پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رئیس جمهوری فرانسه خواستار نظارت بین‌المللی بر برنامه موشکی ایران شد
French President Emmanuel Macron delivers his New Year address to the press at the Elysee Palace in Paris, Wednesday Jan. 3, 2018. (Ludovic Marin, Pool via AP)

رئیس جمهوری فرانسه خواستار نظارت بین‌المللی بر برنامه موشکی ایران شد

به گزارش صدای آمریکا رئیس جمهوری فرانسه در حمایت از انتقادهای پرزیدنت ترامپ همتای آمریکایی خود از فعالیت‌های موشکی ایران و در عین حال تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با تهران، گفت برنامه موشکی بالیستیک ایران باید تحت نظارت بین‌المللی قرار بگیرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با ذکر این مقدمه نوشت، امانوئل ماکرون با اشاره به توافق ۲۳ تیر ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی – که فرانسه نیز یکی از آنهاست – گفت، از آنجا که پیشنهاد بهتری مطرح نشده، فرانسه خواهان حفظ توافق است.

وی سه‌شنبه شب در پاسخ به خبرنگاران در مورد بحران در سوریه و یمن و همچنین نقش ایران در آنها گفت، «من خواهان یک چرخه جدید از گفت‌وگوها بین اعضای دائم شورای امنیت و طرف‌های منطقه‌ای هستم، مانند آنچه برای توافق هسته‌ای انجام دادیم.»

آقای ماکرون با بیان این که این گفت‌وگوها را باید به کشورهای منطقه نیز تعمیم دهیم تا بتوانیم این ناامنی به وجود آمده را کاهش داده و کاملا برطرف کنیم، گفت در عین حال باید «برنامه موشکی بالیستیک ایران را نیز تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دهیم.»

رئیس جمهوری فرانسه، در اشاره به استفاده شورشیان یمن از موشک‌های ایرانی و مراکز ساخت موشک در سوریه، نظارت بر برنامه موشکی ایران را برای امنیت منطقه «ناگزیر» دانست و گفت «برای این کار به ساز و کاری از تحریم‌ها و کنترل‌ها نیاز داریم.»

ایران می‌گوید برنامه موشکی و همچنین سیاست‌های آن کشور در خاور میانه ارتباطی به توافق سال ۲۰۱۵ ندارد و این‌ها مسائلی جداگانه هستند و ضمن تاکید بر آن که برنامه موشکی اش صرفا جنبه دفاعی دارد، گفته است درباره آن گفت‌وگو نخواهد کرد.

با این حال معاون وزیر خارجه ایران هفته گذشته در کنفرانسی در فرانسه گفت «آنها از ایران می خواهند وارد گفت‌وگو درباره مسائل دیگر شود. پاسخ ما روشن است: کاری کنید (توافق اتمی) تجربه‌ای موفق باشد، بعد ما درباره مسائل دیگر گفت‌وگو می‌کنیم.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، که توافق اتمی ایران را توافق بد می‌داند و می‌گوید تهران با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه روح برجام را نقض می‌کند، در سومین گزارش خود به کنگره از تایید پایبندی ایران به آن توافق خودداری کرد.

پرزیدنت ترامپ، ضمن انتقاد از برنامه موشکی بالیستیک ایران، ۱۲ ژانویه امسال برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران در چارچوب آن توافق را تمدید کرد و گفت اگر تا ۱۲۰ روز آینده این توافق اصلاح نشود، واشنگتن از آن خارج خواهد شد.