شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مهندس رحیم مشایی: قوه قضائیه ایران متهم به قتل است؛ مگر آنکه خلافش ثابت شود

مهندس رحیم مشایی: قوه قضائیه ایران متهم به قتل است؛ مگر آنکه خلافش ثابت شود

مهندس اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رییس‌جمهوری پیشین ایران، با اشاره به ادعاهای مقام‌های قوه قضاییه در خصوص مرگ پروفسور کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه، از رویکرد قوه قضائیه در قبال مرگ مخالفان در زندان انتقاد کرد.

به گزارش «دولت بهار»، سایت نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشایی در یادداشتی در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن با اشاره به اینکه «وقتی کسی در زندان می‌میرد، دستگاه قضایی مسئول است و باید پاسخگو باشد»، نوشته است: «کجای دنیا این‌طور است که یک نفر به عنوان سخنگوی متهمان چیزی بگوید و مسئله تمام بشود؟! به همین خاطر، شائبه ماستمالی به شدت در جامعه مطرح است».

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیرعامل «حیات وحش میراث پارسیان» دو هفته پس از بازداشت، روز ۱۹ بهمن در زندان نیروهای امنیتی به طرز بسیار مشکوکی درگذشت.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان جنایتکار تهران، روز ۲۲ بهمن با وقاحتی مثال زدنی مدعی شده بود که آقای امامی در زندان اوین دست به خودکشی زده است.

غلام بلبل، سخنگوی قوه قضائیه نیز روز ۲۳ بهمن در پاسخ به پرسشی در خصوص ابهام‌های مطرح شده درباره «مردگ بسیار مشکوک» کاووس سید امامی و دو تن از معترضان دی‌ماه گفته بود،  این موضوع خودکشی آقای سید امامی «در حال بررسی است که ببینیم چگونه اتفاق افتاده است».

مهندس رحیم مشایی در ادامه یادداشت خود تاکید کرده است: «حتی اگر فرض خودکشی را بپذیریم، باز هم این شبهه مطرح است که عوامل تحت‌امر مقامات قضایی یا ضابطین مرتبط، با بازداشت‌شدگان چه کرده‌اند که آنها ناچار شده‌اند برای رهایی از فشارها دست به خودکشی بزنند؟!»

رییس دفتر رییس‌جمهوری سابق ایران افزوده است: «با توجه به مشابه‌شدن وضعیت اسفبار یک استاد‌ شناخته‌ شده دانشگاه و چند جوان بی‌پناه و مظلوم در فاجعه‌ مرگ سریالی آنها از یک سو، و سقوط جایگاه و اعتبار اجتماعی مقامات قضایی و تنزل شدید اعتماد عمومی نسبت به اقوال و رفتار آنها از سوی دیگر، این یک خامی بزرگ و خوش‌خیالی فاحش است که از مردم انتظار داشته باشند این را بپذیرند که بازداشتی‌ها چون فهمیده‌اند که اشتباه کرده‌اند، از شدت ناراحتی و پشیمانی خود را کشته‌اند».

آقای مشایی تاکید کرده است: «هرچند که اگر این‌طور هم می‌بود باز هم دستگاه قضایی مسئول مرگ این انسان‌های بازداشت شده است».

اسفندیار رحیم مشایی در یادداشت خود خواستار تشکیل کمیته‌ای متشکل از افراد «منصف، باتقوا، دقیق، زیرک و با احساس مسئولیت» برای تحقیق درباره مرگ زندانیان شده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری سابق ایران تصریح کرده است: «اما دستگاه قضایی تا تعیین وضعیت و معلوم شدن حقیقت، شایستگی ندارد فرزندان ملت را دستگیر و بازداشت نماید، زیرا حداقل، شایستگی برای حفاظت از جان افراد را ندارد و بر اساس اعتراف خود، قادر به ممانعت از خودکشی آن‌ها نیست».

آقای مشایی در ادامه گفته است: «باید مسئولان ضابطان، تا معلوم شدن حقایق، در این زمینه سلب‌اختیار شوند».