سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ۱۰ کشته در تازه‌ترین حملات به غوطه شرقی؛ موگرینی و گوترش بر آتش‌بس فوری تأکید کردند

۱۰ کشته در تازه‌ترین حملات به غوطه شرقی؛ موگرینی و گوترش بر آتش‌بس فوری تأکید کردند

به رغم تأکید شورای امنیت بر برقراری آتش‌بس فوری یک ماهه در سوریه، حملات هوایی جدید به مناطق تحت کنترل شورشیان در نزدیکی دمشق، موسوم به غوسه شرقی، دست کم ۱۰ کشته به جا گذاشته و اتحادیه اروپا و سازمان ملل با اعتراض به این حملات خواستار برقراری فوری آتش‌بس شده‌اند.

همزمان گزارش شده که حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، در شرق سوریه به کشته شدن ۲۵ غیرنظامی انجامیده است.

بر پایه گزارش آسوشیتدپری، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که رویدادهای جنگ داخلی این کشور را از بریتانیا و با تکیه بر مشاهدات شاهدان عینی دنبال می‌کند، و نیز گروه دفاع غیرنظامیان معارضان اسد، موسوم به کلاه‌سفیدها، اعلام کرده‌اند که در حملات هوایی که دقایقی پس از نیمه شب در دوما صورت گرفت ۹ تن کشته شده‌اند.

علاوه بر این یک نفر نیز در بامداد روز دوشنبه در شهرک حرستا کشته شده است. شهرک حرستا، در شمال شرقی دمشق و در حومه دوما واقع است و تلویزیون دولتی سوریه نیز روز دوشنبه تصاویری را از بمباران و گلوله‌باران این شهرک به نمایش گذاشت.

به این ترتیب به رغم درخواست شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری در سراسر سوریه، شمار قربانیان حملاتی که از زمان تعیین‌شده برای آتش‌بس صورت گرفته، به ۲۴ نفر رسیده است.

پیشتر گزارش شده بود که در حملات روز یکشنبه در غوطه شرقی ۱۴ تن کشته شده‌اند.

این حملات مورد اعتراض اتحادیه اروپا، دبیرکل سازمان ملل و نیز کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان قرار گرفته است، و هم فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و هم آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، خواستار اجرای «بدون فوت وقت» قطعنامه شورای امنیت شده‌اند.