جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

حمله ترکیه به گروه خبری شبکه ایرانی/پایان نشست سوچی درباره سوریه+بیانیه/پیوستن امارات متحده عربی به تقاضاکنندگان اصلاح برجام/خروج عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل حمله ترکیه به گروه خبری شبکه ایرانی، پایان نشست سوچی درباره سوریه+بیانیه، واکنش پارلمان کردستان عراق به حمله ترکیه به عفرین، پیوستن امارات متحده عربی به تقاضاکنندگان اصلاح برجام و واکنش قاسمی به اظهارات رئیس سازمان سیا، خروج عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل …

 

 

پایان نشست سوچی درباره سوریه+بیانیه

نشست بین‌المللی گفت وگوی ملی سوریه در سوچی روسیه با قرائت بیانیه پایانی پایان یافت.

بیانیه پایانی کنفرانس گفت وگوی ملی سوریه در سوچی در چند بند و به شرح زیر اعلام شد؛

۱. پایبندی به یکپارچگی سوریه و استقلال و تمامیت ارضی آن.

۲. کوتاه آمدن از هیچ یک از مناطق سوریه و واگذاری آن جایز نیست و ملت سوریه به بازپس گیری منطقه اشغالی جولان با استفاده از تمام ابزار‌های قانونی پایبند است.

۳. ملت سوریه تنها مرجعی است که آینده کشورش را بر اساس ابزار‌های دموکراتیک و از طریق صندوق‌های اخذ رأی تعیین خواهد کرد.

۴. تمام اشکال و انواع تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی محکوم است و باید به مبارزه با آن پایبند بود و دلایل انتشار آن بررسی شود.

۵. توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی که از هیأت دولت سوریه و طیف وسیع معارضان تشکیل شده باشد و وظیفه آن اصلاح قانون اساسی است.

۶. توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی برای تدوین اصلاح نامه قانون اساسی که بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت در ایجاد راه حل سیاسی سهیم است.


سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از کسانی که صحبت های او را قطع می کردند خواست صبر کنند تا سخنرانی او تمام شود

به گزارش رویترز، کنفرانس صلح سوریه در بندر سوچی در روسیه روز سه شنبه ۱۰ بهمن با توافق بر سر تدوین قانون اساسی تازه برای این کشور جنگ زده به کار خود پایان داد. گروه های اصلی مخالف حکومت بشار اسد این نشست را تحریم کرده بودند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شروع به کار کنگره را با خواندن بیانیه ای از سوی ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه برعهده گرفت. در این بیانیه گفته شد شرایط در سوریه مهیا است تا «از برگی تراژیک» در تاریخ سوریه، بشود گذر کرد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از برگزاری این نشست به عنوان یک گام در راستای صلح در سوریه یاد کرده است.سرگئی لاوروف تصریح کرده است: هیچ کس انتظار این را نداشت که همه گروه های سوری بدون استثنا ممکن است در این کنفرانس شرکت کنند.این که دو یا سه گروه نتوانستند در این کنفرانس شرکت کنند، تراژدی بزرگی نیست.شماری از شرکت کنندگان هیات همراه در جریان سخنرانی سرپا ایستاده و سخنرانی آقای لاوروف را قطع کردند. این نمایندگان روسیه را به کشتار غیرنظامیان در جریان حملات هوایی خود در سوریه متهم کردند.این مراسم که از سوی تلویزیون دولتی روسیه به طور مستقیم پخش می شد، دو مامور امنیتی را نشان داد که به سمت شخص معترض رفته و از او می خواهند که بنشیند. چند شرکت کننده دیگر از هیات همراه با فریادهایی، حمایت خود از روسیه را اعلام کردند.سرگئی لاوروف از کسانی که سخنرانی او را قطع می کردند درخواست کرد اجازه دهند سخنرانی او تمام شود، چرا که نوبت به آن ها برای سخنرانی هم خواهد رسید.

شماری از اعضای هیات شرکت کننده که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند برگزارکنندگان از تشکیل هیاتی با حضور تمامی شرکت کنندگان سرباز زدند چرا که بحث و جدل برای این که کدام گروه ریاست جلسه را برعهده گیرد، بالا گرفته بود.مذاکرات صلح سوریه که در سوچی در روسیه سه شنبه شاهد روزی پرتنش بود. یک گروه از مخالفان حاضر به ترک فرودگاه نشد، هیات های میهمان در مورد این که چه کسی ریاست جلسه را برعهده گیرد جدل داشتند و سخنرانی وزیرخارجه روسیه مورد طعنه ناظران قرار گرفت.روسیه که از حامیان جدی بشار اسد رییس جمهوری فعلی روسیه است، با امیدواری به این که در جریان «کنگره گفت وگوی ملی سوریه» در بندر سوچی گفت وگوها برای پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه شروع شود، میزبانی این مذاکرات را برعهده گرفته است.گروه های مخالف در سوریه این کنگره در سوچی را بایکوت کرده و گفتند در آن حاضر نمی شوند. دیگر قدرت های جهانی از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه هم گفتند چون دولت حاکم در سوریه به درستی وارد گفت وگو نشده، در این کنگره حاضر نمی شوند.کشورهای غربی مدافع مذاکرات صلح دیگری در مورد سوریه هستند که با میانجیگیری سازمان ملل فعالیت می کند. با این حال و با نزدیک به هشت سال جنگ داخلی در سوریه، هیات مزبور موفقیت چندانی در رسیدن به صلح نداشته است. آخرین دور گفت وگوهای مذاکرات سوریه از سوی این هیات، هفته گذشته در وین در اتریش برگزار شد.

به گزارش رادیوفردا یک گروه دیگر از شرکت کنندگان و هیات همراه از یک گروه نظامی مخالف در سوریه که از ترکیه به سوچی پرواز کرده بودند، حاضر به ترک فرودگاه نشدند. این گروه شرط گذاشتند تا زمانی که تمامی پرچم ها و نشان های حاکمیت فعلی سوریه که به نظر آن ها توهین آمیز است از محل برگزاری کنگره جمع آوری نشود، پا به محل کنگره نخواهند گذاشت.احمد توماح، رییس هیات مذکور گفت که این گروه، کنگره سوچی را بایکوت کرده و از همان فرودگاه به ترکیه باز می گردد، چرا که پیش شرط هایی که تضمین شده بود، اجرا نشده است. او در پیامی ویدیویی که در فرودگاه ضبط شده گفت: «ما تعجب می کنیم که هیچ یک از شرط هایی که اجرای آن ها به ما تضمین شده بود، صورت نگرفته است. نه رژیم حاکم سوریه به بمباران غیرنظامیان پایان داده و نه پرچم های حاکمیت فعلی سوریه از محل کنگره جمع آوری شده است.»آرتیوم کوزین، یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه روسیه هم تایید کرد که برخی مباحث بر هم زننده در جریان برگزاری کنگره روی داده است.این دیپلمات درپیامی در شبکه های اجتماعی نوشت: «برخی مشکلات روی داده چرا که یک گروه مخالف نظامی که از ترکیه آمده، حضور خود در کنگره را منوط به برخی شرایط اضافی کرده است.» این دیپلمات همچنین افزوده که سرگئی لاوروف دوبار گفت وگوی تلفنی با وزیر خارجه ترکیه داشته و «مسئله حل شده» است.

هیات هایی از دولت ایران و ترکیه هم در این کنگره حاضر شدند. استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم در این کنگره حاضر بود.

ویتالی نومکین، کارشناسی از روسیه با تخصص در امور خاورمیانه که مشاور دی میستورا است، گفت که مشکلات پیش آمده در شروع کنگره، باعث خراب کردن این مراسم نشده است. او گفت: «هیچ کسی با دیگری در حال جنگ نیست، هیچ کسی دیگری را نکشته و هیچ چیز تاسف باری هم روی نداده. این هایی هم که پیش آمده، همه چیزهای استانداردی است که در هرکاری پیش می آید.»

این کنگره قرار بود دو روزه باشد ولی در لحظات آخر اعلام شد که فقط یک روزه خواهد بود. برخی مقامات رسمی روسیه این اتهام را مطرح کرده اند که برخی در حال خرابکاری این کنگره هستند.

 

حمله ترکیه به گروه خبری شبکه ایرانی

گروه خبری شبکه تلویزیونی پرس تی وی در راجو در نزدیک مرز ترکیه با سوریه هدف حمله‌ ارتش ترکیه قرار گرفت.

بر اساس این گزارش یکی از کارکنان گروه خبری پرس تی وی در این حمله زخمی شده است.

 

تعلیق عضویت عربستان از شورای حقوق بشر

روز سه‌شنبه، دو وکیل انگلیسی حامی حقوق بشر اعلام کردند، قصد دارند درخواست برای تعلیق عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را ارائه کنند. این افراد دلیل انجام این اقدام را «دستگیری خودسرانه و ناپدید شدن 61 تن» در این کشور اعلام کرده اند.

این دو وکیل، کن مک‌دونالد و رادنی دیکسون، در بیانیه‌ای اعلام کردند گزارش خود را روز چهارشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ارسال خواهند کرد. در این گزارش، دستگیری این 61 تن «مغایر با قوانین عربستان و نیز قوانین بین‌المللی» اعلام شده است.

این گزارش همچنین مقامات سعودی را به «هدف قرار دادن فعالان حقوق بشر، معترضان سیاسی و افرادی که سعی در احقاق حقوق آزادی بیان خود دارند» متهم کرده است.

این دو وکیل همچنین اعلام کرده اند: «گزارش‌های مستدلی وجود دارد که شکنجه و بدرفتاری در بازداشت آن‌ها را نشان می‌دهد.»

در این گزارش همچنین از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست شده است، تحت قطعنامه‌ای که به سازمان ملل اجازه می‌دهد در صورت ارتکاب هر کشور عضو شورای حقوق بشر به «نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر»، عضویت آن را از این شورا تعلیق کند، این نهاد «به سرعت تعلیق عضویت عربستان از شورای حقوق بشر» را بررسی کند.

عربستان سعودی به دلیل دخالت در جنگ یمن، آماج انتقادها قرار گرفته است. سازمان ملل متحد اعلام کرده جنگ یمن، شدیدترین بحران انسانی جهان را ایجاد کرده است.

 

 

واکنش پارلمان کردستان عراق به حمله ترکیه به عفرین

پارلمان اقلیم کردستان عراق در نشست روز سه شنبه خود در اربیل، حملات ارتش ترکیه به شهر عفرین در شمال سوریه را محکوم و از جامعه بین الملل خواست برای توقف این حملات تمام توان خود را به کار گیرد.

بنا بر این گزارش، پارلمان کردستان عراق با اشاره به اینکه حمله نظامی ارتش ترکیه را به شهر عفرین در شمال سوریه محکوم می کند، از سازمان ملل و جامعه بین الملل خواست، برای جلوگیری ادامه حملات و آنچه کشتار مردم بی گناه نامید، هرچه سریعتر به این موضوع ورود کنند.

پارلمان کردستان عراق در بیانیه ای که به همین مناسبت صادر کرد، افزود: ضروری است دولت ترکیه به کنوانسیون های بین المللی و رعایت حقوق کشورهای همسایه پایبند بوده و حملات خود را به شهر عفرین متوقف کند.

بیانیه صادره همچنین از جامعه بین المللی خواسته است، هرچه زودتر به کمک مردم غیرنظامی شهر عفرین بشتابند که در سایه حملات ارتش ترکیه قربانی می شوند.

حمله ترکیه به گروه خبری شبکه ایرانی/پایان نشست سوچی درباره سوریه+بیانیه/پیوستن امارات متحده عربی به تقاضاکنندگان اصلاح برجام/خروج عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل

این پارلمان خواهان بازگشایی مرز غیررسمی منطقه کردستان عراق با شمال سوریه شد تا نیازمندی های لازم مردم در شمال سوریه در اختیار این منطقه قرار بگیرد.

این نشست در حالی برگزار شد که حملات ارتش ترکیه مدت ده روز است در قالب عملیات شاخه زیتون آغاز شده و درگیریها در شهر عفرین کماکان ادامه دارد.

پیوستن امارات متحده عربی به تقاضاکنندگان اصلاح برجام

وزیر امور خارجه امارات طی مقاله‌ای در یک روزنامه آمریکایی، خواستار اصلاح توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ شد.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات طی مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز مدعی شد، ایران در حال تهدید ثبات در خاورمیانه است.

وی در این مقاله نوشت: اروپا و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) نگرانی‌های مشترک فراوانی دارند. هر دو دوست دارند تا شاهد آن باشند که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از لحاظ سیاسی با ثبات و از لحاظ افتصادی موفقیت آمیز باشد؛ جایی که مذاهب و قومیت‌های مختلف صلح آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، جایی که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مورد حمایت بوده و حفظ شده است.

یکی از موارد، توافق هسته‌ای است که در جولای 2015 با ایران به امضا رسید. امارات نیز همانند بسیاری دیگر درباره این توافق بدبین بود، ولی امیدوار بود، این توافق که با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، ایران را تشویق کند که رفتاری متعادل در منطقه داشته باشد؛ اما این موضوع اتفاق نیفتاد. به جای آن، تهران برنامه فرقه‌گرایی خود را دنبال کرده که در حال تهدید اوضاع شکننده این منطقه است. پیامدهای طولانی مدت نیز فاجعه است.

حمله ترکیه به گروه خبری شبکه ایرانی/پایان نشست سوچی درباره سوریه+بیانیه/پیوستن امارات متحده عربی به تقاضاکنندگان اصلاح برجام/خروج عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل

وی با اشاره به اینکه برخی بر این باورند تلاش برای اصلاح توافق هسته‌ای به از بین رفتن آن منجر می‌شود، نوشته که امارات بر خلاف این افراد معتقد است که عدم تغییر برجام و ادامه وضعیت فعلی، ارزش‌های این توافق را از بین می‌برد.

عبدالله بن زاید آل نهیان در ادامه سه شرط را مطرح کرده که باید در «توافقی جدید» درج شود. توقف حمایت ایران از متحدان منطقه‌ای‌اش، محدود شدن برنامه موشکی ایران تا «سطحی معقول» و محدود شدن فعالیت‌های منطقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شروطی هستند که این وزیر اماراتی مطرح کرده است.

واکنش قاسمی به اظهارات رئیس سازمان سیا

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن ادعاهای رئیس سازمان سیا پیرامون سیاست های منطقه ای ایران گفت: همسایگان همواره اولویت نخست در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهند بود و ایران بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی تمامی همسایگان خود احترام گذاشته و با تکیه بر این اصل اساسی که امنیت همسایگان، امنیت منطقه و امنیت ماست، برای همکاری بیشتر، درک متقابل، تعمیق روابط و همزیستی مسالمت آمیز و تأمین امنیت دسته جمعی تمامی کشورهای همسایه و پیرامونی خود آمادگی خود را اعلام و در این مسیر گام های بلندی برداشته و برای تحقق آن تلاش و ایده های سازنده ای را مطرح کرده است.

حمله ترکیه به گروه خبری شبکه ایرانی/پایان نشست سوچی درباره سوریه+بیانیه/پیوستن امارات متحده عربی به تقاضاکنندگان اصلاح برجام/خروج عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل

قاسمی اظهارات رئیس سازمان سیا را اظهاراتی نابجا و ناموجه و نمونه آشکار سیاست های مداخله جویانه و نامشروع ایالات متحده آمریکا ارزیابی و بیان کرد: تکرار این گونه سخنان سخیف صرفا به منظور ایجاد تفرقه بین کشورها و ملت های مسلمان منطقه و نشانگر استمرار زیاده خواهی های آن کشور تلقی می شود.