جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مایک پمپئو مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در مصاحبه ای با بی بی سی: هر اقدامی از سوی رژیم ایران به منافع آمریکا با مقابله به مثل روبرو خواهد شد

مایک پمپئو مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در مصاحبه ای با بی بی سی: هر اقدامی از سوی رژیم ایران به منافع آمریکا با مقابله به مثل روبرو خواهد شد

مایک پمپئو گفت که آمریکا تحمل نخواهد کرد اگر ایران منافع این کشور را هدف بگیرد
مدیر سیا همچنین گفت که بعضی اقدامات ایران در منطقه به مثابه اعلان جنگ علیه سایر کشورهاست و آمریکا تهدید منافع خود در خاورمیانه را تحمل نخواهد کرد. این اظهارات در شرایطی بیان شد که علی خامنه ای گفته  در سخنرانی نوزده دیماه خود تظاهرات خودجوش ایرانیان بجان آمده از فقر و تبعیض و سرکوب و محرومیت را به توطئه آمریکا نسبت داده و ادعا کرده بود که  آمریکا در آن اعتراضات به نظام ایران “خسارت زد” اما “این بی تقاص نخواهد ماند.”

او تایید کرد که نگران میزان نفوذ ایران در سوریه و منطقه است و به این سوال که آیا آمریکا شیوه ها و ابزارهایی برای مقابله با این نفوذ دارد پاسخ مثبت داد اما جزییاتی ارائه نکرد.

آقای پمپئو که یک سال پیش در این پست منصوب شد درباره یادداشتی که در ماه دسامبربرای قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس (واحد برون مرزی پاسداران) نوشته گفت:”من می خواستم پیام روشنی به قاسم سلیمانی بفرستم که آمریکا، غرب، بریتانیا و دیگران در این منطقه دارای منافعی هستند و باید متوجه باشد که حمله به این منافع با مقابله به مثل روبرو خواهد شد. این که ایرانی ها بخواهند به منافع آمریکا ضربه بزنند برای ما تحمل کردنی نیست.”

او اضافه کرد: “ما شاهد بودیم که ایرانی ها به واسطه نیروهای نیابتی خود در یمن به عربستان موشک شلیک می کنند. تلاش کردند در بخش های دیگری از خاورمیانه کار مشابهی انجام بدهند. این غیرقابل تحمل است. اینها به مثابه اعلام جنگ علیه کشورهای دیگر است و امیدوارم که جهان درک کند که تهدید غیرهسته ای ایران یک چالش بسیار جدی برای ثبات خاورمیانه است.”

آقای پمپئو در مورد احتمال در گرفتن جنگ میان ایران و عربستان گفت: “خیلی نگرانیم. باید مطمئن شویم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و راهش اطمینان از این است که مردم ایران بفهمند این اتفاق خوبی برای آنها نخواهد بود. در هفته های گذشته شاهد اعتراضات بودیم. مردم ایران می فهمند که این ماجراجویی ها برای آنها ده ها میلیون دلار هزینه دارد و زندگیشان را به خطر می اندازد. تاریخ ایران نشان داده که مردم این کشور درک عمیقی دارند از اینکه چگونه در جهان موفق باشند. امیدوارم که قیام کنند و بفهمند که فرستادن نیروهای نیابتی به مناطقی مثل اروپا، تلاش برای خرابکاری در اروپا به نفع کشورشان نیست. آن هم وقتی که می شود برای بهتر کردن ایران کارهای زیادی کرد. ما مطمئنیم که مردم ایران این نکته را می فهمند و امیدواریم که رهبرانشان هم این موضوع را بپذیرند.”

آقای پمپئو عملیات ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مقابله با داعش در سوریه را موفق توصیف کرد:

“ما در شرق خوب عمل کردیم و داعش را از میان بردیم. حالا توجه و قصدمان را بر بهبود زندگی مردم سوریه متمرکز می کنیم. در ابتدا باید بفهمیم چطور می توانیم تهدید تروریسم را از میان ببریم. القاعده هنوز در سوریه فعال است و ما هوشمندانه داریم با آن مقابله می کنیم. آقای تیلرسون وزیر خارجه هفته پیش اهداف آمریکا رو مشخص کرد و در میان آنها این موضوع هم بود که از نظر آمریکا اسد در بلندمدت رهبر سوریه نخواهد ماند. ما روی این مجموعه مشکلات پیچیده کار می کنیم و هرجایی که بتوانیم با نفوذ نظام ایران مقابله می کنیم.”

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز ۱۸ ژانویه اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی پس از نابودی داعش در سوریه خواهند ماند تا مانع گسترش قدرت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و متحد آن  رژیم ایران شوند.