جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرق و ادیان » ویژه نامه «منشور روحانیت» از سوی خبرگزاری رسا راه اندازی شد.

ویژه نامه «منشور روحانیت» از سوی خبرگزاری رسا راه اندازی شد.

29 سال از صدور پیام معروف امام‌خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سوم اسفندماه سال 67 می‌گذرد، پیامی که بعدها به «منشور روحانیت» معروف شد.

در حقیقت این منشورتحلیلی است از نقش روحانیت در تاریخ تشیع و انقلاب. امام  مرز بین روحانی واقعی و انقلابی را با «روحانی‌نماها» و «مقدس مآب‌ها» به‌زیبایی تشریح می‌کنند. در این پیام بلند که در ماه‌های آخر حیات امام راحل صادر شد، گوشه‌هایی از تاریخ انقلاب بازخوانی می‌شود.

مخاطبان امام در این منشور را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: کسانی که امام آنها را مذمت می‌کنند و نسبت به حضور آنها در آینده انقلاب هشدار می‌دهند و گروه دوم کسانی که امام زبان به تعریف و تجلیل آنها می‌گشایند و برای جدا نشدن از دسته دوم توصیه هایی به مسئولان می‌کنند.در آستانه سالروز صدور پیام تاریخی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی به مراجع، اساتید و طلاب حوزه های علمیه، ویژه نامه «منشور روحانیت» از سوی خبرگزاری رسا راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،

امام خمینی(ره) در بخشی از این پیام به مسأله فقه پویا اشاره کرده و تأکید می کنند: «اما در مورد دروس تحصیل و تحقیق حوزه‌ها، این‌جانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی‌دانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند».

از این رو با توجه به اهمیت ابعاد مهم این نامه، ویژه نامه منشور روحانیت از سوی خبرگزاری رسا، راه اندازی شد که در این ویژه نامه علما، اساتید و صاحب نظران حوزوی به بررسی ابعاد مختلف این منشور می پردازند.

تحلیل و نظرات بزرگان حوزه درباره پیام تاریخی حضرت امام(قدس) به علما، مراجع، طلاب و حوزه های علمیه، میزان موفقیت حوزه و روحانیت در آشنا شدن با اندیشه های ناب، دقیق، عمیق و ژرف حضرت امام و بررسی چالش ها و آسیب هایی که این جایگاه را تهدید می کند از دیگر بخش های این ویژه نامه خواهد بود.

حضرت امام در فرازی از پیام تاریخی خود تاکید کردند که «هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقه و برداشت و حتی ضعف مدیریت منجر به بهم خوردن وحدت و الفت طلاب و علمای متعهد گردد» از این رو در بخشی از این ویژه نامه به اهمیت وحدت در حوزه خواهیم پرداخت.

همچنین ارزیابی روند حرکتی حوزه های علمیه و روحانیت مطابق منشور حضرت امام و آسیب شناسی این موضوع از بخش های جذاب این ویژه نامه به شمار می رود.

امام خمینی(ره) همچنین تاکید کردند که «حوزه و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را در دست خود داشته باشند و پاسخگوی نیازها باشند» در این زمینه عملکرد حوزه را بعد از گذشت سی سال از صدور این پیام تاریخی از زبان بزرگان و علمای حوزه تحلیل می کنیم.

و در نهایت در پی پاسخ به این سخن خواهیم برآمد که برخی نقاط ضعف و اشکال مجوزی برای کنار کشیدن علما و روحانیت از حراست و صیانت و پشتیبانی از نظام اسلامی می شود یا خیر؟

علما، اساتید، پژوهشگران و مخاطبان محترم خبرگزاری رسا، برای دسترسی به این ویژه نامه می توانند اینجا کلیک کنند./1330/ت۳۰۳/ج