چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رسوایی دیگر برای دستگاه قضایی ایران ؛ سوئد در اعتراض به تاييد حكم اعدام احمدرضا جلالى سفير ايران را احضار كرد

رسوایی دیگر برای دستگاه قضایی ایران ؛ سوئد در اعتراض به تاييد حكم اعدام احمدرضا جلالى سفير ايران را احضار كرد

وزارت خارجه سوئد اعلام كرد كه در اعتراض به تاييد حكم اعدام دکتر احمدرضا جلالى پزشک و پژوهشگر ایرانی كه اقامت دائم سوئد را دارد ، سفير ايران در استکهلم را احضار كرده و از مقامات تهران خواسته اين حكم را لغو كنند.

به گزارش رادیوی سوئد، مارگوت والستروم، وزیر امورخارجه سوئد، در یادداشتی نوشت که درپی قطعی شدن حکم اعدام احمدرضا جلالی، سفیر ایران را خواسته است.

وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به این خبر نوشت: “سوئد خواهان لغو حکم اعدام دکتر احمدرضا جلالی است و بارها همراه سایر اعضای اتحادیه اروپا به روشنی به این حکم اعتراض کرده است. این موضوع بار دیگر امروز به بالاترین مقامات ایران منعکس می‌شود.”

خبرگزاری فرانسه به نقل از وکیل مدافع آقای جلالی گزارش داده است که قاضی در جلسه روز یکشنبه دادگاه که کمتر از یکساعت طول کشید درخواست او را رد کرده است.

دکتر احمد رضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی دارای اقامت دائم سوئد است و در موسسه کارولینسکای سوئد مشغول پژوهش بوده است. او در سالهای اخیر به دعوت نهادهای علمی و پژوهشی و برای شرکت در برنامه های تحقیقاتی و آموزشی به ایران سفر می کرد، که در آخرین سفر در تاریخ پنجم اردیبهشت ۱۳۹۵ در تهران بازداشت و زندانی شد اما خبر بازداشت او تا پیش از دی ماه همان سال درز نکرد.

نظام حاکم بر ایران روز یکشنبه مورخ ۲۶ آذر ۱۳۹۶ در «راستای آماده سازی افکار عمومی جامعه برای اعدام احمد رضا جلالی» با پخش فیلیمی از اعترافات آقای جلالی از صدا و سیما مدعی شد که این پزشک و پژوهشگر زندانی که اخیراً به اعدام محکوم شده، در انتقال اطلاعات مربوط به چند محقق هسته‌ای ترور شده ایرانی به اسرائیل نقش داشته است.

دکتر جلالی یک روز پس از انتشار این فیلم از صدا و سیما، در یک فایل صوتی که توسط منابع خبری شبکه جهانی «دُرّ تی وی» در زندان اوین در اختیار خبرنگار «دُرّ تی وی» قرار گرفت، در ۱۱ مورد تمامی ادعاهای وزارت اطلاعات در ارتباط با اتهام جاسوسی به وی را رد کرد و گفت؛ فیلمی منتشر شده از صدا وسیما یک فیلم مونتاژ شده و سراسر کذب است. بخشهایی از صحبتهای من را بریده و آنطور که خواسته اند به هم وصل کرده اند تا حقایق را کاملا وارونه جلوه دهند، اگر این فیلم بطور کامل پخش می شد تمامی اتهامهایی که وزارت اطلاعات در مورد جاسوسی به من وارد کرده است، خود به خود نقض می گشت.

همچنین او در نامه‌اى كه از زندان به سازمان عفو بین‌الملل ارسال کرد تاکید کرد که به دلیل خودداری از جاسوسی برای ایران بازداشت و زندانى شده است.

دیوان عالی ايران به طور محرمانه حکم اعدام او را تایید کرده و به وکلا اجازه نداده تا دفاعیات خود را عرضه کنند. حكم اعدام جلالى باعث نگرانی و واكنش سوئد و اتحادیه اروپا شده و کارشناسان سازمان ملل نيز خواستار لغو فوری حکم اعدام وى شده‌اند.