شرقی سوریه پس از گلوله باران گذرگاه انسانی و نقض آتش بس موافقت کردند.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه، گروه های تروریستی ضمن اعلام موافقت با خارج کردن نیروهای خود از غوطه شرقی ادعا کردند، به خارج کردن نیروهای جبهه تحریر الشام (جبهه النصره) و خانواده هایشان از غوطه نیز پایبند هستند.

این در حالی است که تلویزیون رسمی سوری اعلام کرد، گروه های تروریستی مسلح، غیر نظامیان خارج از غوطه را در گذرگاه الوافدین پس از تجهیز یک مرکز پزشکی و انتقال وسایل لازم به این گذرگاه برای استقبال افراد خارج از شهر، هدف قرار دادند.

فرمانده گروه نظارت بر مناطق کم تنش گفت: غیر نظامیان به دلیل بمباران شهر غوطه شرقی توسط تروریست ها نمی توانند از این شهر خارج شوند. این در حالی است که ارتش روسیه اعلام کرد گذرگاه انسانی شاهد بمباران شدید توسط تروریست های مسلح است و هیچ شهروندی نمی تواند از آن خارج شود.

ورود 2500 آمریکایی به اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک/ دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی/ سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران/ موافقت گروه های تروریستی برای خروج از غوطه شرقی سوریه

خبرگزاری سوریه (سانا) اعلام کرد، تروریست های تحریر الشام و گروه های تروریستی با پنج خمپاره، مسیر گذرگاه امن برای خروج غیر نظامیان را گلوله باران کردند.

از صبح روز سه شنبه، آتش بس انسانی اعلام شده توسط مسکو در غوطه شرقی در نزدیکی دمشق پس از گذشت ده روز بمباران شدید، اجرا شد.

بر اساس اعلام رسمی، احتمالا زمان آتش بس پنج ساعت در روز باشد تا طی این مدت، گذرگاه برای خروج غیر نظامیان از این شهر باز شود.

سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران

شرف مالکوچ، رئیس سازمان بازرسی کل ترکیه در رأس هیأتی رسمی برای دیدار با مقامات بازرسی و قضایی کشورمان به تهران سفر کرد.

وی پیش از سفر به ایران، هدف از سفر خود را بررسی راه های همکاری مشترک با ایران در زمینه قضایی و موضوعات آمبودزمانی اعلام کرد.

وی گفت: ایران و ترکیه در عرصه های مختلف با هم همکاری مشترک دارند و مقامات سازمان های بازرسی دو کشور نیز در چند سال اخیر، بارها به کشور مقابل سفر کرده اند و ارتباط خوبی در این حوزه برقرار شده است.

وی دیدار و مذاکره با ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کشور و غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه، بازدید از مجلس ایران، مذاکره با اعضا و هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس و دیدار و مذاکره با مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی را از جمله برنامه های سفر خود در تهران ذکر کرد.

وی بیان کرد: نهاد بازرسی و آمبودزمانی، ریشه در مدنیت اسلامی دارد و به نام های گوناگون در ایران و ترکیه در قرون گذشته وجود داشته؛ این نهاد در گذشته به نام دیوان مظالم در دوره عثمانی در ترکیه دایر و فعال بوده است.

ورود 2500 آمریکایی به اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک/ دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی/ سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران/ موافقت گروه های تروریستی برای خروج از غوطه شرقی سوریه

وی رایزنی برای کاهش درد و رنج انسان ها و جلوگیری از پایمال شدن حقوق مردم در مقابل نهادهای حکومتی را از جمله اهداف نهادها و سازمان های بازرسی و آمبودزمانها ذکر کرد و اظهار داشت: امروزه در کشورهای مختلف، حقوق انسان ها و به خصوص اقلیت ها به علت وجود افکار و عقاید نژادپرستانه، مهاجر بودن، تعلقات دینی، قومی و مذهبی پایمال می شود؛ بنابراین، ما باید با هماهنگی هم کاری کنیم که این اتفاق نیفتد و از شدت آن کاسته شود.

مالکوچ در ادامه اظهار کرد: ما سه و نیم میلیون پناهجو از سوریه داریم. ایران هم سال هاست که میزبان مهاجران افغانستانی است و هر دو کشور تجربه خوبی در این زمینه دارند که می توانیم آن را به اشتراک بگذاریم. همچنین دو کشور می توانند در مسأله نهادهای بازرسی از تجربیات یکدیگر بهره مند شوند.

وی افزود: پنج سال است که سازمان بازرسی ترکیه، فعالیت خود را آغاز کرده و از چهار سال پیش با ایران در حوزه بازرسی همکاری دارد و امیدواریم این روابط افزایش یابد.

درگیری ارتش ترکیه و کردهای سوریه در شمال غرب عفرین

ارتش ترکیه و تروریست های همراه آن با کردهای سوریه در جنوب شهرک الشیخ حدید در شمال غرب عفرین درگیر شدند.

رسانه های سوریه سه شنبه شب اعلام کردند، این درگیری ها در محور دو روستای سناره و انقله در جنوب شهرک الشیخ حدید در جریان است.

روز دوشنبه نیز پنج شهروند سوری در حمله ترکیه به روستای الریحانیه عفرین کشته شدند. قربانیان حمله ترکیه به این روستا در شمال غرب استان حلب، غیر نظامیان بوده اند.

ارتش ترکیه با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد از دو روز گذشته، بار دیگر تهاجم خود را علیه مردم منطقه عفرین آغاز کرد.

فرمانده کل یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) دو روز گذشته از قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس در سوریه استقبال کرده بود.

یگان های مدافع خلق سوریه در بیانیه ای، پایبندی به این قطعنامه را اعلام و بر حق خود بر پاسخگویی به هر گونه تجاوز ارتش ترکیه و گروه های هم پیمان آن به منطقه عفرین تأکید کرد.

قطعنامه برقراری آتش بس سی روزه از روز شنبه در سراسر سوریه به اجرا درآمد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه از بیستم ژانویه 2018 (30 دی) در منطقه عفرین واقع در شمال غربی سوریه آغاز شد که به گفته رسانه های ترکیه، بیش از شش هزار نیروی نظامی این کشور مشارکت دارند.

دولت آنکارا می گوید، هدفش از این عملیات، نابودی عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د)، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و داعش در عفرین است.

طرح جدید العبادی برای نابودی بقایای داعش در عراق

روز سه شنبه «حیدر العبادی»، نخست وزیر عراق در نشست هفتگی خود در مقر نخست وزیری در بغداد اعلام کرد، در طرح جدید، تلاش‎های اطلاعاتی در اولویت قرار دارد.

به گزارش السومریه نیوز، وی افزود: طرح جدید برای تعقیب بقایای عناصر داعش تا نابودی آنها وضع شده است. عملیات پاکسازی اراضی عراق از تروریسم همچنان ادامه دارد.

ورود 2500 آمریکایی به اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک/ دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی/ سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران/ موافقت گروه های تروریستی برای خروج از غوطه شرقی سوریه

نخست وزیر عراق اعلام کرد، بغداد به زودی صادرات نفت کرکوک از طریق بندر جیهان ترکیه را از سر خواهد گرفت.

العبادی ضمن تکذیب وجود هرگونه پایگاه نیروهای خارجی در اراضی این کشور اعلام کرد که نیروهای ائتلاف آمریکایی در عراق، تنها با موافقت و هماهنگی بغداد می‌توانند در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

نخست وزیر عراق هفته گذشته نیز در نشست خبری اعلام کرده بود، دولت این کشور هرگز اجازه نخواهد داد ناتو یا کشوری از خاک عراق علیه ایران استفاده کند.

وی گفت، بغداد حتی زمانی که تروریست‌ها در عراق حضور داشتند، با حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور مخالف بود.

ورود 2500 آمریکایی به اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک

منابع خبری از ورود ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی به فلسطین اشغالی برای برگزاری رزمایش مشترک با رژیم صهیونیستی خبر دادند.

اسپوتنیک اعلام کرد، امروز ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی برای مشارکت در رزمایش با رژیم صهیونیستی وارد فلسطین اشغالی شدند.

بر اساس این گزارش، قرار است رزمایش میان آمریکا و رژیم صهیونیستی از چهارم مارس آینده شروع شود و این رزمایش دو هفته به طول می انجامد.

ورود 2500 آمریکایی به اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک/ دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی/ سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران/ موافقت گروه های تروریستی برای خروج از غوطه شرقی سوریه

قرار است در این رزمایش، تمرینات مربوط به جنگ الکترونیکی، به کارگیری گنبد آهنین و سامانه موشکی موسوم به آرو و پاتریوت و سامانه فلاخن داود نیز انجام شود.

صهیونیستها هدف از این رزمایش را مقابله با سناریوهای جنگ احتمالی در جبهه هایی که از پهپاد و جنگنده استفاده خواهد شد و نیز مقابله با حملات موشکی و رهگیری موشک هایی که شلیک می شود، خوانده اند.

سفر بن سلمان به عراق

در پی اظهارات سفیر عربستان سعودی در عراق در خصوص سفر یک مسئول بلندپایه سعودی به بغداد در آینده نزدیک، رسانه های عراق گفتند که این مسئول بلندپایه محمد بن سلمان ولی عهد سعودی است.

عبدالعزیز الشمری، سفیر عربستان سعودی در بغداد روز سه شنبه به روزنامه سعودی الوطن گفته است، به زودی یک مسئول بلندپایه سعودی در رأس یک هیأت بلندپایه به بغداد سفر می کند.

سفیر سعودی هویت این مسئول بلندپایه کشورش را فاش نکرده، ولی برخی رسانه های عراق گفته اند که محمد بن سلمان ولی عهد سعودی قرار است به عربستان سفر کند.

عراق و عربستان پس از 25 سال قطع مناسبات از اوائل سال 2017 (7 اسفند 95) با سفر وزیر خارجه سعودی به بغداد، روابط خود را از سر گرفتند.

ورود 2500 آمریکایی به اسرائیل برای برگزاری رزمایش مشترک/ دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی/ سفر رئیس سازمان بازرسی ترکیه به ایران/ موافقت گروه های تروریستی برای خروج از غوطه شرقی سوریه

سعودی ها در راستای عادی سازی مناسبات خود با عراق در چهل و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی بغداد (اوخر مهرماه 96) با هیأت بلندپایه شرکت کردند و در کنفرانس بین المللی اخیر حمایت از عراق در کویت نیز وعده سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در عراق را دادند.

این کشور همچنین در این راستا تعهد کرده است، به میزان 500 هزار دلار انواع کالاهای خود را به عراق صادر کند.

برخی عراقی ها با اشاره به بدعهدی سعودی ها در موارد مشابه، از جمله در مورد کمک به لبنان، امید چندانی به تحقق این وعده های سعودی در مورد کمک یا سرمایه گذاری در امر بازسازی کشورشان ندارند.

دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی

در آستانه ورود جنگ عربستان علیه یمن به چهارمین سال خود، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور، با صدور احکامی سلطنتی، تعدادی از بلندپایه ترین فرماندهان ارتش کشور خود را برکنار کرد.

برکناری این فرماندهان عالی‌رتبه نظامی، اندکی پیش از سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به انگلیس، فرانسه و آمریکا صورت گرفته است.

ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺗﺎﯾﻤﺰ چاپ لندن در گزارشی، تغییرات فرماندهان ارشد نظامی عربستان را با سفر محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به انگلیس که انتظار می‌رود صحنه اعتراضاتی به دلیل جنگ عربستان علیه یمن باشد، مرتبط دانست.

ریچارد سپنسر، خبرنگار روزنامه تایمز در یادداشتی نوشت: ارتش سعودی مشغول به جنگی در یمن است که این جنگ مورد استقبال شهروندان عربستانی نیست و از سوی دیگر این جنگ چهره محمد بن سلمان را در خارج تخریب کرده و منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی شده است.

وی افزود: برکناری فرماندهان نظامی با هدف تقویت جایگاه محمد بن سلمان در داخل بعد از دستگیری شماری از شاهزادگان به اتهام فساد در نوامبر گذشته صورت گرفته است.

در پایان این گزارش آمده است، انگلیس نیروی هوایی عربستان را آموزش داده و راهنمایی‌های لازم برای انجام حملات هوایی را به خلبانان سعودی ارائه کرده است.