پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خواسته‌های رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه سفر به ایران

خواسته‌های رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه سفر به ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در آستانه سفر به تهران در پیامی سه خواسته خود از ایران را مطرح کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «جواد کریمی قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گزارش داد امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پیام مهم خود از تهران خواسته است تا با شخص «علی خامنه ای» رهبر نظام حاکم بر ایران دیدار کند. در مورد برنامه موشکی ایران با مقامات تهران گفتگو کرده با همتای ایرانی خود نشستی مطبوعاتی برگزار و در آن نشست اعلام کند که ایران در موضوع برنامه موشکی حاضر است پشت میز مذاکره بنشیند.

کریمی قدوسی سومین خواسته امانوئل مکرون را دعوت از ایران برای شرکت در مذاکراتی سه جانبه‌ با آمریکا و عربستان سعودی دانست که پیرامون مسائل منطقه‌ای، حمایت نظام ایران از گروه‌های شبه نظامی متهم به تروریسم از جمله حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی طرفدار نظام حاکم بر ایران و نیز بحران در یمن گفتگو و تبادل نظر خواهد کرد.

حجت الخناس احمد خاتمی که به عنوان یک چهره‌ای اصولگرا و تندرو شهرت دارد روز گذشته در ارتباط با فشارهای آمریکا و کشورهای اروپایی برای کاهش قدرت موشکی ایران گفت:« در این حوزه نیز به صراحت و شفاف می‌گویم در عرصه سیاست بازدارندگی هر چه بتوانیم موشک می‌سازیم و هر چقدر بخواهیم بردش را بالا می‌بریم و با هیچ کسی مذاکره نمی‌کنیم و به هیچ دولتی هم حق فضولی نمی‌دهیم. وزیر خارجه فرانسه و دیگران این پنبه را از گوش‌شان بیرون کنند و اگر می‌خواهند برای این موضوع بیایند مذاکره کنند جواب‌شان را پیشاپیش می‌دهیم».

در حالی که بعضی از رسانه‌های اصولگرای مخالف دولت ایران با انتقاد از دولت حسن روحانی رکورد زنی جدید رشد اقتصادی فرانسه پس از رکود را به لطف یارانه های برجامی ایران به پاریس دانسته اند، گفتند «رشد اقتصادی فرانسه از صدقه سر امتیازهای گوناگون اقتصادی دریافتی در پسابرجام، رکورد ۶ سال گذشته این کشور را شکست».

خبرگزاری دولتی ایران اما به اظهارات «نیکلا دوفور»، مدیر کل بانک دولتی سرمایه گذاری فرانسه(بی پی آی فرانس) و تلاش او برای اعطای وام به ایرانیان خریدار کالاهای فرانسوی پرداخته آن را دور زدن تحریم های آمریکا توسط فرانسه دانست.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پیشتر ضمن تعیین ضرب الاجل ۱۲۰ روزه از هم پیمانان اروپایی کشورش خواسته بود تا در توافق هسته‌ای «برجام» تجدید نظر کنند و برای فشار بیشتر به نظام حاکم بر ایران به آمریکا بپیوندند تا مانع از گسترش برنامه موشکی رژیم ایران و دستیابی آن به سلاح هسته‌ای شوند.