شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شورای امنیت با آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه موافقت کرد
U.S. Ambassador to the U.N. Nikki Haley and other members of the security council vote for a draft resolution condemning the reported use of chemical weapons in Syria at the Security Council meeting on the situation in Syria at the United Nations Headquarters in New York, U.S., April 12, 2017. REUTERS/Stephanie Keith TPX IMAGES OF THE DAY

شورای امنیت با آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه موافقت کرد

شورای امنیت سازمان ملل، روز شنبه ۲۴ فوریه، با رأی مثبت تمامی ۱۵ عضو خود، با پیش‌نویس آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه، موافقت کرد.

منصور العتیبی، نماینده دائم کویت در سازمان ملل، که ریاست جلسه شورای امنیت را بر عهده داشت، از همه طرف‌های درگیری در سوریه خواست به قطعنامه ۲۴۰۱ درباره آتش‌بس ۳۰ روزه در تمامی خاک سوریه، پایبند باشند.

نماینده کویت تأکید کرد که قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت، خواستار ورود کمک‌های بشر دوستانه به تمامی مناطق محاصره شده در سوریه، است.

نماینده سوئد که به همراه کویت، پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس را تدوین کرده است، در سخنرانی خود گفت که این قطعنامه، خشونت در سوریه را کاهش خواهد داد.

نماینده سوئد تأکید کرد که قطعنامه جدید شورای امنیت درباه سوریه، دو گروه القاعده و النصره را شامل نمی‌شود. او گفت که قطعنامه شورای امنیت خواستار ورود کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده است.

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، در سخنرانی خود، بار دیگر رژیم سوریه را در بمباران مناطق مسکونی از جمله غوطه شرقی، محکوم کرد.

هیلی گفت:« لازم است که همه برای اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس در سوریه، تلاش کنند».

نماینده آمریکا از رژیم سوریه خواست که عملیات نظامی خود در غوطه شرقی را متوقف کند. هیلی همچنین از روسیه خواست که برای حل بحران در سوریه، کمک کند. او در عین حال از روسیه انتقاد کرد و گفت که تأخیر در موافقت این کشور با پیش‌نویس آتش‌بس، باعث کشته شدن شمار دیگری از بی‌گناهان سوری شده است.

از سوی دیگر، نماینده روسیه نیز از همه طرف‌های موثر خواست که برای حل بحران سوریه تلاش کنند.

وی افزود که روسیه از تهدید‌های آمریکا علیه رژیم سوریه، نگران است. نماینده روسیه در عین حال تأکید کرد که کشورش درک می‌کند که اوضاع انسانی در سوریه، سخت است.

او گفت:« به جای گناهکار نشان دادن سوریه، باید برای راه حل‌های واقعی در سوریه تلاش کنیم».