پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » توافق آمریکا و آرژانتین برای مقابله مشترک با گروه حزب‌الله در آمریکای لاتین

توافق آمریکا و آرژانتین برای مقابله مشترک با گروه حزب‌الله در آمریکای لاتین

وزیران خارجه آمریکا و آرژانتین روز یکشنبه ۱۵ بهمن از همکاری نزدیک میان دو کشور برای قطع شبکه مالی حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین خبر دادند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری با خورخه فایوری، همتای آرژانتینی خود، در بوئنوس آیرس گفت که موضوع توقف استفاده از شبکه مالی آمریکای لاتین در سفر به این کشور مطرح شد و طرفین می‌خواهند همکاری نزدیکی در مبارزه با این پدیده داشته باشند.

آرژانتین جمعیت بزرگی از مهاجران لبنانی را در خود جای داده و مقامات آمریکا بر این گمان هستند که گروه‌های سازمان‌یافته تبهکار در کمک مالی به گروه حزب‌الله که از سوی ایران حمایت می‌شود، دست دارند.

خورخه فایوری نیز با تایید لزوم همکاری برای مبارزه با گروه حزب‌الله لبنان گفت که «آمریکای لاتین سرزمین صلح است و نباید گروه‌های خارجی این وضعیت را آشفته کنند».

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که «در خصوص حزب‌الله، ما درباره نحوه مقابله کل منطقه با این گروه صحبت کردیم، و بایستی در رابطه با همه گروه‌های جنایی سازمان یافته از قاچاقچیان مواد مخدر، انسان و کالا گرفته تا اقدامات پولشویی، همگی به طور مشترک مبارزه کنیم، چرا که شواهدی از تامین مالی حزب‌الله توسط این گروه‌های تبهکار به چشم می‌خورد».

وی گفت که مخصوصا درباره حضور گروه حزب‌الله لبنان در این منطقه مذاکراتی شد، گروهی که اقدامات تروریستی آن از طریق شبکه‌های مالی در آمریکای لاتین حمایت می‌شود. «لذا بر سر این موضوع توافق داشتیم که به صورت مشترک مبارزه کنیم و مشکل را از میان برداریم».

آقای فایوری نیز در ادامه گفت: «همان‌گونه که تیلرسون اشاره کرد، نه تنها در زمینه موضوعات دوجانبه، بلکه در زمینه تبادل اطلاعات پیرامون فعالیت‌ گروه‌هایی که از جرایم بین‌المللی برای تامین منافع خود سوء استفاده می‌کنند، بایستی همکاری نزدیکی داشته باشیم». وی گفت که آرژانتین به شدت علیه این گروه‌هاست.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از این نشست خبری، با اشاره به بمب‌گذاری سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائیل در آرژانتین که به کشته شدن ۲۹ نفر انجامید، می‌نویسد: درست دو سال قبل از آن هم مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا« با حمله تروریستی مواجه شد که به کشته شدن ۸۵ نفر انجامید.

هیچ‌کدام از بمبگذاران هرگز در دادگاه محکوم نشدند اما تحقیقات بین‌المللی سرنخ‌هایی پیدا کرد که نشان می‌دهد حزب‌الله لبنان و برخی از مقام‌های ارشد ایران در این حوادث دست داشته‌اند. آمریکا گروه حزب‌الله را در لیست «گروه‌های تروریستی» قرار داده است.

کار‌شناسان آمریکایی بر این عقیده‌اند که حزب‌الله، تحت نظارت نزدیک ایران در حال تشکیل شبکه‌های مالی در آمریکای لاتین است که از طریق قاچاق مواد مخدر کسب درآمد کرده و فعالیت‌های سیاسی و نظامی حزب‌الله را حمایت می‌کنند.